Studiu: Romanii isi fac griji privind cresterea preturilor de Sarbatori si vor cheltui mai putin decat anul trecut
Marti, 19 Noiembrie 2024
Marti, 19 Noiembrie 2024
2024 Holiday Shopping Report a fost realizat online in septembrie si octombrie 2024, prin intermediul aplicatiilor detinute de ShopFully si Offerista si a vizat consumatori cu varste de peste 18 ani de pe 8 piete europene (Austria, Bulgaria, Germania, Franta, Ungaria, Italia, Romania, Spania si Ungaria), colectand date de la un esantion reprezentativ la nivel national pentru fiecare tara in parte.
Studiul evidentiaza felul in care consumatorii europeni isi gestioneaza anul acesta deciziile legate de cheltuieli si dezvaluie un peisaj modelat de presiuni economice, bugete strategice si preferinte de cumparare in continua evolutie, oferind informatii esentiale pentru brandurile si retailerii care doresc sa se conecteze eficient cu consumatorii.
Inflatia este o preocupare majora la nivel european
Sarbatorile de anul acesta sunt influentate, la nivel european, de preocuparile economice ale consumatorilor, care au un impact direct asupra felului in care aleg sa isi planifice cheltuielile la final de an, majoritatea declarand ca au de gand sa reduca drastic bugetul pentru anumite categorii de cumparaturi.
Inflatia este o preocupare majora la nivel european, Franta (85%) raportand cea mai mare ingrijorare, urmata indeaproape de Spania (76%) si Italia (73%). Cresterea costurilor, pretul energiei si presiunile financiare personale influenteaza cumparatorii sa se concentreze asupra cheltuielilor esentiale, in special asupra alimentelor si bauturilor.
Consumatorii din Romania au raportat preocupari similare atunci se gandesc la perioada sarbatorilor de anul acesta, 72% dintre respondenti declarand ca principala problema care ii ingrijoreaza este cresterea preturilor/inflatia, urmata de cresterea preturilor la energie/gaze cu 56%. Sanatatea este pe locul al treilea, cu 39%, urmata indeaproape insa de temerile legate de situatia financiara proprie, cu 35%.
In contextul ingrijorarii legate de finante, multe persoane isi concentreaza bugetele de sarbatori pe articole esentiale, reducand in acelasi timp cheltuielile discretionare iar peste 90% dintre romani au declarat ca vor limita cheltuielile la categorii de cumparaturi precum: electrocasnice (56%), imbracaminte (54%), mobila (54%), restaurante (51%), calatorii (48%).
De asemenea, peste o treime din romani (37%) vor incepe cumparaturile mai devreme anul acesta, principalul motiv pentru aceasta abordare fiind esalonarea cheltuielilor (46%), urmat indeaproape de dorinta de a avea mai mult timp la dispozitie pentru planificarea achizitiilor (40%), motivul de pe locul al treilea fiind evitarea stresului de ultim moment (35%).
Impactul situatiei economice este resimtit puternic de romani in 2024, 11% dintre acestia declarand ca nu intentioneaza sa faca cumparaturi de Craciun anul acesta din cauza puterii de cumparare reduse.
Majoritatea romanilor fac achizitii in magazine fizice
Media digitala este principalul canal pentru informare legat de promotii, insa romanii isi fac cumparaturile predominant in magazine fizice.
La nivel european, iar Romania nu face exceptie, consumatorii apeleaza din ce in ce mai mult la sursele digitale pentru a se informa despre promotii si oferte, media digitale avand o utilizare aproape dubla fata de media clasice.
Astfel, pentru a afla informatii despre ofertele de Craciun, consumatorii romani prefera sa se informeze de pe site-urile oficiale ale magazinelor/brandurilor (53%), urmate de social media (33%) si de abia apoi TV (28%) si presa (21%).
In acelasi timp, cand vine vorba de a gasi inspiratia pentru cumparaturile de sarbatori, magazinele locale conduc topul preferintelor romanilor (43%), urmate indeaproape de canalele de social media cu 38% si de abia pe locul al treilea de TV cu 30%.
