#covid19 Retailerii si autoritatile indeamna romanii sa cumpere responsabil

#covid19 Retailerii si autoritatile indeamna romanii sa cumpere responsabil


Pe fondul cresterii cumparaturilor din panica, Autoritatea Nationala Sanitara Veterinara si pentru Siguranta Alimentelor (ANSVSA), Asociatia Marilor Retele Comerciale din Romania (AMRCR), Autoritatea Nationala pentru Protectia Consumatorilor (ANPC) ?i retaileri precum Auchan si Cora transmit mesaje in care indeamna la calm si cumparaturi responsabile pentru un consum rational.

ANSVSA face apel la calm. Magazinele au stocuri suficiente

 

ANSVSA face un apel la calm catre populatie si asigura ca stocurile de produse alimentare sunt suficiente pentru a satisface nevoile cetatenilor.

 

Conducerea ANSVSA a avut discutii in acest sens cu reprezentantii industriei alimentare, care au dat asigurari ca exista stocuri suficiente de materie prima si ca productia se desfasoara in ritmul si parametrii normali.

 

Din punctul de vedere al operatorilor din industria alimentara, capacitatea de productie a acestora este mai mare decat cererea actuala.

 

"Discutii referitoare la stocurile de produse alimentare au avut loc si cu reprezentantii Marilor Retele Comerciale, care au asigurat, la randul lor, ca exista stocuri suficiente de produse alimentare si ca magazinele se aprovizioneaza in permanenta. Marile magazine functioneaza cu un stoc de rulaj, iar, in functie de cererea zilnica, isi ajusteaza stocurile si productia. In momentul de fata, la operatorii economici din domeniul alimentar si pe platformele logistice ale marilor magazine, exista cantitatile necesare acoperirii solicitarilor de alimente din ultima perioada", spun reprezentantii ANSVSA.

 

De asemenea, Autoritatea este in permanenta legatura cu reprezentantii acestor entitati si monitorizeaza productia si comertul cu alimente pe fiecare veriga a lantului alimentar.

 

In cazul fermelor comerciale, acestea asigura cele mai bune masuri de biosecuritate menite sa impiedice, atat patrunderea agentilor patogeni care afecteaza animalele, cat si pe cei care afecteaza omul. Prin acest plan de masuri, fermierii asigura continuitatea livrarii de animale catre abatoare pentru sacrificare si a necesarului zilnic de carne proaspata.

 

ANSVSA este responsabila pentru sectorul "Alimentatie si agricultura" - Productia si furnizarea de hrana si asigurarea securitatii si sigurantei alimentelor, in conformitate cu prevederile din Ordonanta de Urgenta a Guvernului nr. 98/2010, privind identificarea, desemnarea si protectia infrastructurilor critice.

 

Astfel, in responsabilitatea si monitorizarea permanenta a ANSVSA sunt 53 de operatori economici care sunt desemnati "Infrastructuri Critice Nationale", pentru sectoarele: "Productie"(ferme de bovine, de porcine, de ovine/caprine, pasari), "Procesare/prelucrare" (morarit si panificatie, lapte si derivate, abatoare carne rosie si pasare, ulei, zahar, conserve de legume si fructe) si "Depozitare" (depozite de alimente), a caror productie si stocuri pot asigura necesarul de hrana pentru populatie.

 

Nu in ultimul rand, Autoritatea este in permanent contact cu alte institutii implicate in gestionarea unor situatii de criza: Ministerul Afacerilor Interne, Ministerul Agriculturii si Dezvoltarii Rurale, Ministerul Sanatatii, Ministerul Economiei si Institutia Prefectului.

 

"ANSVSA recomanda consumatorilor sa cumpere produse alimentare fara a face stocuri, numai din locuri sau spatii inregistrate sau autorizate sanitar veterinar, pentru a avea garantia unor produse sigure, care sunt controlate sanitar veterinar si pentru siguranta alimentelor si care sunt depozitate in conditii corespunzatoare de temperatura si igiena", se mai arata in comunicat.

