Vanzarile de produse cu IGP ajung la 75 mil. euro

Vanzarile de produse cu IGP ajung la 75 mil. euro


Produsele agroalimentare si bauturile protejate de Uniunea Europeana ca "indicatii geografice protejate" (IGP) reprezinta o valoare a vanzarilor de 74,76 miliarde de euro, se arata intr-un studiu publicat de Comisia Europeana.

Peste o cincime din aceasta suma provine din exporturile in afara Uniunii Europene. Studiul a evidentiat ca valoarea vanzarilor unui produs cu denumire protejata este, in medie, de doua ori mai mare decat in cazul produselor similare fara niciun fel de certificare.

 

Produsele alimentare europene au reputatia de a fi sigure, hranitoare si de inalta calitate. Metodele traditionale de productie contribuie la obiectivul UE de a deveni etalonul global pentru durabilitate in productia de alimente.

 

Sistemele de calitate ale UE urmaresc sa protejeze denumirile anumitor produse pentru a le promova caracteristicile unice legate de originea geografica, precum si de priceperea locala. Aceste denumiri de produse fac parte din sistemul UE de drepturi de proprietate intelectuala, care le ofera protectie juridica impotriva imitatiilor si a utilizarii ilegale. Produsele agroalimentare si vinurile sunt protejate ca denumiri de origine protejata (DOP) si ca indicatii geografice protejate (IGP), iar bauturile spirtoase ca indicatii geografice (IG). Uniunea Europeana protejeaza, de asemenea, eticheta "specialitate traditionala garantata" (STG), care evidentiaza aspectele traditionale ale unui produs fara a-l lega de o anumita zona geografica. Valoarea vanzarilor de produse agricole si alimentare etichetate ca STG se ridica la 2,3 miliarde de euro.

 

Studiul s-a bazat pe toate cele 3.207 denumiri de produse protejate in cele 28 de state membre ale UE la sfarsitul anului 2017 (pana la sfarsitul lunii martie 2020, numarul total al denumirilor protejate a crescut la 3.322). Concluzia studiului a fost ca valoarea vanzarilor unui produs cu denumire protejata este, in medie, de doua ori mai mare decat in cazul produselor similare fara niciun fel de certificare.

 

Conform studiului, exista un avantaj economic clar pentru producatori in ceea ce priveste comercializarea si cresterea vanzarilor, datorita calitatii deosebite si reputatiei acestor produse si faptului ca, pentru a obtine produse autentice, consumatorii sunt dispusi sa cheltuie.

 

Indicatiile geografice si specialitatile traditionale garantate au reprezentat impreuna o valoare estimata a vanzarilor de 77,15 miliarde de euro in 2017, respectiv 7% din valoarea totala a vanzarilor din sectorul alimentar si al bauturilor din Europa, estimat la 1,101 miliarde de euro in 2017. Vinurile au reprezentat mai mult de jumatate din aceasta valoare (39,4 miliarde de euro), produsele agricole si alimentele 35% (27,34 miliarde de euro) si bauturile spirtoase 13% (10,35 miliarde de euro). Dintre cele 3.207 denumiri de produse care au fost inregistrate in 2017 (atat IG, cat si STG), 49% erau vinuri, 43% produse agroalimentare si 8% bauturi spirtoase.

 

O prima de vanzare mai mare pentru produsele protejate: valoarea de vanzare a produselor vizate de studiu a fost, in medie, de doua ori mai mare decat valoarea de vanzare a unor produse similare fara niciun fel de certificare. Rata primei de valoare se ridica la 2,85 pentru vinuri, 2,52 pentru bauturi spirtoase si 1,5 pentru produse agricole si alimentare.

 

Fiecare tara din UE produce produse ale caror denumiri sunt protejate la nivelul UE si care servesc drept embleme pentru patrimoniul culinar traditional al regiunilor si ca vectori economici pentru sectorul agroalimentar national.

 

Indicatiile geografice reprezinta 15,5% din totalul exporturilor de produse agroalimentare ale UE. Vinurile au ramas cele mai importante produse, atat in ceea ce priveste valoarea vanzarilor totale (51%), cat si in ceea ce priveste comertul extra-UE (50%). SUA, China si Singapore sunt primele destinatii ale produselor IG din UE, reprezentand jumatate din valoarea exporturilor de produse IG.

 

"Indicatiile geografice europene reflecta bogatia si diversitatea produselor pe care le ofera sectorul nostru agricol. Beneficiile pentru producatori sunt clare. Acestia pot vinde produse la o valoare mai mare consumatorilor care sunt in cautare de produse regionale autentice. IG reprezinta un aspect esential al acordurilor noastre comerciale. Protejand produsele in intreaga lume, prevenim utilizarea frauduloasa a denumirilor produselor si ne asiguram ca se mentine buna reputatie a produselor agroalimentare si a bauturilor europene. Indicatiile geografice protejeaza valoarea locala la nivel mondial", a declarat comisarul pentru agricultura, Janusz Wojciechowski.



Poti fi interesat si de