Doar 3 din 10 romani ar fi de acord cu inchiderea marilor magazine in weekend

Doar 3 din 10 romani ar fi de acord cu inchiderea marilor magazine in weekend


Doar 3 din 10 romani ar fi de acord cu inchiderea supermarketurilor si hypermarketurilor in weekend, arata cel mai recent studiu derulat de Reveal Marketing Research, care si-a propus sa identifice atitudinile si perceptiile romanilor cu privire la propunerea micilor comercianti privind inchiderea marilor magazine la sfarsit de saptamana.

Conform sursei citate, 90% dintre romani declara ca obisnuiesc sa isi faca cumparaturile din supermarketuri si hypermarketuri. In topul preferintelor consumatorilor se regasesc pietele (51%) si magazinele de cartier/ din proximitate (42%). Ca tendinta, se poate observa ca atat persoanele mature peste 55 ani (66%), cat si barbatii (56% barbati versus 47% femei), prefera intr-o masura semnificativ mai mare sa isi faca cumparaturile mergand la piata, acest aspect putand fi influentat de obiceiurile traditionale de cumparare si de dorinta de a achizitiona produse proaspete si locale.

 

Pe de alta parte, doar un procent de 14% dintre romani obisnuiesc sa isi faca cumparaturile plasand comenzi online, in special cei cu venituri mari de peste 8.000 lei (20%).

 

Referitor la comportamentele romanilor care obisnuiesc sa isi faca cumparaturile din supermarket sau hypermarket, studiul arata ca 36% dintre acestia isi fac cumparaturile atunci cand au nevoie de produse, indiferent de ziua saptamanii. In acelasi timp, 33% dintre acestia opteaza mai degraba pentru zilele lucratoare, iar 31% prefera sa faca achizitii in weekend.

 

"Este remarcabil sa constatam ca, in pofida cresterii popularitatii cumparaturilor online, supermarketurile si hypermarketurile raman principalele alegeri pentru cumparaturile de produse destinate uzului casnic, oferind experiente de cumparaturi considerate a fi cele mai de incredere. De asemenea, datele studiului releva si faptul ca romanilor le place flexibilitatea cand vine vorba de

procesul de achizitie, cei mai multi declarand ca prefera sa isi faca cumparaturile atunci cand au nevoie, indiferent de ziua saptamanii. Aceasta nevoie de flexibilitate si adaptabilitate poate fi un raspuns la ritmul de viata alert si la nevoile diverse ale consumatorilor, reflectand dorinta acestora de a-si gestiona timpul eficient si de a avea acces rapid la produsele necesare", a mentiona Marius Luican, CEO al Reveal Marketing Research.

 

In prezent, 85% dintre romani declara ca au auzit de propunerea micilor comercianti de a inchide marile magazine in weekend sau de a stabili un program redus pana la pranz, barbatii fiind in mai mare masura familiarizati cu subiectul (89% barbati vs. 82% femei).

 

Pe de alta parte, un sfert dintre tinerii cu varste intre 18-24 ani (26%) declara ca nu au auzit de aceasta propunere, comparativ cu procentul de 15% inregistrat la nivelul intregului esantion.

 

Masurand perceptiile romanilor referitoare la acest subiect, 41% isi manifesta mai degraba dezacordul referitor la aceasta initiativa, in special barbatii (45% barbati vs. 36% femei) si cei cu venituri mari, peste 8.000 lei (45%).

 

Doar 33% dintre romani declara ca ar fi de acord cu aceasta initiativa, iar persoanele cu varste intre 35-44 ani (39%) se diferentiaza ca fiind cele mai dispuse sa sprijine o astfel de schimbare. In acelasi timp, 26% din respondenti sunt nehotarati in privinta initiativei, inregistrandu-se o pondere semnificativ mai mare in randul tinerilor cu varste intre 18 si 24 (40%).

 

In scenariul in care supermarketurile si hypermarketurile ar fi inchise in weekend, cei mai multi dintre romani declara ca s-ar adapta si ar fi atenti sa achizitioneze din timpul saptamanii tot ce au nevoie (64%), in special cei cu varste peste 55 ani (70%). 28% declara ca ar merge la un magazin deschis din proximitate, in mai mare masura cei intre 18-24 ani (45%), categorie de varsta recunoscuta pentru dorinta de a avea acces imediat la solutii rapide, adaptate la ritmul lor de viata activ.

 

Pe de alta parte, 8% dintre romani ar comanda online, in special tinerii intre 25-35 ani (13%), care sunt adesea mai familiarizati si cu utilizarea internetului si a platformelor de comert electronic.

 

Reveal Marketing Research este o companie de cercetare de piata full-service, specializata in marketing research, studii sociologice, customer insight, business strategy, market development.

 

Studiul s-a desfasurat online in perioada 22-27 martie 2024 pe un esantion reprezentantiv pentru universul persoanelor cu varsta 18+, utilizatori de internet, din mediul urban. Marimea esantionului a fost de 1003 respondenti, iar eroarea maxima de esantionare este +/-3.1% la un nivel de incredere de 95%.



Poti fi interesat si de