Piata carnii, in total dezechilibru


Pandemia COVID-19 lasa in urma sa obiceiuri de consum schimbate rapid, sectoare cu pierderi semnificative si un stoc imens de alimente care urmeaza sa intre in piata. Nu putem spune ca amenintarea COVID-19 a trecut, dar, cu siguranta, dupa 3 luni de criza vedem efectele aduse de izolarea si restrictiile impuse in aproape fiecare tara de pe Glob.

Criza a fost resimtita nu doar ca o amenintare medicala, dar si ca un satar care a ciopartit serios din capacitatea de crestere economica a statelor, fie ele dezvoltate sau piete emergente. Izolarea populatiei in case, chiar si insotita de masuri sociale de sustinere a veniturilor locuitorilor, a impus noi obiceiuri de consum. Spre exemplu, Danish Crown, unul dintre marii producatori de carne din Europa, a fost nevoit sa insiste pe langa fermieri sa pastreze vitele destinate sacrificarii pentru o perioada mai lunga, inchiderea sectorului HoReCa diminuand serios posibilitatea de vanzare a pieselor cele mai valoroase din carcasa unui animal sacrificat.

 

In schimb, a raportat o crestere de aproape 100% a vanzarilor de conserve din carne in primele doua luni ale starii de urgenta declarata in Europa.

 

Retailerii, la randul lor, s-au confruntat cu adevarate batalii pentru produse cat mai ieftine: carne tocata, pui intreg sau oua, majoritatea cumparatorilor incercand sa isi protejeze rezervele financiare in fata unui viitor incert.

 

Blocajele logistice survenite de la inceputul anului si pana in prezent au pus si ele presiune pe stocurile existente in piata. O criza a carnii de pui este in derulare, cu Europa acumuland mai mult de 180.000 de tone de carne de pui peste necesarul curent de consum, ca rezultat al inchiderii pentru trei luni a restaurantelor si zonelor street-food in majoritatea tarilor din regiune.

 

Practic, cu exceptia carnii de porc, achizitionata inca masiv in spatiul intracomunitar sau extra (vezi China, Vietnam etc.), restul tipurilor de carne: pasare, vita, oaie sau capra sunt prezente in volume masive pe pietele europene. Concluzia: „Nu vom vedea o crestere a preturilor pana nu eliminam stocurile existente”, sustine Finn Klostermann, CEO Danish Crown Beef. Cum perspectiva europeana este destul de neatragatoare in acest moment, compania daneza a anuntat ca intentioneaza sa isi creasca expunerea pe piata canadiana, acolo unde a gasit loc liber lasat de jucatorii locali, blocati de efectele noului coronavirus.

 

Despre schimbarile de pe piata carnii la nivel global puteti citi in editia 71 a revistei INDUSTRIA CARNII.RO.



Poti fi interesat si de