Romanii prefera sa vada si sa testeze ceea ce cumpara asa ca, inclusiv atunci cand vine vorba de cumparaturile pentru sarbatori, majoritatea (59%) vor realiza achizitiile in magazine fizice, putin peste o treime (34%) au declarat ca vor face cumparaturi atat in magazine cat si online si doar 7% exclusiv online.
„Aceasta dependenta combinata de cautare digitala si de abordare hibrida in materie de cumparaturi reflecta modul in care consumatorii europeni navigheaza in cautarea valorii. Achizitia in regim hibrid este intr-o crestere clara in Romania, insa tendinta de informare din surse digitale este puternica si arata ca, desi consumatorul roman inca prefera sa si vada produsul inainte de achizitie, procesul de selectare si pregatire a listei se realizeaza predominant (si din ce in ce mai mult) online. Iar acest aspect face sa devina esential felul in care retailerii si brandurile isi prezinta ofertele in mediul digital si modalitatile alese pentru a le face sa ajunga la consumatori in contexte relevante” a declarat Catalin Patachia, Country Manager Offerista Romania.
Ce vor cumpara romanii de Sarbatori si ce bugete vor aloca in 2024
Ca raspuns la inflatie, multi consumatori europeni adopta o abordare proactiva si strategica a cumparaturilor de sarbatori, valorificand ofertele si promotiile pentru a-si optimiza bugetele.
Romanii nu fac exceptie, iar atunci cand vine vorba de cadourile de Craciun, cele mai importante aspecte pentru ei sunt raportul calitate-pret (36%), promotiile (28%) si varietatea ofertei care le ofera posibilitatea de a achizitiona totul dintr-un singur loc (13%).
Anul acesta, datorita situatiei economice, aproape doua treimi din consumatorii romani vor aloca acelasi buget pentru cumparaturile de sarbatori ca si in 2023 (65,13%), in timp ce aproape 20% din consumatori vor aloca un buget total mai mic.
Bugetul mai mic alocat pentru sarbatori va insemna ca anul acesta consumatorii intentioneaza sa cheltuie mai putin pe fiecare cadou (35%), vor alege produse total diferite cu un pret mai mic (29%) sau vor opta pentru alternative mai ieftine ale acelorasi produse (20%), iar pentru branduri va insemna o presiune si mai mare de a reusi sa ajunga cu ofertele proprii la consumatori, pentru a-i convinge.
„In contextul abordarii hibride a cumparaturilor si a prioritatii preturilor pentru a face fata presiunilor economice, cheia succesului campaniilor de sarbatori va sta in relevanta si conectarea eficienta a brandurilor cu consumatorii. O abordare full-funnel, care sa acopere intregul sezon si sa creeze un impuls catre saptamanile cheie de cumparaturi, realizata pe canale mutiple relevante poate face diferenta dintre o promotie care iese in evidenta, convinge si converteste si una care se pierde in abundenta de oferte si comunicari. Bugetele reduse de anul acesta ale consumatorilor pun o presiune si mai mare pe branduri si retaileri in a comunica pe acele canele unde consumatorii cauta ofertele” a adaugat Catalin Patachia, Country Manager Offerista Romania.
In termeni absoluti, aproape 40% din consumatorii romani intentioneaza sa cheltuie intre 500-1.000 lei pentru cumparaturile de Craciun, 24% au un buget total alocat de sub 500 lei, in timp ce 22% vor cheltui intre 1.000-2.000 de lei anul acesta de sarbatori.
Principalele categorii de achizitii pe care le au in vedere romanii de sarbatori sunt mancarea si bauturile (52%), decoratiunile si alte produse pentru casa (42%), hainele, pantofii, accesoriile, sport (31%), cosmetice si parfumuri (24%) si jucariile (20%).
Potrivit sursei citate, raportat la intervalul de referinta, au fost consemnate majorari ale vanz...
Ca urmare, Mega Image trebuie sa indeplineasca o serie de angajamente structurale si comportament...
„Raportul de sustenabilitate pentru 2023 nu are ca scop doar prezentarea rezultatelor obtin...