Auchan Retail Media aduce noul val al publicității direct în magazine
Luni, 22 Decembrie 2025
Luni, 22 Decembrie 2025
Ce este concret ecosistemul Auchan Retail Media și cum a evoluat?
Auchan Retail Media este un ecosistem complet de comunicare 360, bazat pe date, format din canale media fizice și digitale, într-o abordare omnicanal - ce susține brandurile în comunicarea și relația cu clienții lor, prin soluții publicitare țintite, măsurabile și eficiente. Am investigat subiectul retail media acum aproape un deceniu, iar lucrurile s-au concretizat cu adevărat pentru prima dată în 2017, când, în premieră, am echipat un magazin Auchan cu ecrane digitale conectate, o inovație revoluționară pe piața de comerț local. De altfel, Auchan este considerat inițiator și deschizător de drum al industriei de retail media din România, al treilea val major al publicității la nivel mondial. În 2021, am lansat prima regie de retail media din țară, înaintea pieței, iar astăzi am dezvoltat un ecosistem complet, performant și inovator, Auchan Retail Media & Data Insights, bazat pe date de mare precizie, cu impact direct în vânzări.
Dacă ar fi să aprofundăm puțin mai mult subiectul, ce motivație a stat la baza deciziei de a dezvolta servicii de retail media bazate pe date? Ce a determinat acest pas?
Retailul a fost întotdeauna despre oameni – despre a le înțelege nevoile, preferințele și modul în care își trăiesc viața de zi cu zi. Prin interacțiunile noastre zilnice, atât în magazine, cât și online, construim o relație directă cu milioane de clienți. Din această conexiune permanentă am început să înțelegem mai profund nevoile clienților, comportamentele de consum și potențialul uriaș al datelor generate. Așa a luat naștere, în mod natural, ideea de retail media bazat pe date - o extensie firească a modului în care comunicăm și o oportunitate strategică pentru branduri de a ajunge mai relevant și mai eficient la consumatori, exact în momentele importante pentru ei.
Care sunt componentele care alcătuiesc ecosistemul Auchan Retail Media?
Prin Auchan Retail Media, punem la dispoziția brandurilor o comunicare integrată de succes, cu ROI net superior altor medii de comunicare, iar diferența Auchan Retail Media & Data Insights, constă în faptul că atât marketerii, agențiile de advertising și media, cât și specialiștii în trademarketing, au la dispoziție un univers complet pentru a cunoaște profilul, comportamentul, preferințele, obiceiurile și intențiile cumpărătorilor mărcilor lor, dar și ai categoriei din care fac parte, cât și cel mai eficient sistem media de comunicare și activare țintită, în baza data insights.
- Brandurile pot beneficia de campanii integrate care cuprind total sau selectiv instore retail media prin ecrane TV conectate, avem peste 1.000 de ecrane TV în 50 de magazine, radio instore, ecrane digitale la rafturi, soluții inovatoare precum roboți, promotori digitali sau POSM-uri convenționale (porți, cărucioare, afișaj la raft etc.);
- Pot accesa publicitatea digitală on-site - search, sponsored products, banners și cea prin CRM (newsletters, sms, push notifications);
- Au posibilitatea de a opta și pentru promovarea off-site, putând extinde campania în afara ecosistemului Auchan, pe rețelele sociale.
Totodată, echipele noastre Auchan Retail Media acordă întregul suport și training pentru analiza datelor, crearea și implementarea campaniilor, precum și măsurarea rezultatelor. Concomitent, prin componenta de Data Insights, oferită de datele noastre, brandurile beneficiază de creșterea vânzărilor și pot face investiții mult mai eficiente în publicitate, pentru că acestea le facilitează cunoașterea mult mai amănunțită a profilului cumpărătorilor lor, comportamentului lor de consum, și a fidelității, ceea ce le permite să își pregăteasca mult mai țințit comunicarea și relaționarea cu ei. Un procent de peste 50% din vânzările zilnice din magazinele noastre sunt făcute prin cardul de fidelitate, ceea ce ne oferă posibilitatea să înţelegem foarte bine și foarte precis ce vor clienţii noștri, și ne permite să fim şi mult mai utili brandurilor în acţiunea lor de a ajunge în mod specific, prin comunicare şi activare, la cumpărătorii lor din diferite segmente.
Ce beneficii ați putea menționa pentru branduri sau producători care vor să folosească serviciile Auchan Retail Media pentru a ajunge mai eficient la publicul țintă și a-și crește marja de profit?
