UCPR: Producatorii de oua investigati de Consiliul Concurentei acopera 7% din piata

UCPR: Producatorii de oua investigati de Consiliul Concurentei acopera 7% din piata


Producatorii si comerciantii de oua investigati de Consiliul Concurentei au asigurat 7% din productia totala de oua in anul 2017 si 21,25% din productia industriala, sustin reprezentantii Uniunii Crescatorilor de Pasari din Romania (UCPR).

De asemenea, cei vizati de controlul autoritatii de concurenta au acoperit 28,31% din productia de oua realizata de membrii UCPR in anul 2017, in timp ce unul dintre furnizorii vizati nu este membru al Uniunii. UCPR reprezinta circa 80% din productia de oua de consum realizata in sistem intensiv industrial.



Reprezentantii UCPR vin cu aceste precizari ca reactie la investigatia declansata de Consiliul Concurentei pe piata productiei si comercializarii oualor de consum, suspectand un cartel care a determinat cresterea artificiala a preturilor la finalul anului trecut.



Pe de alta parte, Consiliului Concurentei a aratat ca furnizorii vizati de investigatie reprezinta aproximativ 45% din productia existenta de oua din Romania, fiind cei care aprovizioneaza principalii comercianti activi la nivel national, iar asociatia din care acestia fac parte este reprezentanta a circa 90% din crescatorii de pasari si producatorii de oua de pe piata romaneasca.



Crescatorii de pasari din Romania au aratat ca, inca de la infiintarea UCPR in anul 1993, a fost respectat intreg cadrul legislativ aplicabil cat si statutul si obiectivele asumate, „rezultatele noastre avand ca beneficiar direct consumatorul roman, care a avut acces la o calitate superioara a produselor si la preturi din ce in ce mai bune atat pentru carnea de pasare cat si pentru ouale de consum”.



Consiliul Concurentei a anuntat recent ca a demarat o investigatie pe aceasta piata, dupa ce, in luna noiembrie a anului trecut, Ministerul Agriculturii a solicitat Consiliului sa cerceteze care au fost cauzele cresterilor abrupte ale pretului oualor in acea perioada. Institutia de concurenta a efectuat o analiza preliminara, iar concluziile au condus la necesitatea unei investigatii mai aprofundate.



„Autoritatea de concurenta suspecteaza limitarea livrarilor de oua de consum de catre cei mai importanti furnizori de oua, cu implicarea asociatiei din domeniu, cu scopul de a majora artificial preturile produselor comercializate de acestia”, spun oficialii Concurentei.



Analiza pietei romanesti a oualor, in contextul european actual, indica faptul ca majorarile de preturi de la sfarsitul anului 2017 ar putea fi explicate de anumiti factori conjuncturali, precum criza productiei de oua din anumite state membre ale Uniunii Europene sau ciclicitatea productiei. 


Cu toate acestea, insa, nu se poate explica amplitudinea cresterii preturilor produselor autohtone: daca in septembrie pretul oualor in Romania era sub media UE (85,2%), in noiembrie acesta a crescut, depasind media europeana (104%), sustine Consiliul Concurentei.



In acelasi timp, analiza autoritatii a aratat ca au existat cresteri importante ale preturilor de achizitie de catre comercianti, cu 57% in medie in luna noiembrie fata de luna septembrie 2017. Totodata, in acelasi interval, preturile de vanzare la raft au crescut si ele, in medie, cu 49%.



Productia anuala de oua din sistemul industrial se ridica, in medie, la circa 1,36 de miliarde de bucati. 



Poti fi interesat si de