Aproape 80% dintre romani ar cumpara pui cu crestere lenta, dar spun ca nu gasesc suficiente informatii
Luni, 28 Aprilie 2025

Luni, 28 Aprilie 2025
Carnea de pui ramane un aliment esential in dieta romanilor, insa tot mai multi consumatori cer transparenta si standarde mai ridicate privind bunastarea animalelor. Un nou studiu realizat de MKOR pentru Asociatia FREE arata ca 3 din 4 romani (76%) ar cumpara pui crescut lent, daca ar avea acces facil la acest produs in magazine.
"Peste 80% dintre romani consuma carne de pui cel putin o data pe luna, consolidandu-i pozitia ca aliment de baza. 51% spun ca mananca mai mult pui decat in urma cu un an, invocand gustul, accesibilitatea si versatilitatea acestui tip de carne. Insa, odata cu cresterea consumului, cresc si asteptarile fata de calitate si transparenta", arata studiul "Consumatorul modern si alegerile etice: Pui crescuti in conditii de bunastare".
Potrivit sursei citate, consumatorii romani devin tot mai constienti de implicatiile alegerilor alimentare. Peste 59% considera esential ca puii sa fie crescuti fara acceleratori de crestere, iar 1 din 5 se declara ingrijorati de impactul metodelor industriale asupra sanatatii. In plus, jumatate dintre consumatori declara ca si-au schimbat obiceiurile de consum in ultimul an, multi dintre ei in favoarea produselor considerate mai sanatoase sau mai etice.
Desi 95% dintre consumatori declara ca verifica eticheta atunci cand cumpara carne de pui, doar jumatate spun ca informatiile oferite sunt suficiente pentru a lua o decizie corecta. Testarile realizate in cadrul cercetarii au aratat ca informatiile pozitive sunt vizibile pe ambalaje, in timp ce acelea negative sunt omise. Acest lucru a generat sentimentul de inselare in randul consumatorilor.
"Mi-e clar acum ca lipsa de informatii a creat o cumparare foarte gresita. Daca toate aceste detalii ar fi disponibile pe eticheta, daca ar exista un standard, ar deveni un criteriu de selectie important. As prefera puiul bio, chiar si la un pret mai mare", a spus un participant la focus grup, din categoria de varsta 25 - 35 ani.
"Crestere lenta", "pui conventional", "natural" - sunt termeni perceputi diferit de la un ambalaj la altul. Doar 24% dintre romani inteleg ce presupune cresterea conventionala, in timp ce "puiul cu crestere rapida" e intuit corect de 83%.
Lipsa de standardizare si absenta unor informatii cheie, precum viteza de crestere, densitatea din ferme sau tratamentele aplicate, alimenteaza neincrederea, indica studiul. Astfel, 76% dintre respondenti ar cumpara carne de pui cu crestere lenta, daca aceasta ar fi disponibila.
"Dorinta e clara: romanii isi doresc optiuni care sustin un stil de viata mai sanatos si o relatie mai responsabila cu mediul si animalele. Exista o cerere clar exprimata pentru transparenta, etichetare comparabila si produse crescute in conditii superioare de bunastare", mentioneaza realizatorii cercetarii.
Acestia zic ca pretul nu este un impediment major, consumatorii fiind dispusi sa plateasca intre 23 si 30 lei/kg pentru puiul cu crestere lenta, daca informatiile despre provenienta si conditii de crestere sunt clare si transparente.
"Consumatorii merita sa aiba acces la informatii clare si transparente pentru a putea face alegeri constiente si corecte la raft. In prezent, mentiunile obligatorii de pe etichete nu ofera clarificari despre conditiile reale in care au fost crescuti puii. Termeni precum "crescut la sol" pot crea impresia gresita ca animalele au avut acces la aer liber, desi nu este cazul. Interesul pentru pui crescuti in conditii bune, proveniti din surse etice, este tot mai mare, ceea ce indica o schimbare semnificativa pe piata, iar in acest context, producatorii vor trebui sa , acorde o atentie sporita transparentei, calitatii si certificarilor", a afirmat Alexandra Stefan, Managerul de proiect al Asociatiei FREE Animals.
Aceste schimbari de comportament confirma ca sustenabilitatea devine un criteriu din ce in ce mai important in deciziile de cumparare ale romanilor si deschide in acelasi timp oportunitati pentru producatori si retaileri, concluzioneaza studiul.
Raportul "Consumatorul modern si alegerile etice: Pui crescuti in conditii de bunastare" are drept scop de a intelege mai bine obiceiurile, perceptiile si asteptarile consumatorilor romani in privinta carnii de pui si a etichetarii. Acesta a fost realizat in perioada martie - aprilie 2025.
Odata cu acest proiect, dezvoltat pe un teren de 6 ha si avand o suprafata totala construita de 2...
Echipa formata din Liliana Mihalcea, Cristian Vasile Dima, Petru Alexe (Facultatea Stiinta ...
Cu un efectiv de ovine si caprine de 11,87 milioane de capete, Romania ocupa la nivelul anului 20...