Afacerile din retailul alimentar din Romania vor ajunge la 125 miliarde de lei, in 2020

Afacerile din retailul alimentar din Romania vor ajunge la 125 miliarde de lei, in 2020


Cifra de afaceri in retailul alimentar din Romania ar urma sa ajunga, in acest an, la aproape 125 de miliarde de lei, dupa ce, in 2019, estimarile arata depasirea valorii de 112 miliarde de lei, conform unei analize recente realizata de KeysFin.

Conform datelor oficiale, la nivelul anului 2018, primii cinci jucatori din industria de retail alimentar au contribuit cu aproape 660 de milioane de lei la bugetul statului, ceea ce constituie 42% din totalul de 1,6 miliarde de lei din industrie.

 

De asemenea, cele mai mari 10 companii din retailul alimentar au avut o cifra de afaceri cumulata de 57 de miliarde de lei, generand peste 53% din cifra de afaceri totala inregistrata in industrie.

 

Liderul pietei de retail alimentar continua sa fie Kaufland Romania SCS, cu o cifra de afaceri de 10,9 miliarde de lei si o cota de piata de peste 10%. De altfel, compania germana este si cel mai profitabil jucator din piata, inregistrand un profit net de 788 milioane de lei, cu 18% mai mult decat in 2017, si, totodata, reprezinta cel mai mare contributor la bugetul statului, cu 233 milioane de lei, in 2018.

 

Ierarhia din retailul alimentar, dupa cifra de afaceri, este completata de Lidl Discount, Carrefour Romania SRL, Profi Rom Food SRL si Auchan Romania SA.

 

Potrivit KeysFin, industria de retail alimentar numara peste 229.000 de angajati, in 2018, dintre care cei mai multi lucrau pentru Profi Rom Food SRL, respectiv 13.578 dintre acestia.

 

“Cresterea afacerilor din retailul alimentar a fost insotita si de o evolutie accentuata a profitabilitatii. In 2018, profitul net al companiilor din domeniu a inregistrat o crestere cu 8% in comparatie cu anul precedent si a fost cu 224% mai mare decat in 2009, insumand aproape 3,8 miliarde de lei. Primii 5 jucatori au inregistrat cumulat un profit net de 1,8 miliarde de lei, ceea ce a constituit 47,5% din total, in 2018. Rezultatul net (profit minus pierdere neta) s-a imbunatatit semnificativ de la o pierdere de peste un miliard de lei in 2011, la un rezultat net pozitiv de 2,6 miliarde de lei inregistrat la nivelul anului 2018”, noteaza sursa citata.

 

Specialistii KeysFin evidentiaza, pe baza datelor oficiale centralizate, ca dintre cele aproape 55.000 de companii analizate, mai putin de jumatate 23.900 (43%) au obtinut profit, 20.300 (37%) fiind in pierdere, iar restul avand un rezultat nul, in 2018.

 

In ceea ce priveste numarul firmelor din retailul alimentar, acesta a scazut cu 2,2%, in comparatie cu anul 2017, si cu 14% fata de 2009, ajungand la 54.900 de companii.

 

Analistii KeysFin estimeaza ca procesul de consolidare a industriei a continuat in 2019, iar pandemia de COVID-19 va contribui la accentuarea acestuia, in acest an.

 

“Retailul alimentar va fi insa la nivel agregat unul dintre segmentele cel mai putin afectate de pandemie alaturi de Farma, Sanatate&asistenta sociala, IT&C, Agricultura (dependenta insa de conditiile meteo) si distribuitorii de energie&gaze si cei de apa& salubritate. Potrivit datelor Registrului Comertului, in Romania cel mai mare numar de companii suspendate s-a inregistrat in 2009, cand 134 mii firme au apelat la aceasta procedura. In 2019 numarul de companii suspendate a scazut cu 22% fata de 2018 si a fost cu 90% sub maximul istoric, ajungand la 14 mii. La nivelul intregii economii, pentru primele doua luni din 2020, datele furnizate de Registrul Comertului indica o scadere a numarului de suspendari cu 37%, comparativ cu anul 2019, la 2.216 companii”, se arata in analiza de specialitate.

 

Pana in acest moment, in primul trimestru din 2020, inclusiv luna martie, numarul de suspendari s-a situat in apropierea nivelului din aceeasi in perioada a anului trecut, respectiv la aproximativ 4.200 de companii, cele mai multe din comert, activitati profesionale si industria prelucratoare, 'ceea ce arata ca antreprenorii romani nu s-au grabit sa-si suspende imediat activitatea'. Cu toate acestea, specialistii estimeaza ca numarul suspendarilor va creste semnificativ in trimestrul al doilea.

 

In privinta cererii crescute de alimente, pe fondul pandemiei de coronavirus, din datele Consiliului Concurentei, pe baza Monitorului Preturilor, citate de KeysFin, in martie, salamul, rosiile proaspete, laptele si merele s-au scumpit cel mai mult. Astfel, daca un litru de lapte costa 3,94 lei, in decembrie 2019, acesta ajunsese sa coste 4,95 lei in 23 martie 2020.

 

“Marii retaileri au reactionat rapid la sesizarile clientilor cu privire la scumpiri si au facut un angajament de a plafona preturile la produsele de baza. Primul a fost Carrefour Romania care a anuntat, recent, ca plafoneaza preturile pentru 500 de produse de baza pana de Paste, fiind urmat de Mega Image”, completeaza sursa citata.

 

Analiza KeysFin are la baza datele financiare anuale, neajustate, agregate, raportate de companii la Ministerul Finantelor Publice (la sfarsitul perioadei) care au ca domeniu principal de activitate: Comert cu ridicata nespecializat de produse alimentare, bauturi si tutun, Comert cu amanuntul in magazine nespecializate, cu vanzare predominanta de produse alimentare, bauturi si tutun, Comert cu amanuntul al fructelor si legumelor proaspete, in magazine specializate.

 

 



Poti fi interesat si de