Cheltuielile pentru bunuri de larg consum au crescut cu 14% in 2023
Marti, 20 Februarie 2024

Marti, 20 Februarie 2024
Spre comparatie, avansul valoric al pietei FMCG a fost de 10,4% in 2022 fata de anul anterior. Inflatia a fost prezenta in peste 95% din categoriile FMCG relevante pentru consumul casnic (cu penetrare peste 2% in randul gospodariilor din Romania), se mentioneaza intr-un comunicat al companiei de consultanta.
"Pe de o parte avem volume in usoara crestere anul trecut fata de 2022, iar de cealalta parte fenomenul de downtrading - adica migrarea shopperilor catre produse din segmente inferioare de pret - continua sa ia amploare si sa impacteze negativ valoarea pietei bunurilor de larg consum. Printre categoriile cel mai afectate de down-trade se numara indulcitorii, bazele pentru mancaruri si alte produse ce potenteaza gustul preparatelor in casa, branza tofu sau untul", a afirmat Diana Scaunasu, managing director Consumer Panel Services GfK Romania, citata in comunicat.
La polul opus, inca exista uptrading sau premiumizare in anumite categorii precum pralinele, batoanele energy&diet, sucul de rosii, branza feta sau spumantele de baie - conform studiului sindicalizat Inflation Tracker 2023 derulat de Consumer Panel Services GfK.
Potrivit sursei citate, anul trecut s-a remarcat si o crestere semnificativa a promotiilor in cosul de cumparaturi al romanilor. Astfel, produsele la promotie au ajuns sa detina o pondere valorica de peste 20% in totalul achizitiilor FMCG exclusiv Fresh Food realizate de gospodarii.
"In 2023, gospodariile din Romania au avut un comportament de cumparare mai calculat: au facut achizitii mai dese, dar in mare parte din categoriile monitorizate cosurile de cumparaturi au fost mai mici (ca si numar de produse sau volum). Activitatile promotionale par sa fi revenit in atentia tuturor: a crescut considerabil atat cota promotiilor in valoarea totala a achizitiilor FMCG pentru consumul casnic, cat si importanta misiunilor de cumparare promo-hunting: daca in 2022, ponderea acestora in numarul total de acte de cumparare inregistrate la nivel national era de 4,3%, anul trecut procentul a ajuns la 5,3%. Este un trend vizibil in toate canalele de vanzare, cu precadere in hypermaketuri, supermarketuri si online shops. In e-grocery, deja misiunile de cumparare de tip promo-hunting reprezinta peste 16% din totalul actelor de cumparare monitorizate", a subliniat Diana Scaunasu.
Datele Consumer Panel Services GfK mai arata ca marcile private si-au temperat avansul in ultimul an, raportand o rata de crestere in valoare de 16%, similara celei din segmentul Branded (ce reuneste branduri de producatori), astfel ca ponderea Private Labels in totalul achizitiilor FMCG pentru consumul casnic s-a mentinut la 25% in 2023. Acestea au reusit sa avanseze cu un ritm superior brandurilor doar in hypermarketuri. La polul opus, performanta PL a fost slaba in supermarketuri, unde au inregistrat o stagnare a vanzarilor, in timp ce brandurile au avansat cu 14% in 2023 versus 2022.
Comunicatul mai semnaleaza ca, la nivelul canalelor de vanzare, discounterii au continuat sa conduca topul cresterilor valorice cu un avans de peste 19%, in timp ce hypermarketurile si supermarketurile au avansat cu un ritm de circa 10% anul trecut fata de 2022. Mai mult, discounterii au devenit prima optiune a romanilor pentru achizitiile FMCG pentru consumul casnic, devansand hypermarketurile, cat si comertul traditional.
"Este primul an in care se intampla aceasta rocada in retail si ne asteptam ca discounterii sa continue dezvoltarea in comertul local peste ritmul pietei. Anul trecut am asistat la aparitia unui format nou de discount si am remarcat investitii semnificative in expansiunea retelelor de profil. Dezvoltarea acestora s-a realizat nu doar pe fondul expansiunii in teritoriu, ci si prin atragerea de noi cumparatori si prin fidelizarea acestora. Un indiciu este faptul ca cea mai mare crestere a frecventei de cumparare in 2023 fata de anul anterior s-a inregistrat in discounteri. Analizele noastre speciale pe retail ne arata ca discounterii castiga teren luand cu precadere din cota de piata a hypermarketurilor, a supermarketurilor si a comertului traditional", a explicat Diana Scaunasu.
In ceea ce priveste penetrarea formatelor de retail, aici s-au remarcat anul trecut magazinele online si cele moderne de proximitate, cu cele mai mari rate de crestere fata de 2022.
Consumer Panel GfK este un studiu de tip continuu ce monitorizeaza comportamentul de cumparare al gospodariilor din Romania pe baza unui esantion reprezentativ la nivel national, format din 6.000 de shopperi. Datele sunt colectate prin scanarea codurilor de bare ale produselor aduse acasa, indiferent de canalul de achizitie.
Suma plătită este în valoare de 53,76 milioane de lei şi se acordă de la bugetul de stat, p...
Anunțul de suspendare, postat pe site-ul oficial al vămilor, nu a precizat motivul deciziei sau d...
În mai puțin de șase luni de la implementarea a cinci inițiative menite să asigure un număr...