Valoarea cosului de cumparaturi a crescut cu 9%, in 2024. Romanii cauta promotii la bunurile de larg consum
Joi, 13 Martie 2025

Joi, 13 Martie 2025
Conform cercetarii, pe fondul continuarii presiunii inflationiste si al adancirii incertitudinii generate de contextul politic si economic din Romania, gospodariile locale au luat masuri de eficientizare a cheltuielilor pentru bunuri de larg consum.
Datele YouGov Shopper Intelligence arata un apetit tot mai crescut pentru promotii si diminuarea frecventei vizitelor in retail, corelata cu majorarea cosului de cumparaturi.
"Daca in anii post-pandemie tendinta era de crestere a numarului actelor de cumparare per gospodarie, 2024 a adus o schimbare de trend ce vine mai ales din randul familiilor cu copii si al consumatorilor tineri (cu varsta intre 18 si 34 de ani) fara copii. Iar aceasta schimbare s-a resimtit in multe segmente FMCG: in peste jumatate dintre categoriile cu scaderi de volume, dinamica negativa a fost cauzata in principal de diminuarea frecventei de cumparare. Valoarea medie a cosului de cumparaturi FMCG a crescut cu circa 9% anul trecut fata de 2023, o rata similara cu perioada anterioara cand inflatia era de peste doua ori mai mare. Dar acest avans nu provine doar din inflatie. Un factor important este tendinta de a cumpara cantitati mai mari de produse/mai multe categorii la o vizita in magazin: misiunile de cumparare de tip stock-up (pentru realizarea de stocuri pentru acasa) au devenit mai importante pentru shopper si, implicit, la nivelul intregii piete de retail, deoarece se traduc prin cosuri de dimensiuni mai mari", explica specialistii.
Valul inflationist generat de pandemia Covid si amplificat de razboiul din Ucraina s-a mai temperat, se mentioneaza si in studiul sindicalizat YouGov Inflation Tracker, ce are la baza analiza a peste un milion de acte de cumparare ale gospodariilor pe parcursul unui an. Astfel, se estimeaza o rata a inflatiei de 3,6% in sectorul FMCG din Romania pentru anul 2024, spre comparatie cu 10%, in 2023.
De asemenea, studiul YouGov Behavior Change Survey sublinia faptul ca, in toamna trecuta, patru din zece cumparatori locali erau ingrijorati ca preturile vor creste in continuare si se gandeau ca acest lucru le va afecta comportamentul de cumparare pentru necesitatile zilnice. In acest context, marcile producatorilor au investit masiv in promotii si au alimentat apetitul cumparatorilor pentru "oferte bune" in retail, iar promotiile au ajuns sa reprezinte 23,5% din totalul achizitiilor FMCG pentru consumul casnic, in crestere cu aproape trei puncte procentuale fata de anul 2023.
"Cota promotiilor a crescut mai ales in hipermarketuri, discounteri, magazine online si in comertul traditional. Pentru prima data in istoria recenta, in 2024 am asistat la declinul cotei de piata a segmentului Private Labels in retailul romanesc. Acesta acopera, in prezent, 24,3% din totalul achizitiilor FMCG ale gospodariilor (exclusiv produse proaspete), in timp ce, in 2023, cota era de 25%. Aceasta dinamica vine pe fondul intensificarii promotiilor realizate de brandurile de producator. In general, marcile producatorilor pot obtine un avantaj competitiv in fata marcilor proprii ale retailerilor prin investitii promotionale strategice. In plus, multe branduri au reusit, anul trecut, sa-si imbunatateasca prezenta in discounteri, care sunt canalul de retail numarul 1 in Romania. Aceasta tendinta dezvaluie si o crestere a preferintei consumatorilor pentru produse cu preturi usor mai ridicate (up-trading). A existat un efect net pozitiv al up-trading-ului asupra ratei de crestere a valorii sectorului in 2024 fata de anul precedent", se mentioneaza in raportul de specialitate.
Cea mai recenta serie de "whitepapers", publicata de YouGov, exploreaza diferite perspective ale cumparatorilor si ofera o intelegere mai aprofundata si insight-uri valoroase despre acestia. Primul raport de acest fel, intitulat "Young shoppers in FMCG: What's the deal?", se concentreaza pe Generatia Z (pana in 30 de ani) si evidentiaza informatii din editiile de primavara si toamna 2024 ale studiilor semestriale YouGov Behavior Change. Analiza continua include, in prezent, 21 de tari din Europa.
In plus fata de raportul amintit, un altul, "Young shoppers in FMCG: What's the deal?", acopera analize din alte surse de date de cumparator, cum ar fi YouGov Shopper Intelligence (panelul de consumatori YouGov) si editia 2024 a cercetarii "Who Cares? Who Does? Health report". YouGov Shopper Intelligence, Consumer Panel Services (anterior parte a grupului GfK, pana in 2023) ofera acces la o expertiza bogata si date de calitate provenite din paneluri de consumatori.
De la o comandă record de peste 12.000 lei pentru electrocasnice, la parfumuri şi flori de mii de...
„Strategia noastră este să ne consolidăm poziția de lider în toate categoriile î...
Astfel, 100% din carnea de pui și aproape toată carnea de porc comercializată în magazinele...