Romanii vor sa manance sanatos, dar doar jumatate dintre ei citesc etichetele produselor

Romanii vor sa manance sanatos, dar doar jumatate dintre ei citesc etichetele produselor


Peste 77% dintre respondenti au declarat ca prioritizeaza alimentatia sanatoasa in mare si in foarte mare masura, insa doar 4 din 10 isi evalueaza calitatea alimentatiei ca fiind „buna”, iar 5 din 10 o descriu drept „medie”, arata datele studiului „Educatia alimentara in Romania”, realizat de Agricola si iVox.

Doar unul din doi romani citesc in mod frecvent etichetele produselor inainte de cumparare, insa peste 80% nu stiu care sunt ingredientele nocive sau le este greu sa le identifice.

 

Atunci cand verifica etichetele, cei mai multi romani sunt atenti la lista ingredientelor (78,95%), urmata de cantitatea de zahar si indulcitori (48,55%) si valorile nutritionale (42,86%). Pentru cei din Generatia X, cu varste cuprinse intre 45 si 60 de ani, cel mai important este sa citeasca lista ingredientelor (81,52%). In timp ce doar 20% dintre respondenti cunosc foarte bine diferentele intre concepte precum „natural”, „organic”, „sanatos”, 65% au cunostinte corecte despre ce inseamna imbogatirea pe cale naturala a unui produs.

 

In legatura cu provenienta ingredientelor, aceasta conteaza foarte mult pentru 21,7% dintre respondenti, care declara ca prefera alimente locale sau de la branduri de incredere, in timp ce peste 50% au afirmat ca achizitioneaza produse de calitate superioara ori de cate ori este posibil.

 

Mai mult, peste 77% dintre respondenti au declarat ca prioritizeaza alimentatia sanatoasa in mare si in foarte mare masura, insa doar 4 din 10 isi evalueaza calitatea alimentatiei ca fiind „buna”, iar 5 din 10 o descriu drept „medie”.

 

1

 

Conform cercetarii, membrii Generatiei Z sunt cei mai interesati de modul in care se hranesc – peste 85% au declarat ca acorda prioritate alimentatiei sanatoase in mare si in foarte mare masura. Acest lucru poate fi corelat cu accesul facil al tinerilor la informatie, in special pe platformele sociale, unde acestia au posibilitatea sa interactioneze tot mai mult cu lideri de opinie care promoveaza un stil de viata sanatos. Printre cele mai importante motive pentru care romanii aleg sa se preocupe de alimentatie, se numara preventia pe termen lung a problemelor de sanatate (75,19%), starea zilnica de bine (49,95%) si dorinta de a fi productivi (37,16%).

 

Pe langa alimentatie, grija romanilor pentru o viata echilibrata include somnul de calitate (57,14%), evitarea consumului excesiv de zahar, sare si grasimi (48,01%) si sport de 2 - 3 ori pe saptamana (44,15%).

 

„La Agricola, credem ca la baza unei alimentatii corecte si a unui stil de viata echilibrat stau alegerile informate si constiente. De aceea, incurajam consumatorii sa fie atenti la ceea ce pun in farfurie, sa citeasca etichetele, sa verifice provenienta ingredientelor si sa faca alegeri responsabile. Ne bucuram ca avem ocazia sa le oferim produse care respecta cele mai inalte standarde de calitate si siguranta alimentara, pentru ca fiecare masa sa fie o celebrare a gustului autentic si un pas firesc spre o viata sanatoasa”, a declarat Cristian Calin, Managerul de Relatii Publice si Comunicare al Grupului Agricola.

 

In ceea ce priveste nivelul de informare despre alimentatia sanatoasa, doar 13,75% dintre respondenti se considera foarte bine informati si declara ca aplica principiile nutritionale in viata de zi cu zi. 56,71% spun ca au cunostinte solide, dar nu le aplica intotdeauna, iar 27,5% afirma ca sunt partial informati.

 

2_2

 

Doar 47% se informeaza de la medici sau specialisti in nutritie, iar 1 din 5 respondenti se bazeaza pe retelele sociale, o tendinta vizibila in randul Generatiei Z, unde peste 37% dintre tineri isi iau informatiile de pe TikTok, Instagram sau YouTube. Pentru Generatia Millenials, specialistii raman principala sursa de informare (51,13%), in timp ce membrii Generatiei X (51,27%) folosesc blogurile de specialitate ca prima sursa de informare.

 

3_4

 

Intrebati de ce aleg produse organice, 39% dintre respondenti afirma ca sunt mai sanatoase si contin mai putini aditivi si pesticide, cu un procent vizibil mai ridicat in randul Generatiei Z (44,64%). Alte motive pentru care romanii prefera produsele organice sunt gustul mai bun (20,62%) si impactul pozitiv asupra mediului (16,54%). Totodata, 57% ar plati mai mult pentru produs alimentar organic, doar daca diferenta de pret este cu cel mult 10-15% mai mare. Pretul ramane criteriul principal pentru aproape un sfert dintre respondenti (23%).

 

4_2

 

Studiul „Educatia alimentara in Romania” a fost realizat de iVox la solicitarea Agricola, in perioada 19-31 martie 2025. Sondajul a fost aplicat pe un esantion de 1055 de persoane, barbati si femei, din mediul urban si rural. Studiul este reprezentativ la nivel national.



Poti fi interesat si de