 

ANPC: Supermarketurile au stocuri de alimente de baza si de produse dezinfectante, desi cererea e mare

 

Magazinele membre ale Asociatiei Marilor Retele Comerciale din Romania (AMRCR) nu au probleme cu stocurile de alimente de baza si cu stocurile de produse dezinfectante, desi cererea pentru acestea din urma continua sa fie foarte mare, conform informatiilor transmise de reprezentantii AMRCR catre Autoritatea Nationala pentru Protectia Consumatorilor (ANPC).

 

"Nu au fost semnalate la nivelul AMRCR situatii de majorari de preturi ale unor produse; stocurile de alimente de baza nu reprezinta o problema pentru niciunul dintre lanturile de magazine membre, traficul de consumatori variind in functie de specificul si formatul fiecarui magazin; la acest moment nu sunt probleme legate de stocurile de produse dezinfectante, desi cererea continua sa fie foarte mare", se precizeaza in comunicatul ANPC.

 

Reprezentantii AMRCR au informat Autoritatea Nationala pentru Protectia Consumatorilor despre urmatoarele masuri adoptate in magazine pentru prevenirea raspandirii coronavirus: la nivelul lanturilor comerciale membre ale structurii asociative s-au luat masuri menite sa previna aglomerarile si s-au aplicat cele recomandate pentru dezinfectarea zonelor de interactiune intensa (carucioare, clante/manere, usi acces, benzi case de marcat, POS, butoane lift, grupuri sanitare etc); personalul din cadrul magazinelor este instruit si monitorizeaza permanent respectarea distantei de siguranta (minim 1 metru) intre clienti, inclusiv prin folosirea unor mijloace de semnalizare precum benzi pe podea, afise la casa sau distantatoare sub diverse forme de panotaj; marile lanturi comerciale au stabilit grupuri interne de lucru pentru aplicarea neintarziat a tuturor masurilor menite sa protejeze sanatatea clientilor si angajatilor deopotriva.

 

De asemenea, reprezentantii marilor retele comerciale au mai asigurat ANPC ca au fost sistate activitatile de sampling si cele de testare a produselor dermo-cosmetice in magazine; clientii sunt informati cu privire la masurile de prevenire a infectiei cu coronavirus printr-o serie de afise si mesaje in cadrul punctelor de vanzare; in conditiile suspendarii activitatii scolare, au fost prevazute si introduse sisteme si programe speciale de lucru pentru a veni in sprijinul angajatilor cu copii; programul de lucru al lanturilor de magazine a fost regandit pentru a se limita aglomerarile in mijloacele de transport; a fost aplicata o procedura de triaj a angajatilor pentru a preveni accesul la locul de munca al persoanelor care prezinta simptomatologie specifica (febra, tuse, stare de rau); au fost stabilite componente clare nominale ale echipelor de lucru, precum si perimetre stricte in care angajatii isi desfasoara activitatea si fluxuri de deplasare in cadrul activitatii.

 

Membrii AMRCR au informat conducerea ANPC ca exista proceduri interne cu privire la orice situatie deosebita, aceasta fiind raportata imediat angajatorului si autoritatilor.

 

Pentru clientii din magazine, in aceasta perioada, AMRCR recomanda pastrarea unei distante de siguranta de minimum 1 metru fata de celelalte persoane din magazin; respectarea indicatiilor si mesajelor afisate in magazine; evitarea cumparaturilor in orele de varf; efectuarea cumparaturilor la cele mai apropiate magazine pentru a se evita folosirea mijloacelor de transport in comun; evitarea desfacerii in magazin a produselor ambalate; folosirea manusilor de unica folosinta sau a pungilor disponibile in magazin; utilizarea dispenserelor cu produse dezinfectante pozitionate in spatiile publice.

  

Cora Romania indeamna la efectuarea de cumparaturi responsabile pentru un consum rational

 

Stocurile de alimente si produse non-alimentare sunt suficiente in magazinele Cora, iar cumparaturile trebuie sa fie responsabile pentru un consum rational, in functie de nevoi si nu de panica, in acest fel fiind impiedicata formarea unei aglomeratii inutile, sustin reprezentantii retelei comerciale Cora Romania, intr-un comunicat.

