Targurile de profil din Europa revin cu noi trenduri aparute in timpul pandemiei

Targurile de profil din Europa revin cu noi trenduri aparute in timpul pandemiei


Dupa doi ani de pauza dictata de pandemia de coronavirus, industria expozitionala din Europa revine la normal, Alimentaria 2022 fiind prima manifestare tinuta intr-un mediu mult mai relaxat decat cel impus de restrictiile sanitare adoptate in 2020 si 2021.

Urmeaza in perioada 14-19 mai un alt punct febril pentru industria carnii, IFFA 2022, dar reprezentantii procesatorilor de carne sunt nevoiti sa recunoasca faptul ca piata a suferit modificari vizibile din perspectiva consumatorului. Ambele evenimente sunt in masura sa evidentieze noile trenduri in materie de consum pe o piata tot mai diversificata si supusa unor socuri diverse.

 

Optiuni mai sanatoase

Cele mai clare trenduri de consum afisate in cadrul Alimentaria se refera la alimentatia sanatoasa, iar veganismul si vegetarianismul tind sa isi adjudece o buna parte din piata produselor clasice din carne. Inclusiv in randul spaniolilor, tendinta de a adauga tot mai multe proteine vegetale in meniul obisnuit se intrevede tot mai des. Conform unui studiu FOOD Barometer efectuat in Spania, 87% dintre localnici asteapta ca restaurantele si operatorii food-to-go sa introduca un mix de proteine vegetale si animale cat mai complex in produse.

 

Este un adevarat fenomen in continua expansiune, dupa cum remarca si un raport Green Revolution, care anunta o crestere cu 34% a consumatorilor care opteaza pe o dieta bazata mai mult pe vegetale. In plus, 62% dintre spaniolii cu varsta sub 44 de ani asteapta ca producatorii traditionali din sectorul carne sa ofere si alternative bazate pe proteine vegetale la produsele clasice.

 

Explozia halal

In plus, potentialul pietelor din state musulmane, dar si prezenta a 4,8 milioane de credinciosi islamici in Spania, favorizeaza un nou fenomen in zona Cataloniei, unde numarul certificatelor halal emise in ultimii doi ani pentru intreprinzatori din sectorul carne a depasit cifra de 200. Nu este greu de inteles daca e sa luam in calcul productia anuala de carne de oaie si de vita a Spaniei, iar acest lucru anunta o concurenta tot mai mare pe pietele din Orientul Mijlociu si Asia, ca in segmentul halal din piata intracomunitara.

 

Experiente noi in retail

Segmentul produselor RTE (ready-to-eat) va avea o crestere semnificativa in urmatorii ani, in conditiile in care retailerii din Europa de Vest se vad nevoiti sa ofere noi experiente pentru cumparatorii care le trec pragul. Deja in tari precum Spania, Franta sau Germania, dar si in zona scandinava, o vita intr-un hypermarket nu se mai dovedeste atractiva decat daca poti incerca gustul produselor direct in interiorul magazinului. In Spania, magazinele Mercadona au fost printre primele care au organizat spatii tip food-court pentru consumatorii intrati in incinta.

 

Cumparaturi online

Comertul online va avea evolutii diferite in interiorul UE in urmatorii 4 ani. Olanda pare sa fie tara cu cea mai mare crestere estimata, de la 5,1% in 2021 la 9,6% in 2026, urmata de Franta (5,2% <7,9%). In schimb, piete precum Italia, Germania si Spania vor avea o crestere mult mai lenta in comertul online de alimente. Per total, nisa online de comert alimentar din UE genereaza vanzari de 52,1 miliarde euro, dintr-un total de 1.644 miliarde euro. Ramane insa o piata cu potential destul de mare, una care a atras deja investitori din alte regiuni ale lumii, precum Amazon si JD.com.

 

Orientare spre viitor

Din acest punct de vedere, IFFA 2022 va reprezenta un moment important in stabilirea unor noi cai de evolutie pentru industria alimentara, in special pe segmentul procesare carne. Sustenabilitatea, incurajarea dezvoltarii lanturilor scurte de aprovizionare, trasabilitatea, securitatea alimentara si grija pentru mediu sunt elementele care vor asigura fidelizarea consumatorilor pe teren mediu si lung.

 

In acelasi timp, deciziile influentate de costul unui produs alimentar vor putea fi controlate prin evidentierea calitatii acestuia si printr-o portionare mai bine adaptata tendintelor descrescatoare in consumul de carne din anumite zone ale Europei.

 

Sunt elemente care vor fi regasite si in noile echipamente ce urmeaza a fi prezentate in cadrul show-ului de la Frankfurt de catre marii producatori de utilaje destinate industriei alimentare. Totodata, vom vedea un accent tot mai mare pus pe conceptul „smart factory”, unde robotii si programele de Inteligenta Artificiala vor inlocui o mare parte din personalul uman de pe liniile de procesare, nu doar in efectuarea unor munci fizice, ci si in gestionarea datelor generate in timpul productiei. Pentru multi dintre procesatorii de talie mare, o asemenea investitie are avantajul de a reduce costurile cu personalul uman (deficitar, de altfel), dar si de a elimina riscuri de contaminare a produselor, garantand astfel un nivel superior de securitate al acestora.

 

Articol realizat de Marius Jianu, redactor-colaborator INDUSTRIA CARNII.RO.



Poti fi interesat si de