Printre principalele beneficii ale Auchan Retail Media aș menționa:
- Este un ecosistem complet și integrat: date + canale publicitare în magazin, on-site, off-site
- Creșterea vizibilității mărcii și promovarea produselor într-un context de cumpărături relevant
- Acces direct la cumpărători cu intenție ridicată de cumpărare
- Targetare precisă cu date first-party
- ROAS (return on ad spend) și ROI ridicate și indicatori de măsurare a performanței
- Oportunități de cross-promotion și creșterea valorii coșului de cumpărături
- Suport, formare și implementare pentru advertiseri - branduri sau agenții
Ce fel de colaborări aveți cu brandurile partenere in cadrul acestui ecosistem? Cum ați defini publicul-țintă și cine beneficiază de această inovație? Câte companii/branduri folosesc aceste servicii?
Publicul nostru țintă îl reprezintă companiile cu produse și branduri deja prezente în magazinele Auchan (furnizori & branduri - direct sau indirect prin agențiile lor de media și de publicitate), iar ca public secundar, orice companie, acțiune sau brand care comunică în media de orice fel, și care dorește să ajungă la segmente/grupuri, profile/persoane precis. De altfel, companiile și brandurile care folosesc serviciile Auchan Retail Media & Data Insights provin din toate domeniile - industria cărnii - food, FMCG, dar și non-retail, avem și clienți din zona auto, pharma, telecomunicații etc, pentru că ecosistemul nostru poate aduce beneficii oricărei industrii și oricărui sector de activitate. Retail media creează un cadru avantajos pentru toate părțile implicate: brandurile au la dispoziție soluții mai eficiente și mai bine targetate pentru a ajunge la publicul potrivit, consumatorii primesc mesaje mai relevante și o experiență de cumpărare mai plăcută, iar noi, ca retailer, consolidăm relația de loialitate cu clienții și generăm, în același timp, noi surse de valoare prin publicitate.
Aveți un exemplu concret din industria alimentară care arată cum retail media și datele pot influența notorietatea unui brand și vânzările acestuia?
Toate campaniile noastre sunt măsurate și aduc o performanță suplimentară în vânzări pentru branduri, iar pentru a oferi doar un exemplu, amintesc de un studiu de caz recent realizat intern, pentru un brand de vinuri lansat anul trecut pe piață. În cadrul unei campanii omnichannel desfășurate între 4-17 martie 2025, datorită folosirii puterii Auchan Retail Media & Data Insights, notoritetatea mărcii a crescut de la 20% la 48%, acesta fiind și obiectivul principal, iar vânzările au înregistrat creșteri importante. Creșteri de acest fel sunt uzuale, 10-15-20% fără alți activatori în afara campaniei de retail media, iar dacă îi combinăm cu promoție sau plasare, vânzările cresc cu multiplicatori importanți. În egală măsură, nu ne rezumăm doar la derularea campaniilor - măsurarea ulterioară a loialității față de brand și a poziției față de competitori ne arată dacă schimbarea este durabilă și va produce rezultate pe termen lung.
Au investit brandurile mai mult anul acesta în retail media comparativ cu 2024?
Răspunsul este unul afirmativ. Clienții Auchan Retail Media și-au crescut bugetele cu 70% până la 200% comparativ cu anul anterior. Mai mult, 60% noi clienți au intrat în ecosistem și au beneficiat de serviciile noastre în ultimul an.
Sunt aceste servicii de retail media aplicate la nivelul tuturor formatelor de magazin din rețeaua Auchan?
Ecosistemul Auchan Retail Media include toate formatele de magazin din rețeaua noastră. În prezent, avem echipate 50 de magazine, majoritatea hipermarketurilor si supermarketuri, dar și magazine de proximitate. Continuăm cu magazinele MyAuchan Petrom.
Ce urmează și care este viziunea dumneavoastra în ceea ce priveste revolutia AI, inclusiv in retail media? Ce impact credeți că va avea asupra îmbunătățirii experienței de cumpărare a clienților Auchan?
Ne axăm în continuare pe dezvoltarea ecosistemul de retail media prin inovație, astfel încât să fim și mai utili producătorilor, brandurilor și clienților și să ne consolidăm leadership-ul local și lucrăm activ pentru standardizarea pieței românești şi integrarea acestor ecosisteme de comunicare şi activare în mod uzual de către advertiseri şi agenții de media şi consolidarea retail media ca o verticală importantă şi eficientă a industriei de publicitate. De asemenea, ne vom focusa și mai mult pe personalizare, amplificând componenta AI, integrând și din expertiza de la care dispunem de la grup. Inteligența artificială va avea un rol esențial în anticiparea nevoilor clienților, în optimizarea ofertelor și în crearea unor experiențe de cumpărare mai fluide și mai relevante, adaugând un plus de valoare.

Magazinul DIANA Berbești este un format compact, cu o suprafață de vânzare de aproximativ 5...
Retailerul a îndeplinit obiectivul setat pentru anul 2030 la nivel internațional privind tr...
Brandul continuă să fie cel mai dinamic din portofoliul Sphera Group, cu o creștere de 13% a v&ac...