 

Potrivit sursei citate, efectuarea de cumparaturi pentru un consum rational va evita crearea unei aglomeratii inutile intr-un moment in care oamenii trebuie sa se protejeze unii pe altii si sa asigure distanta sociala necesara.

 

Cora Romania precizeaza ca dispune de stocurile necesare pentru a reumple rafturile golite, iar "cu cat traficul de persoane va fi unul rezonabil, cu atat rafturile vor fi mai bine aprovizionate".

 

In plus, oficialii retailerului mentioneaza ca hipermarketurile Cora au implementat toate masurile de protectie si preventie impotriva contaminarii cu COVID-19, insa aceste masuri trebuie sustinute de un comportament social cumpatat din partea consumatorilor. "Pentru aceasta, indemnam clientii nostri la calm si la a fi cumpatati in achizitiile efectuate, care sa reflecte doar nevoile de familie actuale, fara a face stocuri suplimentare", sustin oficialii companiei.

 

Reprezentantii Cora Romania precizeaza, totodata, ca retailerul a luat masurile necesare pentru protejarea propriilor angajati si a clientilor sai. Astfel, au fost intensificate actiunile de dezinfectie la casele de marcat si pe suprafetele din magazin, au fost intensificate actiunile de dezinfectare a carucioarelor si a cosurilor de cumparaturi, au fost instalate recipiente cu dezinfectant pentru clienti atat la intrarea in magazine, precum si in alte puncte cu trafic intens, s-a comunicat clientilor necesitatea distantei fizice de 1,5 metri in interiorul magazinului, s-au transmis toate mesajele de preventie transmise de catre autoritati, sustinand astfel efortul de informare corecta a publicului, s-a lansat o ampla campanie de informare a consumatorilor si angajatilor in legatura cu masurile de preventie si de conduita in cazul aparitiei unor cazuri cu simptomatologii specifice, precum si faptul ca au fost sistate, pe o perioada nedeterminata, evenimentele de teatralizare comerciala pregatite pentru clienti.

 

De asemenea, compania subliniaza ca se fac eforturi continue pentru marirea stocurilor de substante dezinfectante atat pentru comercializare, cat si pentru uzul personalului Cora si al clientilor. In acelasi timp, este organizata activitatea Cora.ro de livrare in sistem drive sau la domiciliu pentru a onora in mod eficient toate comenzile. "Cu toate acestea, si pe acest tip de serviciu ne confruntam cu un numar neobisnuit de mare de comenzi, de aceea facem apel la calm si va asiguram ca intreaga echipa face tot posibilul pentru a onora comenzile", se arata in comunicarea Cora Romania.

 

Auchan: Invitam clientii sa cumpere responsabil

 

Auchan Romania a luat o serie de masuri suplimentare de preventie si protectie pentru clienti in contextul epidemiei de coronavirus, fiind in contact permanent cu autoritatile pentru a transpune toate deciziile pe teme de siguranta sanitara, sustine directorul de marketing Auchan Retail Romania, Tiberiu Danetiu.

 

"Suntem in contact si coordonare permanente cu autoritatile centrale si locale pentru a transpune imediat toate deciziile pe teme de siguranta sanitara, in plus fata de ce am pus deja in aplicare. Pentru ca responsabilitatea apartine fiecaruia dintre noi, am intensificat comunicarea cu clientii nostri, plasand afise de informare publica in cadrul magazinelor despre cum sa pastreze igiena si cum sa se protejeze, conform instructiunilor autoritatilor, dar si programelor interne. De asemenea, invitam clientii sa cumpere responsabil, ceea ce au nevoie pentru familiile lor, intr-un mod rezonabil, nu influentati de panica", a declarat Tiberiu Danetiu.

 

Inca de acum aproape doua saptamani, Auchan a pus in aplicare progresiv o serie de masuri suplimentare de preventie si protectie pentru clienti, dar si pentru angajati.

