Sindalimenta, apel la unitate adresat agricultorilor si producatorilor de alimente

Sindalimenta, apel la unitate adresat agricultorilor si producatorilor de alimente


Federatia Nationala a Sindicatelor din Industria Alimentara - Sindalimenta lanseaza un apel la unitate adresat agricultorilor si producatorilor de alimente din Romania si cere luarea unor masuri de sprijin pentru sectoarele din agricultura afectate de seceta si pandemia de coronavirus, conform unui comunicat al organizatiei.

"Comitetul de initiativa invita reprezentantii agriculturii si industriei alimentare din Romania sa se uneasca intr-o singura voce care sa strige cu toata forta ca agricultura si industria alimentara din Romania reprezinta prioritate nationala. Agricultorii si procesatorii romani trebuie sa solicite tuturor celor care raspund de destinele tarii, ca agricultura si industria alimentara sa fie considerate sectoare cu grad de prioritate 0. Sanatatea, agricultura si siguranta alimentelor trebuie sa reprezinte principiile de baza intr-o tara cu un potential urias. Seceta fara precedent din acest an si pandemia de COVID 19 au afectat grav culturile agricole pe suprafete ce depasesc 3 milioane de ha", se spune in comunicat.

 

In document se mentioneaza urgentarea finantarii infiintarii fermelor de reproductie in sectorul porc, in conditiile in care Romania importa peste 80% din necesarul de carne de porc. De asemenea, se cere urgentarea finantarea infiintarii fermelor de reproductie in sectorul pasare. Potrivit comunicatului, Romania importa 95% din pui din Polonia, iar riscul infestarii cu gripa aviara si salmonela este iminent.

 

 “Este momentul sa ne adunam si sa ne unim fortele pentru ca cei ce conduc destinele acestei tari sa inteleaga ca fara noi nu se poate. Trebuie sa lasam la o parte opiniile divergente dintre organizatiilor noastre si sa militam impreuna pentru drepturile noastre, pentru luarea masurilor care se impun, in aceste momente cruciale. Guvernul, indiferent care ar fi el, trebuie sa inteleaga, in ceasul al XII-lea, ca in aceasta perioada, poate cea mai dificila din ultimii 30 de ani, agricultorii romani cer imperios declararea SANATATII ALIMENTELOR SI AGRICULTURII CA SECTOARE PRIORITARE ALE ROMANIEI”, se mai arata in comunicat.

 

Printre solicitarile Sindalimenta se mai numara:

- Implicarea Guvernului intr-o campanie pentru sustinerea producatorilor romani in urmatorii ani;

- Finantarea infiintarii fermelor de reproductie in sectorul pasare, in acest sens existand o lege, dar care, din pacate, nu se aplica. Circa 95% din puii de o zi provin din comertul intracomunitar (Polonia);

- Sectorul bovine de carne trebuie sa fie sprijinit printr-un program national de infiintare a fermelor, cu predilectie in zona de deal si munte pentru a utilize cele aproape 4,5 milioane hectare de pajisti;

- Sectorul ovine trebuie sprijinit pentru comercializare pe pietele externe, inclusiv in viu (trebuie construite urgent 2 nave pentru transportul maritim al animalelor vii), cat si finantarea construirii unui abator de mare capacitate pentru exportul de carne in stare proaspata;

- Cerem interventia Guvernului pentru a pune capat abuzurilor practicate de supermarketuri. De exemplu, pretul carnii de pasare la poarta abatoarelor a scazut cu 30%, dar aceasta scadere nu se reflecta si la raft in supermarket;

- Sprijinirea infiintarii de ferme de reproductie in sectorul porc conform legislatiei aprobate de Parlamentul Romaniei. Importam anual aproximativ 2.000.000 de grasuni si peste 70% din carnea de porc destinate consumului si industriei de procesare din Spania, Germania etc;

- Solicitam acordarea de sprijin financiar pentru micii fermieri din Sectorul Legumicol ?n cuantum/valoare de 75% din valoarea pretului de cost al productiei, ?n baza standardului de cost:

- Stimularea, in mod expres, a sectorului de legume protejate in sere si solarii, atat a suprafetelor existente prin masura de sprijin cuplat, cat si a investitiilor pentru extinderea lor, in principal in forma asociativa;

- Stimularea suprafetelor ce produc materii prime destinate industrializarii, cu precadere pentru realizarea produselor din rosii;

- Necesitatea realizarii unui program national pentru cultivarea a minimum 5.000 ha anual cu rosii pentru industrializare;

- Sustinerea productiei interne de cartof pentru consum, ajunsa la sub 25 000 de hectare in 2019, evitarea disparitiei cartofului pentru samanta (600 hectare) si sustinerea cartofului pentru industrializare;

- Incurajarea microsistemelor de irigatii din zona traditionala unde nu sunt sisteme de irigatii de nici un fel, alaturi de facilitarea construirii de depozite specializate (lipsa cronica);

- Adaptarea legislatiei fiscale la specificul activitatii agricole. Sunt foarte multe exemple in care acest lucru este desconsiderat. Exemplu: valorificarea productiei proprii este incadrata la acte de comert si se cere adaos comercial in interiorul firmei, vanzarea

catre persoane fizice din structuri separate si cu gestiune separata de vanzarea catre persoane juridice. Din aceasta categorie sunt excluse doar supermarketurile; - Simplificarea legislatiei referitoare la munca sezoniera. Multi beneficiari ai ajutorului social nu se incadreaza in munca de teama pierderii acestui ajutor. In schimb pot merge la cersit si furat prin Europa, sau sunt transformati in categoria celor trimisi in aceasta perioada de Guvern la munca in diferite tari europene, fara nici un fel de protectie sociala;

- Introducerea Contractului comercial cadru - document care va stabili toate conditiile colaborarii dintre furnizor si comerciant, conform Regulamentul (UE) nr. 1308/2013.

