Segmentul de procesare a carnii, pus sub presiune de inflatie si cresteri de costuri

Segmentul de procesare a carnii, pus sub presiune de inflatie si cresteri de costuri


In 2023, categoria de preparate din carne a inregistrat o scadere cu aproape 6%, iar pe segmentul de produse crud-uscate reducerea a fost de peste 9%, potrivit datelor furnizate de Asociatia Romana a Carnii (ARC).

Inflatia, cresterea costurilor de producţie si contexul geopolitic si-au pus amprenta asupra afacerilor din domeniu, generand modificari inclusiv in dinamica comportamentului de consum, explica Dana Tanase, director executiv ARC.

 

ic_7

 

Ce elemente au definit segmentul de preparate din carne in anul 2023?

In 2023, piata mezelurilor a fost caracterizata de o serie de factori macroeconomici care au pus presiune pe procesatorii de carne, si anume: inflaţia, cresterea costurilor de producţie si contexul geopolitic.

 

De asemenea, putem vorbi de o crestere continua a costului bunurilor vandute (COGS) ca urmare a cresterii fulminante a preţurilor materiilor prime si eliminarea facilitaţilor fiscale, precum si de o remercantizare cu restrangerea rafturilor si SKU-urilor (atat in retailul modern, cat si in cel tradiţional).

 

Din datele furnizate de membrii ARC, reiese o oarecare apetenţa mai mare a pieţei pentru consumul de produse din categoria produselor fiert-afumate, si o tendinta catre produse de calitate superioara – produse premium, consumatorul fiind foarte atent la preturi si promotii. Aceasta polarizare intre calitate si pret reflecta adaptarea consumatorilor la conditiile economice actuale si o preocupare pentru sanatate si siguranta alimentara.


Care a fost evolutia vanzarilor de preparate din carne in 2023, comparativ cu 2022 (valoare si volum)?

Pentru unii procesatori, anul 2023 s-a mentinut pe un trend ascendent, insa mai putin pronuntat, nivelul ridicat al inflatiei fiind probabil principala cauza. Unele categorii de produse din carne au inregistrat o usoara crestere atat in valoare, cat si in volum, in special cand vorbim despre produsele preambalate si feliate, in detrimentul celor vandute la vrac.

 

Din punct de vedere valoric, pentru unele companii, micii si parizerul au inregistrat cresteri, in timp ce specialitatile si salamurile au scazut usor in vanzari ca urmare a preţului ridicat al materiei prime. Se poate vorbi de o contractare a pieţei cu o scadere de aproximativ 2% in volume pentru anumite categorii de produse si o crestere valorica in jur de 8%.

 

In cazul produselor crud – uscate, avem o scadere in jur de 9,7% pe volume, existand diferenţe la nivel de procesatori, astfel incat pentru unii scaderea pe aceasta grupa de produse a fost de doar 4,5%.

 

Cum a aratat consumul intr-un an aflat sub semnul inflatiei?

In 2023, inflatia a influentat comportamentul de consum al romanilor in ceea ce priveste mezelurile si nu numai. Tendinta a fost de a cauta produse cu un raport calitate-pret mai bun, manifestandu-se o predilectie pentru produse ambalate la gramaje mai mici, care ofera confort si siguranta. Producatorii au raspuns prin adaptarea ofertelor lor la aceste noi cerinte, oferind produse ambalate care pot fi selectate rapid de pe rafturi.

 

Intreaga categorie de mezeluri a cunoscut o scadere in volum de cca. -5.9%. Daca raportam si la segmentul de crud-uscate, aici scaderile sunt si mai abrupte: vorbim despre un cca. -9.4%.

 

Interviul integral cu Dana Tanase, director executiv ARC, se regaseste in editia nr. 93 a revistei INDUSTRIA CARNII.RO.

 



Poti fi interesat si de