 

"Nu in ultimul rand, luam masuri si pentru a intari efectivul personalului din e-commerce, in asa fel incat sa onoram cat mai bine comenzile online pe auchan.ro pe care le primim, iar Serviciul Clienti Auchan si call center-ul 021.9141 sunt la dispozitia clientilor nostri", a mai spus Tiberiu Danetiu.

  

Cumparaturi din panica la nivel mondial

 

Epidemia de coronavirus a dus la cumparaturi din panica, un fenomen care apare in contextul unei crize si care poate ridica preturile si impiedica persoanele care chiar au nevoie de anumite produse sa le poata achizitiona, relateaza BBC Mundo.

 

Kristina Moy a fost intr-un supermarket din orasul american Seattle, din statul Washington, pentru a face cumparaturile saptamanale de mancare si, ceea ce trebuia sa fie o activitate rapida, s-a transformat intr-un calvar de trei ore, din cauza sutelor de cumparatori care voiau sa se aprovizioneze in contextul epidemiei de coronavirus.

 

Jay Inslee, guvernatorul Washington-ului, a declarat stare de urgenta dupa ce a fost anuntat primul deces din stat relationat cu Covid 19. "Hartia igienica si laptele au disparut de pe rafturi mai rapid decat te-ai fi putut gandi si apa minerala este aproape finalizata", a povestit Moy.

 

Dar aceasta nu este singura care s-a confruntat cu niste cozi imense in magazine si cu rafturi goale. Cererea masiva de orez si de fidea instant in Singapore l-a facut pe premierul Lee Hsien Loong sa dea asigurari ca aceste produse vor fi suficiente pentru toti. In Auckland, Noua Zeelanda, cheltuielile in supermarketuri au explodat, crescand cu 40% sambata trecuta, comparativ cu aceeasi perioada din 2019. Cumparatorii din Malaysia au facut ca vanzarile saptamanale de gel antibacterian sa creasca cu 800%. In toate aceste tari au fost confirmate cazuri de infectare cu Covid-19.

 

Cumparaturile din panica sunt un fenomen care apare in contextul unei crize si care poate ridica preturile si impiedica persoanele care chiar au nevoie de anumite produse sa le poata achizitiona (precum mastile pentru angajatii din sectorul de sanatate). Atunci, de ce lumea cade prada impulsului cumparaturilor nervoase? Expertii spun ca acesta se datoreaza fricii de necunoscut si faptului ca se crede ca o problema grava justifica un raspuns dramatic, desi, in acest caz, mult mai eficient ar fi ceva atat de normal precum spalatul pe maini, mai scrie BBC Mundo.

 

"Este rational sa te pregatesti pentru ceva rau care pare probabil sa se intample (precum un uragan sau o inundatie)", spune David Savage, profesor de Comportament si Microeconomie la Universitatea Newcastle, in Australia.

 

Savage, care a scris despre ratiunea din spatele aprovizionarii intr-o criza, a adaugat ca "nu este rational sa cumperi 500 de cutii de fasole pentru o posibila perioada de izolare de doua saptamani".

 

Acest tip de comportament poate inrautati penuria. Aprovizionarea irationala poate, de asemenea, conduce la speculatii pe preturi, afirma Steven Taylor, profesor si psiholog la Universitatea din Columbia Britanica si autor al The Psychology of Pandemics ("Psihologia pandemiilor"). "Daca pretul unei role de hartie igienica se tripleaza, acesta incepe sa fie vazuta ca un produs ce va disparea, ceea ce poate genera anxietate", spune el.

 

Au fost multe exemple de cresteri de preturi ca raspuns la Covid-19. La inceputul lunii martie, lantul de televiziune CNBC raporta vanzarea pachetelor de 20 de masti cu peste 100 dolari/pachet pe site-uri precum eBay si Etsy. Dar, companiile au implementat masuri pentru a opri speculatorii. Amazon a anuntat la inceputul acestei luni ca a eliminat peste un milion de produse de prima necesitate pentru descrieri inselatoare si pentru speculatii de pret. Lanturile britanice de farmacii Boots si LloydsPharmacy au decis, de asemenea, sa restranga vanzarile de dezinfectanti de maini la numai doua sticle pe client.

