SALBAC - un reper de performanta si profesionalism pentru categoria de crud-uscate

SALBAC - un reper de performanta si profesionalism pentru categoria de crud-uscate


Daca 2019 a fost un an cu provocari foarte mari (era vremea PPA), din punctul de vedere al companiei Salbac – liderul pietei de salamuri crud-uscate din Romania – in 2020 si 2021 aceasta criza PPA nu a disparut, insa au mai aparut si alte provocari, care s-au suprapus: criza sanitara Covid-19, contractarea consumului in Romania pe categoria noastra de produse si, mai nou, criza energetica, care aduce din amonte scumpiri succesive.

Agricola mentine bazinul de consumatori fideli pentru 2022

Din cauza contextului impredictibil de piata, compania Salbac a parcurs o etapa de adaptare si reorganizare, a introspectiei de business, cu scopul de a gasi solutii eficiente pentru a-si atinge obiectivele propuse.

 

„In momentul de fata, din pricina instabilitatii mediului social, e foarte greu sa mai faci previziuni acurate, care se bazau in perioada premergatoare pandemiei pe date istorice, sezonalitati, studii de consum etc. Chiar daca procesul de vanzare va fi mult mai dificil comparativ cu anii anteriori, focusandu-ne pe analizarea pietii, a structurii sortimentale cerute de piata fara a face rabat la calitatea produselor noastre, avem incredere ca noi - Brandul Agricola – ne vom mentine bazinul de consumatori fideli pentru anul 2022. Credem ca vom depasi cu bine orice provocare, iar consumatorii vor decide corect achizitionand produse ale brandurilor cu notorietate, de incredere, care au relevanta in raportul calitate-pret. Realizez ca in acesti ani - din 2019 pana acum - am lucrat si vom lucra pe mai departe pe un fond al managementului crizei, care a fost si este... normalitate si nu o exceptie in acest context”, precizeaza Angelica Smil, directorul general SALBAC SA, companie parte a Grupului de firme Agricola.

 

Rata profitabilitatii in 2020 (8,6%) a depasit-o cu putin pe aceea din 2019 (8,4%), iar pentru 2021 se intrevede o cifra asemanatoare celei din anul precedent - o performanta in sine modesta, mai ales pentru liderul de piata al categoriei de salamuri crud-uscate, dar apreciabila in conditiile speciale ale anului trecut si ale 2021. Intrebata cui i se cuvin felicitarile, Angelica Smil apreciaza: “Daca ar fi sa atribuim felicitari, vom incepe cu Brandul Agricola si notorietatea sa, aceea a lucrului bine facut, actionari care sunt implicati in business, tehnologie la nivel european, instrumente de siguranta a alimentului la nivel UE - sunt factorii care au determinat succesul SALBAC din ultimii ani, iar o dovada sunt si premiile internationale obtinute constant incepand cu anul 2016 – Monde Selection si ITQI. Toate acestea sunt investite ca valori de viata si business inclusiv prin atitudinea exemplara a echipei noastre formata din oameni competenti, loiali, motivati, care pun pasiune in tot ceea ce fac.”

 

