Consiliul Concurentei cere Mega Image sa vanda 80 de magazine din zonele in care exista suprapuneri cu Profi

Consiliul Concurentei cere Mega Image sa vanda 80 de magazine din zonele in care exista suprapuneri cu Profi


Consiliul Concurentei discuta cu Mega Image despre vanzarea a circa 80 de magazine, in urma achizitionarii Profi, iar pana pe 4 noiembrie aceasta lista de magazine va fi postata pentru comentarii, in special din partea concurentilor, a declarat presedintele Consiliului Concurentei, Bogdan Chiritoiu.

"Achizitia pe care vrea Mega sa o faca, a lui Profi, este cea mai complicata operatiune de concentrare economica pe zona de comert alimentar de pana acum. Si atunci, pe de o parte, facem ce facem noi de obicei cand avem achizitii in retail: ne uitam la magazine, care sunt pietele locale. Si pentru un client vedem cat este el de dispus sa mearga ca sa faca cumparaturile. Vedem pe un cerc, cu raza de 15 minute, ne asiguram ca are suficiente magazine in zona. Deci asta facem de obicei si e o operatiune pe care incercam sa o terminam in acest an. Ne-au rugat ei ca in noiembrie sa fie gata. Nu stiu de ce noiembrie, dar asa ne-au rugat, ca pentru tranzactie ar fi important sa terminam in noiembrie. Nu putem sa garantam ca reusim asta, dar incercam si o sa iesim probabil saptamana viitoare, o sa ajungem la o formula cu ei, cate magazine.(...) daca sunt prea multe magazine in cercul respectiv, obligam sa vanda din ele. Asta discutam in momentul de fata cu Mega si saptamana viitoare o sa iesim public si o sa anuntam care sunt magazinele pe care ne-am inteles ca ei sa le vanda si le vom pune in consultare publica. Daca ne miscam destul de repede, vom posta pana pe 4 noiembrie pentru comentarii, in special din partea concurentilor. Cand luam decizia, o sa stabilim care sunt magazinele pe care le vand. (...) Ce discutam acum, diferite variante, sunt in jur de 80", a explicat Chiritoiu la un seminar organizat la Sinaia.

 

El a subliniat ca autoritatea de concurenta se uita la cota de piata, sa nu fie prea mare, dar de data aceasta a mai fost introdus un criteriu si anume sa nu fie nici prea multe magazine.

 

"Deci ii obligam sa vanda din zonele unde au fie cifra de afaceri, deci din total vanzari in zona respectiva au cota mare - cota mare pentru noi inseamna peste 40% - sau unde au foarte multe magazine, unde au peste 30-40% din magazine", a mai spus Bogdan Chiritoiu. De asemenea, el a mentionat ca in cazul acestei tranzactii autoritatea se uita si "in amonte", respectiv la impactul asupra furnizorilor.

 

"Si acolo iarasi am pus deja in dezbatere publica, de 10 zile, o serie de angajamente pe care vrea Mega sa si le ia. Asta vizeaza doua lucruri. Ideea e cum ii tratezi pe acesti furnizori care in general sunt romani, ca sunt firme mai mici, in general local. Am spus: unu, sa avem niste reguli generale privind listarea si delistarea, pentru a duce o anumita transparenta acestui proces, sa nu para cum pare acum ca e cumva arbitrar. Si regulile astea am vrea sa le tinem pe o perioada lunga. (...) Si mai venim in plus cu o serie de conditii doar pentru furnizorii actuali ai lui Mega si Profi, adica acele companii care vand mult in Mega si Profi sa nu fie dezavantajate de aceasta fuziune si atunci spunem: timp de doi ani nu pot fi delistati cei care vand mult in Mega si Profi. Am zis noi, acestia sa nu poata fi delistati decat in anumite conditii, exceptionale, gen daca nu livreaza marfa sau marfa e foarte proasta. Dar, in principiu, companiile acestea sa aiba o anumita protectie pe doi ani ca sa poata, in caz ca doresc, sa se diversifice. Deci, daca ei sunt foarte dependenti de Mega, Profi, au o perioada in care sunt protejati. Poate vor sa-si creasca vanzarile in alte lanturi, sa nu fie atat de dependenti de acest furnizor. Astea sunt masurile pe care vrem sa le luam acum pentru protectia acestor furnizori, cum spuneam in majoritatea companii locale", a punctat presedintele Consiliului Concurentei.

 

Grupul Ahold Delhaize, proprietarul retelei Mega-Image, si-a asumat angajamente privind relatia cu furnizorii pentru a inlatura ingrijorarile concurentiale, urmand sa fie propuse si angajamente ce privesc piata de desfacere, in urma discutiilor cu reprezentantii Consiliului Concurentei, anunta compania pe 10 octombrie.

 

"Mentionam ca angajamentele propuse pana la acest moment vizeaza exclusiv piata de aprovizionare (furnizorii). Urmare a continuarii discutiilor cu Consiliul Concurentei, vor fi propuse si angajamente ce privesc piata de desfacere", se preciza atunci intr-un comunicat al companiei.



Poti fi interesat si de