Transporturile maritime de animale, verificate drastic

Transporturile maritime de animale, verificate drastic


Presedintele Autoritatii Nationale Sanitare Veterinare si pentru Siguranta Alimentelor (ANSVSA), Robert Chioveanu, a dispus intensificarea controalelor si suplimentarea cu medici veterinari a echipelor responsabile de transportul maritim de animale din Romania, dupa accidentul din Portul Midia.

Pe data de 24 noiembrie, Nava Queen Hind, sub pavilion Palau, incarcata cu 14.600 de oi si avand un echipaj de 22 de marinari de nationalitate siriana, s-a scufundat partial pe bordul drept, in portul Midia, dupa ce a plecat de la cheu. In urma incidentului, au fost salvate in total 252 de oi, din care au supravietuit 181. Ulterior, in 29 noiembrie, autoritatile au retinut o alta nava care urma sa transporte 16.500 de ovine.

 

"Ca urmare a deficientelor constatate, privind transportul maritim de animale din ultima perioada, presedintele Autoritatii, Robert Chioveanu, a dispus atat suplimentarea cu medici veterinari a echipelor responsabile, cat si intensificarea controalelor. Controalele vizeaza verificarea riguroasa a fiecarei etape a procesului de export, incepand cu fermele de colectare a animalelor destinate exportului, transportul pana la punctul de imbarcare, certificarea sanitara veterinara, verificarea conditiilor de bunastare de la nivelul navei si imbarcarea animalelor", se arata intr-un comunicat al ANSVSA.

 

Totodata, s-a dispus ca echipe de inspectori de la nivelul Autoritatii sa verifice eficienta controalelor oficiale desfasurate de inspectorii din cadrul DSVSA Constanta, sa auditeze procesul de certificare sanitara veterinara a animalelor destinate exportului si sa evalueze procedurile aplicate, in vederea eficientizarii acestora.

 

"Celula de criza, constituita la nivelul Autoritatii primeste si monitorizeaza toate notificarile de intentie pentru imbarcare a animalelor, cu destinatie tari terte, pentru a planifica verificarea transporturilor de catre echipele suplimentate de medici veterinari. Aceasta structura monitorizeaza zilnic starea de sanatate a animalelor salvate, primind date de la medicii veterinari care le supravegheaza. Oilor cazate intr-un adapost care le asigura conditii de bunastare le sunt administrate in continuare terapie de sustinere si tratamente, acolo unde este cazul", sustin reprezentantii ANSVSA.

 

In ceea ce priveste nava retinuta de inspectorii sanitari veterinari in data de 29 noiembrie, aceasta a primit aprobarea pentru export si a parasit portul Midia, arata autoritatea.

 

"Ca urmare a dotarii navei cu numarul corespunzator de jgheaburi de adapare, a completarii cu necesarul de furaje si a clarificarii situatiei unor animale din punct de vedere al trasabilitatii, navei i s-a permis calatoria catre portul de destinatie, in data de 1 decembrie. Permisiunea a fost acordata dupa o inspectie riguroasa a echipelor de medici veterinari cu aceasta responsabilitate, conform noului plan de masuri stabilite", precizeaza ANSVSA.

 

In data de 29 noiembrie, au fost supuse controlului sanitar veterinar doua nave care intentionau sa transporte animale catre Arabia Saudita. La una dintre nave, autorizata sanitar veterinar pentru transportul animalelor de catre DSVSA Constanta, inspectorii au depistat neconformitati privind echipamentele necesare asigurarii bunastarii si trasabilitatea animalelor. Nava urma sa transporte un numar de 16.500 de ovine, iar la data efectuarii controlului era incarcata in jur de 50% din efectivul destinat acestui transport.

 

"In ceea ce priveste facilitatile de hranire si cele de adapare s-a constatat ca nu toate boxele erau dotate cu un numar corespunzator de jgheaburi de adapare. De asemenea, cantitatea de furaje incarcata era insuficienta fata de cea necesara. Ca urmare, ANSVSA a decis retinerea transportului respectiv. Pentru evitarea stresului, animalele aflate la bordul navei raman cazate in conditii de bunastare", precizeaza ANSVSA, intr-un comunicat.

 

De asemenea, celula de criza constituita la nivelul ANSVSA a primit atributii suplimentare care privesc monitorizarea exporturilor navale, respectiv afluirea animalelor catre punctele de iesire unde acestea se imbarca, graficul de sosire/plecare ale navelor in port, controalele efectuate de catre serviciile veterinare la imbarcarea animalelor in vederea transportului.



Poti fi interesat si de