METRO continua investitiile si vrea sa devina un furnizor constant pentru afacerile din Romania

METRO continua investitiile si vrea sa devina un furnizor constant pentru afacerile din Romania


In 2023, METRO isi propune sa dezvolte centrul de productie proprie de carne, care asigura in prezent 15% din totalul categoriei de carne rosie comercializata in magazine.

Totodata, directia strategica de business se concentreaza pe extinderea retelei LaDoiPasi, prin atingerea pragului de 2.000 de magazine, la nivel national, in acest an, pe digitalizare, precum si pe optimizarea constanta a serviciului de livrare, anunta Adrian Ariciu, CEO METRO Cash & Carry Romania.

 

metro2_2

 

Au trecut doi ani de cand METRO a investit intr-o linie proprie de procesare a carnii. Cum a evoluat in acest timp? Cum arata lucrurile la nivel de sortimentatie?
Scopul centrului nostru de productie carne a fost inca de la inceput acela de a deservi clientii nostri profesionisti cu produse de calitate, adaptate nevoilor lor, fie ca vorbim despre gramaje specifice, portionari sau modalitatile de ambalare. Am investit aproximativ 2.5 milioane de euro in dezvoltarea liniei de productie proprie si vom continua sa investim, pentru a dezvolta constant produse noi, adaptate fiecarui sezon si evolutiei pietei, in asa fel incat clientii nostri sa aiba o sursa de aprovizionare constanta pentru afacerea lor.

 

Locatia este una moderna, spatioasa, cu o capacitate de productie care garanteza un flux constant de marfa, la cele mai inalte standarde de calitate. Produsele dezvoltate aici reflecta experienta si know-how-ul METRO, care este un furnizor de renume, bine cunoscut in piata pentru varietatea si calitatea sotimentului de carne, in acest moment comercializand anual peste 3 milioane de kilograme de carne productie proprie in cadrul centrului din Stefanesti.

 

Gama noastra de carne productie proprie a pornit cu sortimentul de baza, cum ar fi ceafa sau cotletul de porc, carnea tocata, micii sau carnatii si s-a extins treptat conform nevoilor clientilor nostri. Noutatea anului 2022 a reprezentat-o gama de produse marinate din porc si oaie, care s-a alaturat produselor deja disponibile la raft, si carnea de vita de calitate superioara, portionata si ambalata individual. Prin arhitectura sortimentului din zona de productie am dezvoltat solutii „ready to use”, de la produse gata marinate, feliate si portionate, pana la produse „easy cooking”. De asemenea, portionarea este un punct important pe linia de control al „food costului”, avand disponibile produse cu gramaj adaptat, pentru a satisface atat nevoia consumatorului final care cumpara de la magazinul din colt produse cu gramaj relevant consumului sau, cat si a operatorului HoReCa din punct de vedere a optimizarii costului de productie si a convenientei in bucatarie.

 

Ne propunem permanent sa ne adaptam productia proprie la cerintele si nevoile pietei de revanzatori si a industriei ospitalitatii. Suntem foarte atenti la ceea ce clientii nostri isi doresc, la tendintele de consum si la modul in care putem veni in intampinarea lor. Totodata, suntem intr-o constanta dezvoltare si imbunatatire a produselor pe care le oferim, lucru care va continua si in acest an.

 

metro3_1

 

Care sunt cele mai solicitate produse de catre consumatorii romani?
Consumul de carne a crescut semnificativ in Romania, in ultimii ani, romanii cautand produse tot mai diversificate, care sa provina din surse sigure. De exemplu, un roman mananca, in medie, 37 kilograme de carne de porc pe an – porcul fiind si prima alegere in materie de carne, la nivel national. In ordinea preferintelor de consum apar apoi carnea de pui (28 kilograme pe an/persoana), carnea de vita (5,4 kilograme pe an/persoana) si carnea de oaie (2,4 kilograme pe an/persoana), potrivit datelor Institutului National de Statistica din 2020.

 

Cu toate acestea, atat produsele din carne de oaie, cat si cele din carne de vita, au inceput sa fie tot mai apreciate de consumatori – in ambele cazuri, materia prima de calitate superioara fiind principalul criteriu privind decizia de consum, castigand teren in preferintele consumatorilor romani de la an la an. Am inceput sa remarcam un apetit tot mai crescut pentru produsele de calitate superioara, in special pe segmentul de carne de vita, clientii fiind tot mai atenti la caracteristici precum: originea de provenienta, tipul de alimentatie: grass fed sau grain fed, grad de marmorare si tip de maturare.

 

Care sunt planurile de dezvoltare a centrului din Stefanesti?
Angajamentul METRO este de a sprijini antreprenorii independenti in dezvoltarea afacerii lor tinand cont de tendintele din piata. Vom continua sa investim timp si expertiza in centrul de carne productie proprie din Stefanestii de Jos, conceput sa devina o sursa constanta de aprovizionare pentru antreprenori.
Luand in calcul feedback-ul foarte bun al pietei si cererea crescuta pentru produsele din carne, ne concentram pe diversificarea sortimentelor de carne produse la Stefanesti, dezvoltam constant sortimente noi, adaptate fiecarui sezon si evolutiei pietei, care sa aduca diferentiere si profitabilitate.

