Afacerile marilor retele de retail din Romania s-au situat peste rata inflatiei, în 2022

Afacerile marilor retele de retail din Romania s-au situat peste rata inflatiei, în 2022


Afacerile cumulate ale marilor retele de retail au crescut cu 16,3% în 2022, comparativ cu anul precedent, iar vanzarile de cosmetice, îmbracaminte si cele din restaurante si cafenele au înregistrat cele mai mari importante majorari, releva studiul "Romania Retail Snapshot 2023", realizat de o companie de consultanta imobiliara.

Cifra de afaceri cumulata de marile retele de retail, în perioada analizata, se situeaza peste rata medie anuala a inflatiei din 2022, de 13,8%.

 

Potrivit cercetarii Cushman & Wakefield Echinox, realizata pe baza rezultatelor financiare a 114 companii din 12 domenii diferite, cele mai mari cresteri au fost raportate pe segmentul cosmeticelor (32,9%), al restaurantelor si cafenelelor (32,5%) si de fashion (24,5%). Pe de alta parte, cele mai reduse rate de crestere ale rulajului în cursul anului trecut, fata de 2021, au fost înregistrate de segmentele electro-IT (+3,1%), DIY (+10,3%) si Home & Deco (+11,3%).

 

În schimb, pentru toate celelalte categorii valorile vanzarilor au fost peste inflatie, cresterile fiind de 18,2% pentru FMCG, de 16,4% pentru articolele sportive, de 21,5% pentru încaltaminte, de 17,8% pentru articole pentru copii, în timp ce retailerii care comercializeaza bijuterii au vandut cu 19% mai mult, iar magazinele specializate (petshopuri, farmacii, puncte de vanzare ziare, tutun etc) cu 14,8% în plus.

 

Totodata, rata medie anuala a vanzarilor, în perioada 2019 - 2022, s-a situat peste rata medie anuala de crestere a preturilor pentru majoritatea categoriilor de retail, cu exceptia comerciantilor de încaltaminte (4,3%). La polul opus, segmentul restaurante si cafenele a crescut cel mai mult în acest interval (13,8%), urmat de cel de cosmetice (13%) si de Electro IT (12,9%).

 

"Majorarea veniturilor obtinute de marii retaileri a fost sustinuta atat de deschideri de noi magazine, dar si de o revenire puternica a vanzarilor în magazinele fizice, dupa eliminarea în martie 2022 a restrictiilor impuse de pandemie. Extinderile retailerilor în cauza au fost favorizate si de investitiile dezvoltatorilor de spatii de retail - centre comerciale si parcuri de retail - dezvoltatori ce în perioada 2019 - 2022, au finalizat un numar de 39 de proiecte, reprezentand atat scheme noi, cat si extinderi ale unora deja existente, în total acestea cumuland peste jumatate de milion de metri patrati de noi spatii de retail", se arata în cercetare.

 

Studiul de specialitate a avut la baza 12 domenii FMCG (marile retele de hipermarketuri/supermarketuri) - Fashion, DIY, Articole Sportive, Încaltaminte, Articole pentru Copii, Bijuterii, Home & Deco, Restaurante si Cafenele, Cosmetica, Electro-IT, Magazine Specializate. Împreuna, cei 114 de retaileri analizati opereaza peste 6.000 de magazine, majoritatea dintre acestea functionand în proiecte de retail de tip mall, parcuri de retail sau galerii comerciale.

 

Companiile incluse în studiu au raportat, în 2022, o cifra de afaceri cumulata de 32,3 miliarde de euro, comparativ cu 27,7 miliarde de euro în 2021, si de 24,9 miliarde de euro în 2020.

 

Cushman & Wakefield Echinox, afiliatul exclusiv al Cushman & Wakefield în Romania, detinut si operat independent, cuprinde o echipa de peste 80 de profesionisti ce ofera o gama completa de servicii de consultanta imobiliara investitorilor, dezvoltatorilor, proprietarilor si chiriasilor.



Poti fi interesat si de