Tinerii romani cheltuiesc aproape jumatate din venituri pe alimente si utilitati

Tinerii romani cheltuiesc aproape jumatate din venituri pe alimente si utilitati


Tinerii romani cheltuiesc cea mai mare parte din venitul lor pe alimente (28%), utilitati (16%), iar 12% din venit este economisit, releva prima editie a sondajului "Young Money Matters" (Banii tinerilor conteaza) realizat de GfK.

"Cu aproape jumatate din tineri castigand sub 3.000 de lei (aproximativ 600 euro) pe luna, banii sunt in mod evident putini pentru multi romani din Generatia Z/Millennials. Asadar, cum isi cheltuie ei salariile lunare? Studiul Young Money Matters a aratat ca tinerii romani cheltuiesc cei mai multi bani pe mancare, la fel ca tinerii cehi si polonezi. In medie, 28% din venitul lor lunar se duce pe mancare, acest procent fiind mai mare in randul femeilor si al celor din grupa de varsta 30-35 de ani (30% fiecare). Cheltuielile cu utilitatile au fost pe locul doi, cu 16%, in ciuda faptului ca, la sfarsitul anului 2022, Guvernul roman a introdus masuri de ajutor de stat pentru a proteja cetatenii de preturile excesive la energie dupa invazia Rusiei in Ucraina, care a provocat o crestere puternica a facturilor la energie", arata primul studiu despre tineri si banii lor realizat simultan in Romania, Republica Ceha si Polonia.

 

Aceste limitari ale preturilor la electricitate si gaze urmeaza sa ramana in vigoare cel putin pana in martie 2025.

 

"In mod remarcabil, avand in vedere nivelul scazut al salariilor din Romania, economiile au fost enumerate ca fiind a treia cea mai mare 'cheltuiala' de catre respondenti, cu 12% din salariul lunar economisit. Investitiile s-au situat la o medie de 6%, ceea ce inseamna ca, in medie, 18% din venitul lunar este investit intr-o forma sau alta in active. Evident, cei cu venituri mai mari economisesc cel mai mult (17%); mai putin asteptat, grupa de varsta cea mai tanara (intre 18 si 21 de ani) a declarat ca economiseste cel mai mult din salariu (18%)", mentioneaza raportul.

 

"Procentul scazut al romanilor care au mai mult de trei luni de economii (24%) in comparatie cu cehii (44%) si polonezii (47%) reflecta salariile relativ mici din Romania", subliniaza lucrarea.

 

Aproape jumatate (49%) dintre romanii cu varsta cuprinsa intre 18 si 35 de ani au declarat ca nivelul lor de trai s-a imbunatatit in ultimul an; cu toate acestea, marea majoritate a acestora (72%) prevad o crestere a costurilor de trai in urmatoarele 12 luni. Numerarul/conturile curente (57%) si cardurile de credit (42%) sunt cele mai populare doua produse financiare in randul tinerilor romani, iar 34% folosesc un cont de economii.

 

Cheltuirea banilor ramasi pe alegerea stilului de viata a fost indicata de 14% dintre respondenti, dar putin peste aceasta, la 15%, a fost cautarea unui produs de investitii financiare. Aceasta cifra a crescut la 19% pentru barbati, fata de 10% pentru femei, si la 27% pentru cei cu cel mai ridicat nivel de venit.

 

Conform raportului GfK, cele mai importante aspiratii financiare ale tinerilor romani sunt: posibilitatea de a se intretine pe ei si familia lor, de a nu-si face griji pentru plata facturilor si de a avea propria locuinta, iar 81% din respondenti considera ca aspiratiile lor sunt realizabile.

 

Majoritatea tinerilor (61%) locuiesc cu sotul/sotia sau cu copiii, in timp ce o treime (32%) locuiesc cu parintii sau cu alte rude. Doar 13% locuiesc cu chirie.

 

Tinerii romani sunt mult mai preocupati de sustenabilitate decat colegii lor din regiune. Sustenabilitatea este o prioritate ridicata pentru 42% dintre romanii din Generatia Z/Millennials, comparativ cu doar 21% dintre tinerii polonezi si 19% dintre tinerii cehi, desi aceasta cifra scade usor in functie de varsta si venituri. Alti 53% au declarat ca sustenabilitatea nu este o prioritate, dar fac si ei ce pot in acest sens.

 

Young Money Matters este primul sondaj de acest tip, despre tineri si banii lor, derulat simultan in Romania, Cehia si Polonia, cele mai mari trei piete in care opereaza Cook Communications. Sondajul a fost realizat de firma GfK, pentru Cook Communications.



Poti fi interesat si de