- Elaborarea unui Standard de cost cadru pentru evitarea vanzarii in pierdere, retragerea produsului din piata si a risipei de alimente.

- Monitorizarea fluxurilor comerciale in vederea protejarii producatorului autohton roman pentru a nu mai fi concurat de state membre si/sau terte UE; o chestiune de gestionare prin introducerea cerintelor in materie de licente in scopul gestionarii pietei in scopul monitorizarii din regiuni de productie adiacente sau invecinate, in care exista conditii omogene de productie si de comercializare la pret de dumping, importurilor sau a exporturilor produselor in cauza (ex: produs similar in sezon; dumping, ex: tomate de Spania, cartoful si marul de Polonia etc.) exclus.

- Includerea organizatiilor de producatori agricoli (Cooperative agricole, OP, AOP, Organizatia Interprofesionala pentru Produsele Agroalimentare PRODCOM (OIPA) legume-fructe, Organizatia Interprofesionala pe Produs "Cereale si Produse Derivate", din Romania O.I.P.C.P,D.R, Organizatiei Interprofesionale Carne de Porc OICP, Organizatia Interprofesionala pentru Carne de Pasare, Oua si Procesate din acestea OICPOP si Organizatia Nationala Interprofesionala Vitivinicola ONIV ) in domeniul de actiune al organismelor nationale de asigurare a aplicarii legii care reglementeaza lantul de aprovizionare cu produse alimentare, sa ii confere acesteia competenta de a supraveghea si de a pune in aplicare masurile necesare pentru a combate PCN (practici comerciale neloiale).

- Acordarea de ajutoare de stat pentru agricultura conform Directivei Europene privind acordarea ajutoarelor de stat in agricultura, in vederea realizarii unor investitii importante in domeniile de mare necesitate, pentru a nu mai fi tributari importurilor de produse de stricta necesitate care pot fi produse in tara (carne, lapte, legume, fructe etc);

- Adoptarea in regim de urgent a unei legi privind infiintarea unei Comisii de Competitie in cadrul Cooperativelor agricole si Organizatiilor Interprofesionale ale Producatorilor Agricoli, care sa asigure transparenta si functionarea adecvata a pietei:

  • revenirea la un comert modern si sustenabil cu prioritizarea comercializarii intregii oferte de produse romanesti si completarea necesarului cu importuri din comertul intra si extra comunitar;
  • legiferarea interzicerii a oricaror tipuri de taxe pentru produsele alimentare si agricoie la comercializare, astfel incat pretul sa contina numai adaosul comercial;
  • interzicerea folosirii de catre retailer a produselor de marca proprie, atata timp cat nu sunt producatori;
  • obliga la "test de competitie" inainte de autorizarea de noi magazine;
  • supermarketurile obligate sa angajeze functionari desemnati care sa supravegheze conformitatea interna;
  • standardele de comercializare pentru produse sau servicii sigure;
  • anchetarea abuzurilor de putere exercitate de supermagazinele si reglementari nationale prin care se incearca limitarea unor astfel de abuzuri ;
  • impozitarea prin taxe speciale a hranei lipsite de valoare nutritiva, a alimentelor-gunoi, a produsele care imita alimentele si inlocuitori (Directiva 87/357/CEE privind produsele care imita alimentele si Directiva 2001/95/CE privind siguranta generala a produselor). Astfel s-ar reduce consumul lor, iar banii obtinuti ar putea fi folositi pentru sprijinirea gospodariei taranesti de subzistenta, pe cale de disparitie;

- Cresterea substantiala si urgenta a fondurilor pentru cercetarea agricola romaneasca (care in prezent este subfinantata) pentru a se putea crea noi soiuri de plante si animale romanesti, alaturi tehnologii noi, mai bine adaptate conditiilor climatice din tara noastra, prin utilizarea carora fermierii nostri sa poata asigura integral consumul intern de hrana pentru populatie si disponibilitati pentru export;

- Infiintarea, in regim de urgenta a Camerelor Agricole, asa cum a promis la preluarea mandatului ministrul Agriculturii, Adrian Oros; - Continuarea reabilitarii sistemelor de irigatii, precum si infiintarea de sisteme locale de irigatii;

- Promovarea unei legi pentru stimularea angajarii fortei de munca in agricultura, acvacultura, silvicultura, industria alimentara si cercetarea agricola (inclusiv pentru zilieri), prin acordarea unui sprijin financiar angajatorilor de pana la 35% din salariul mediu brut, in functie de calificare;

- Modificarea in regim de urgenta a Legii nr. 62/2011, republicata, cu consultarea reprezentantilor patronatelor si sindicatelor de tip federativ. Mediul privat nu mai poate avea reprezentativitate si Contracte de Munca la nivelul sectorului si societatilor comerciale, pentru ca multe dintre prevederile actualei legi sunt contradictorii;



Poti fi interesat si de