Auditul Comisiei Europene: Romania, sursa de dezastre maritime la exportul cu animale

Auditul Comisiei Europene: Romania, sursa de dezastre maritime la exportul cu animale


Peste 50% dintre vapoarele de export care opereaza in UE sunt autorizate de Romania, desi sistemul de inspectie a vapoarelor de export nu este capabil sa reduca riscurile pentru animale din cauza conditiilor precare ale navelor, arata organizatia Animals International, citand Comisia Europeana.

CE a publicat luni raportul final de audit privind exportul cu animale vii din portul Midia. Raportul avertizeaza ca vapoarele autorizate in Romania expun animalele la riscuri deosebite pe durata calatoriei spre tari terte.

 

„Din raport reise ca ANSVSA nu a pus informatii, instructiuni si personal calificat la dispozitia veterinarilor pentru a inspectia tehnica a vapoarelor la echipamentele de ventilatie, adapare, drenaj si echipamente alternative. Practic, toate vechiturile au venit in Romania sa se autorizeze ca sa poata incarca animale din intreaga UE expunand animalele la riscuri extreme inevitabile”, a spus Gabriel Paun, directorul UE al Animals International.

 

Potrivit raportului, ANSVSA nu tine jurnale de calatorie pentru monitorizarea bunastarii animalelor si nu a putut face dovada ca animalele sunt verificate inainte de a fi urcate pe vaport daca mai sunt apte pentru a continua calatoria.

 

„Daca nu au murit in camioane in drumul spre port, atunci animalele sunt batute si fortate sa urce pe vapoare chiar daca nu sunt apte pentru continuarea transportului. Am vazut asta de multe ori in port, iar in privinta animalelor moarte la bordul vapoarelor nu se poate afla adevarul niciodata cu sistemul actual de monitiorizare”, a adaugat Paun care a fost vara trecuta in Golful Persic pentru a observa starea animalelor exportate cu nava Al Suwaikh inspectata superficial de insusi presedintele ANSVSA si pe care Comisia Europeana ceruse sa nu i se permita incarcarea cu 70.000 de oi din cauza temperaturii si umiditatii extreme.

 

„Am vazut in Kuwait si Qatar sute de animale din Romania moarte sau muribunde din cauza calatoriei cu nava Al Shuwaikh venita prima oara in UE vara trecuta in iulie. Este o nava uriasa, ca un titanic pentru animale si care fusese interzisa in Australia, dar pe care ANSVSA a autorizat-o fara a clipi”.

 

Doar tragediile cu animale exportate din Romania care s-au petrecut fie in portul Midia, fie in cel de destinatie au ajuns la cunostinta publicului si au cutremurat intreaga lume. Este vorba de nava Trust 1 plecata de la Midia spre Iordania la bordul careia au murit de sete peste 14.000 de oi sau nava Queen Hind care s-a rasurnat la scurt timp dupa auditul Comisiei Europene, chiar la plecarea din portul Midia omorand alte peste 14.600 de oi, mai spune el.

 

O lege aflata in dezbatere in Parlamentul Romaniei ar putea sa reduca din aceste riscuri daca s-ar respecta forma initiatorului care prevede suspendarea exportului cu animale vii pe timp de vara, iar in restul anului sa fie cel putin un veterinar la bordul fiecarei nave atent inspectata si monitorizarea atenta a animalelor la incarcare, jurnale zilnice de-a lungul calatoriei si unul final la sosire cu indicarea clara a mortalitatii si morbiditatii, arata comunicatul organizatiei, potrivit Animals International.

 

„Este o lege care asigura un minim de protectie, dar chiar si aceasta este tergiversata si slabita in acest moment de jucatori influenti si periculosi din industria exportului cu animale vii. Totusi, legea in forma initiatorului este singurul instrument in acest moment de a evita un iminent infringement si trebuie promulgata in acea forma”, a incheiat Paun.



Poti fi interesat si de