Relevanta pe termen lung, in detrimentul profitului cu orice pret

Se vorbeste tot mai des despre o iminenta scumpire a alimentelor, prin contaminare de la celelalte produse si servicii, si prin urmare - de o scadere a puterii de cumparare. Abordarea Salbac pentru aceasta situatie este aliniata grupului de firme din care face parte: “In declaratiile presedintelui Grupului Agricola, domnul Grigore Horoi, veti remarca faptul ca, permanent, promoveaza ca valoare fundamentala a brandului Agricola calitatea tuturor produselor, indiferent de contextul social. Nu urmarim profitul cu orice pret, ci ne dorim sa fim relevanti pe aceasta piata pe termen lung, chiar daca in aceasta perioada, cand majoritatea costurilor de productie inregistreaza cresteri abrupte, suntem nevoiti sa venim cu modicari ale preturilor noastre pentru a ne putea continua activitatea de business in spiritul valorii numite calitate.
Conform datelor de retail-audit, pentru primele 8 luni ale anului 2021 versus an anterior, putem observa ca, in volum , piata totala a scazut -7,4%, din care crud-uscatele o scadere de aproximativ -14.5%. Cred ca acest rezultat reflecta si scaderea puterii de cumparare a populatiei.In ciuda provocarilor de piata ce au condus implicit catre diminuarea categoriei premium a crud-uscatelor, pentru anii 2020 si 2021 compania SALBAC a reusit sa-si conserve cota de piata pe Brand Agricola, reprezentand 23,8% in valoare si 19,7% in volum. Chiar daca in aceasta perioada consumatorii au devenit mai sensibili la pret si mai atenti pe ce isi cheltuie banii, datorita capitalului de marca de care a dispus Brandul Agricola am reusit sa avem performante net superioare in comparatie cu media pietei”, arata Angelica Smil.

 

salbac2

 

Contractarea consumului de preparate din carne a determinat o lupta si mai acerba in piata pentru volume, pentru prezenta pe rafturi si pentru mentinerea cotei de piata. Salbac arata ca aceasta lupta a fost dusa atat la nivel de producatori, dar si la nivel de retaileri, astfel incat supra-oferta de produse nu «s-a cernut» ci, din contra au aparut in piata si niste... anomalii/ simptome specifice crizei din perioada 2010-2012, respectiv aparitia pe rafturile retailerilor a unor produse extrem de ieftine si a unor promotii agresive chiar si la produsele premium – lucru greu de inteles si explicat cand jucatorii din aceasta piata au ca deziderat... macar respectul fata de calitate.

 

Salamul de Sibiu ramane etalonul de calitate al pietei

Datorita faptului ca strategia de piata Salbac se bazeaza pe dezvoltarea categoriei de crud-uscate, periodic firma aloca bugete in zona de cercetare de piata, cu scopul de a cunoaste cat mai bine acest segment, cum evolueaza si care sunt perceptiile consumatorilor. Studiile accesate de companie dezvaluie ca aceasta piata a crud-uscatelor a ramas oarecum liniara, ca romanii au in continuare apetenta pentru produsele cu specific / rezonanta romaneasca: Salamul de Sibiu AGRICOLA ramane produsul etalon al categoriei (inregistreaza si cele mai bune performante din punct de vedere al notorietatii, dar si al vanzarii volumice, conform datelor de retail-audit), urmat apoi de retete precum: Banatean, Sinaia, Ardelenesc, Mozaic si Salam Uscat.

 

„Acum, mai mult ca niciodata, pe «vreme rea», inovatia este primordiala. Curajul de a inova este una dintre valorile dupa care ne ghidam business-ul, iar procesul de inovatie in sine este binevenit oricand, indiferent de context. Ca lider pe segmentul de crude-uscate, avem tot timpul in «tolba» produse noi si diferentiatoare. De exemplu, in aceasta perioada am lansat Salamul crud-uscat presat (nemucegait si extra - cu mucegai nobil), Salamul Porc si Vita si lucram la gama “Boieresc”, care va cuprinde atat salamuri in diverse forme de ambalare, cat si carnati crud-uscati. Totodata, avand in vedere conjunctura de piata, suntem focusati si pe procesul de «downsize» a gramajelor sku-urilor de preparate, atat la nivel de baton, cat si in cazul plicurilor cu feliate. De asemenea, in functie de contextul economic, pentru anul 2022 avem in program continuarea modernizarii spatiilor de maturare si investitii pentru optimizarea consumului energetic. Chiar si in acest context dificil socio-economic, sunt increzatoare ca SALBAC – o companie Agricola - va reprezenta un reper de performanta si profesionalism pentru categoria de crud-uscate in Romania”, arata directorul companiei Salbac.

 

Articol publicat in editia cu numarul 80 a revistei INDUSTRIA CARNII.RO.



Poti fi interesat si de