 

Cum se reflecta divizia de productie a carnii in business?
In prezent, ne axam preponderent pe productia carnii de porc. In paralel vom continua sa dezvoltam sortimentul de carne de vita, dar si gama “convenience”, solutii de portionare si impachetare adaptate nevoilor fiecarei tipologii de client din portofoliul METRO, de la impachetari “family box” pentru clientii revanzatori, pana la produse portionate sau gata de utilizare pentru controlul “food costului”, create special pentru clientii din HoReCa, articole dezvoltate pentru pentru a asigura o profitabilitate cat mai mare clientilor nostri.

 

Observam o evolutie a cererii pe toate segmentele de carne, motiv pentru care vom continua sa marim in concordanta si nivelul productiei, astfel incat sa acoperim cat mai bine nevoile pietei. In acest moment, articolele preparate in centrul de productie proprie reprezinta 15% din totalul categoriei de carne rosie comercializata de METRO.

 

metro5

 

Cum vedeti evolutia business-ului in continuare? Luati in calcul deschiderea de noi magazine in 2023?
Cele 30 de magazine METRO din Romania deservesc anual peste 100.000 de clienti profesionisti B2B. Magazinele noastre sunt amplasate in asa fel incat avem acoperire nationala, iar digitalizarea accelerata si nevoia clientilor nostri de a economisi timp ne dau mai degraba directia spre dezvoltarea accelerata a servicului de livrare, care este si va ramane una dintre prioritatile companiei.

 

Pentru a sustine partea de livrare, vom investi in continuare in extinderea spatiilor logistice. In 2022 ne-am concentrat asupra investitiilor in remodelarea magazinelor METRO existente in tara si am optimizat modul de operare a magazinelor si pe timp de noapte (operatiuni 24/7). Totodata, am relocat magazinul din Buzau intr-o locatie noua, construit avand la baza modelul nostru de business de tip omnichannel, pe care il consideram unul de viitor.
Anul acesta avem in vedere investitii in extinderea zonelor de depozitare din magazine, precum si in continuarea procesului de remodelare a magazinelor existente in tara. Proiectele ambitioase pentru urmatorii ani vizeaza extinderi de spatiu la peste jumatate dintre magazinele METRO din Romania, precum si constructia de la zero a doua noi depozite, in Bucuresti si in Cluj.

 

Totodata, reteaua de magazine de proximitate LaDoiPasi, lansata de METRO in urma cu 10 ani, s-a extins accelerat, in 2022 inregistrand peste 300 de inaugurari. In prezent, sunt operationale peste 1.900 de magazine LaDoiPasi, fiind lider al pietei magazinelor de proximitate, precum si cea mai mare retea de antreprenori romani. In 2023 vom depasi pragul de 2.000 de magazine LaDoiPasi.

 

metro4

 

Care este strategia de crestere a METRO pentru 2023 si ce target ati stabilit?
Facem tot posibilul sa fim la curent cu ultimele tendinte din industrie. Suntem atenti la comportamentul clientilor, la ceea ce ei cauta ori ne solicita in mod deosebit, ne adaptam produsele si serviciile in functie de nevoile lor, atat prin intermediul canalelor traditionale de livrare si comercializare, cat si prin canalele noastre digitale: aplicatiile METRO destinate operatorilor din HoReCa, revanzatorilor si partenerilor LaDoiPasi.

 

Pentru 2023, METRO isi pastreaza directia strategica de business concentrandu-si eforturile pe cei trei piloni de crestere: pe dezvoltarea retelei LaDoiPasi (atingerea pragului de 2.000 de magazine, la nivel national, in acest an), pe digitalizare, precum si pe optimizarea constanta a serviciului de livrare, disponibil pe tot teritoriul tarii.

 

Scopul procesului de digitalizare este sa devenim cel mai digitalizat wholesaler (angrosist) de pe piata locala, in prezent toate actiunile noastre fiind axate pe consolidarea business-ului nostru pe model multichannel. Am invatat sa ne adaptam business-ul si modul de a reactiona la ce se intampla prin fructificarea fiecarei provocari. Orice lectie vine la pachet cu o oportunitate, trebuie doar sa o identifici.
Obiectivul METRO pentru 2023 este sa ne mentinem ritmul de crestere, pentru a ne consolida cota de piata in sectorul distributiei de produse alimentare si sa investim in dezvoltarea si imbunatatirea produselor, serviciilor si unitatilor deja existente.

 

Identificati trei tendinte care vor marca retailul alimentar in 2023.
Prima tendinta pe care o observam consta in cresterea comertului de proximitate, in contextul macroeconomic marcat de cresterea preturilor combustibililor (costul transportului), motiv pentru care conveninta va avea castig de cauza in cazul metropolelor aglomerate.
O alta tendinta o reprezinta adoptarea accelerata a energiei verzi si cresterea preocuparii referitoare la schimbarile climatice si efectele produse de acestea.

 

De asemenea, putem vorbi si despre accelerarea digitalizarii si a aplicatiilor care ne fac viata mai usoara (cum ar fi aparitia a numeroase platforme integratoare, de tip marketplace). Atat retailul traditional, cat si comertul B2B (wholesale) vor continua accelerarea digitalizarii, dezvoltandu-si tot mai multe servicii online. Se vor lansa aplicatii si capabilitati online care vor fi integrate de comercianti, care vor inlocui munca fizica si repetitiva efectuata de angajati, oferind consultantilor din aceste domenii posibilitatea de a se concentra, mai degraba, pe analiza si pe cercetarea de piata, pe luarea unor decizii strategice de business, si mai putin pe executia in sine.

 

Interviu publicat in editia cu numarul 87 a revistei INDUSTRIA CARNII.RO.



Poti fi interesat si de