 

Faptul ca lantul de furnizare din China este in centrul propagarii coronavirusului a exacerbat cumparaturile din panica, afirma Ben Oppenheim, director senior la Metabiota, o firma de cercetare a bolilor infectioase, cu sediul la San Francisco (SUA). "O mare parte din aceasta poveste s-a bazat pe intreruperea productiei mondiale si a lanturilor de furnizare. Exista o neliniste legata de posibilitatea unei lipse de medicamente, masti si alte consumabile, si aceasta trebuie abordata si clarificata", subliniaza acesta.

 

Este o clara diferenta intre pregatirea dezastrelor si cumparaturile pe motiv de panica, explica Taylor. In cazul uraganelor sau inundatiilor, majoritatea persoanelor au o ideea clara in legatura cu articolele de care au nevoie. Dar, dat fiind faptul ca acum nu este clar ce efecte va avea Covid-19, sunt multe incertitudini si acestea impulsioneaza cheltuielile. 

Cumparaturile din panica, semnaleaza Taylor, sunt alimentate de anxietate si disponibilitatea de a face orice pentru a-si calma temerile, precum a sta la coada mai multe ore sau a cumpara mult mai mult decat este necesar. Cumparaturile nervoase ajuta persoanele sa simta ca detin controlul asupra situatiei, spun expertii.

"Lumea simte nevoia de a face orice ar fi proportional cu ceea ce percep a fi nivelul crizei. Stim ca spalatul pe maini si masurile de igiena in caz de tuse reprezinta tot ceea ce trebuie sa facem pentru moment", mai spune Taylor.

"Dar, pentru multi, spalatul pe maini pare a fi prea ordinar. Acesta este un eveniment dramatic si, de aceea, este nevoie de un raspuns dramatic, motiv pentru care persoanele isi risipesc banii in speranta ca se protejeaza", a adaugat el.

 

Savage, se pronunta, la randul sau, pentru alte principii in joc, precum aversiunea fata de a pierde ceva. "Daca apoi ne dam seama ca avem nevoie de hartie igienica si nu am cumparat-o cand am avut ocazia, realmente ne simtim rau", afirma el.

In final, mentalitatea de turma explica, de asemenea, acest comportament. Expertii spun ca simplul fapt ca o persoana cumpara din panica, poate face ca si altii sa procedeze la fel. Taylor mentioneaza ca aceste cumparaturi din panica apar excesiv pe retelele de socializare si in mass-media. "Asta amplifica senzatia de lipsa si, la randul sau, influenteaza cumparaturile din panica", explica el.

O reactie naturala? Fara indoiala, unii cercetatori considera ca eticheta de "panica" poate fi putin inselatoare si ca adevarata "panica" este rara, rezervata pentru situatii in care moartea este iminenta. Panica este o stare subiectiva, emotionala si, ceea ce observam in realitate, este comportamentul, afirma Ben Oppenheim, director senior la Metabiota.

 

Taylor semnaleaza cum unii au legat Covid-19 cu epidemia de SARS (sindrom respirator acut grav), un coronavirus diferit, care a provocat mai multe decese in 2003. "Legatura cu SARS atenueaza senzatia de risc. Altii au relationat Covid-19 cu ciuma neagra, care, pe de alta parte, amplifica senzatia de risc", a adaugat profesorul de psihologie.

Ingredientul critic este informarea, spune Oppenheim. "Daca putem aborda temerile publice si nelinistile, ar fi posibil sa reducem panica si cumparaturile de ultima ora".

 

O optiune la cumparaturile din panica ar fi pregatirea pe parcursul intregului an pentru posibile urgente. Dar asta tinand cont si de nevoile celorlalti: cumpara ceea ce tu si familia ta aveti nevoie si evitati impulsul de acumulare.

"Anxietatea trebuie sa fie recunoscuta si gestionata", afirma Taylor. "Nivelurile ridicate de anxietate nu sunt utile pentru a preveni contagiunea", mai spune el.

 



Poti fi interesat si de