Romanii se pregatesc pentru un „Craciun la suta de grame”, pe fondul scumpirilor la alimente
Miercuri, 18 Decembrie 2024
Miercuri, 18 Decembrie 2024
'Apropierea sarbatorilor de Craciun si Anul Nou a declansat un razboi fara precedent al ofertelor intre marile magazine din Romania. Pe fondul scaderii puternice a puterii de cumparare a romanilor, producatorii si comerciantii se intrec in oferte la suta de grame, o strategie de marketing inedita ce are drept focus principal fidelizarea clientilor secatuiti de efectele inflatiei record din Romania, arata o analiza realizata de firma de consultanta Frames. Sfarsitul anului 2024 gaseste Romania pe primul loc in clasamentul european al scumpirilor. De 10 luni incoace, tara noastra ale cele mai ample scumpiri la alimente, imbracaminte, incaltaminte, electronice, electrocasnice si mai ales servicii dintre toate tarile UE', releva analiza.
Potrivit celor mai noi date de la Institutul National de Statistica (INS), rata anuala a inflatiei a urcat, in luna noiembrie 2024, la 5,11%, de la 4,67% cat a fost in octombrie. Alimentele s-au scumpit cu 5,11% fata de noiembrie 2023, produsele nealimentare cu 5,15%, iar serviciile cu 7,56%.
Dupa un Black Friday mai anemic ca oricand in materie de numar de produse vandute, sezonul de shopping de Craciun se anunta a fi cel putin la fel de provocator pentru retaileri, dar mai ales pentru clienti, considera analistii Frames.
In conditiile in care o masa decenta de Craciun, pentru patru persoane, cu sarmale, friptura, cozonac, bauturi si alte bunatati de sezon, trece de 1000 de lei, pentru multi dintre romani va fi o adevarata provocare sa reuseasca sa isi petreaca sarbatorile ca in vremurile bune.
Desi salariile au crescut comparativ cu anii trecuti, romanii raman europenii care cheltuiesc cel mai mult pe alimente. Potrivit Eurostat, peste 25% din veniturile lunare sunt alocate mancarii, un procent mult peste media europeana. Producatorii si retailerii din sectorul alimentar par sa fi inteles aceasta provocare, dovada ca au lansat, in ultimele zile, o serie de campanii promotionale adaptate puterii de cumparare tot mai reduse a populatiei - vedem tot mai multe promotii nu la kilogram sau la bucata, ca in trecut, ci la suta de grame.
'Vom avea, poate mai mult ca oricand, un Craciun la suta de grame. Oamenii vor merge si vor cumpara cu felia, cu bucatica, cu dumicatul din bunatatile clasice de sarbatori. Este rezultatul politicii falimentare, cinice, a statului roman de a stimula inflatia, cresterile de preturi, pentru a creste incasarile la buget si a-si dilua datoriile istorice'', indica analiza Frames.
Scaderea vanzarilor in retailul romanesc a inceput inca de acum doi ani, insa in 2024 s-a accentuat semnificativ, multe dintre magazine, mai ales cele mici, reusind cu greu sa mai faca fata provocarilor generate de vanzarile in volume sub nivelul asteptarilor.
'Retailul alimentar reprezinta unul dintre indicatorii cei mai fideli ai starii economiei. Cand oamenii isi restrang tot mai mult cumparaturile, se focuseaza pe produsele ieftine si uita de specialitati, inseamna ca economia sufera. Chiar daca cifrele de afaceri sunt mai mari, ca urmare a inflatiei, in volum vanzarile inregistreaza un recul semnificativ, cu efectele nedorite pe toate lanturile economice, de la producator la servicii de suport si comercianti', afirma Adrian Negrescu, managerul Frames.
In acest context, marile retele de magazine se lupta sa-si fidelizeze cat mai mult clientii, in tentativa de a-si securiza prognozele de vanzari, mai ales in sezonul de shopping de Craciun. Promotiile flash, publicitatea tot mai puternica, aplicatiile tot mai bine gandite sa ofere argumente clientilor sa revina in magazine - tot arsenalul de marketing a fost aruncat in, probabil, cel mai dur sezon de cumparaturi din ultimii 20 ani. Astfel, telefonul a devenit locul in care, prin intermediul aplicatiilor, retailerii incearca sa-si securizeze clientela, prin puncte, discounturi, oferte si tombole, toate gandite cu un scop - sa determine oamenii sa faca cumparaturi mai des in magazinele de brand si sa evite concurenta.
Consultantii Frames subliniaza ca plafonarea preturilor la alimentele de baza este o masura anticoncurentiala.
'Plafonarile adaosului comercial la unele produse au facut mai mult rau decat bine. Au nivelat preturile, au inhibat concurenta si au redus, semnificativ, oferta de produse din magazine. Mai mult chiar, au stimulat clientii sa isi reduca gama de produse achizitionate, fapt extrem de nociv pentru dinamica pietei. S-a ajuns in situatia in care ratailerii nu mai pot concura pe aceste produse de baza, iar asta ne afecteaza pe noi, consumatorii. Dincolo de preturile plafonate, am vazut si vedem in continuare scumpiri la celelalte produse, un efect direct si nociv al interventiei statului in piata. O prelungire a acestui mecanism de plafonare a adaosului dupa 1 ianuarie va accentua si mai mult problemele din retail'', afirma Negrescu.
Consultantii Frames fac referire la un studiu realizat recent de GFK care arata ca, in prima jumatate a acestui an, s-au inregistrat scaderi importante de volume vandute la anumite categorii de baza, precum: painea, uleiul, alimentele congelate, untul, cerealele pentru mic dejun, bauturi (cel mai mult la sucuri carbogazoase, cafea, bauturi energizante & izotonice, juice drinks si cidru). Mai mult, 85% dintre cumparatorii romani s-au declarat ingrijorati de faptul ca preturile ar putea sa creasca in continuare, dupa cum dezvaluie cel mai recent val al raportului 'Behavior Change', lansat de Consumer Panel GfK.
Astfel, patru din zece gospodarii din Romania raman in zona 'budget squeeze', fiind constranse sa-si limiteze cheltuielile cu bunuri de larg consum pentru a se incadra in bugetul disponibil sau nici nu reusesc sa-si acopere nevoile curente. Astfel, produsele la promotie au ajuns sa detina o pondere valorica de peste 20% in totalul achizitiilor FMCG realizate de gospodarii (excluzand aici articolele din categoria fresh food), arata datele Consumer Panel Services GfK Romania. Mai exact, unul din cinci lei cheltuiti de romani la shopping merge catre bunuri de larg consum aflate la oferta.
'Craciunul lui 2024 va fi unul la promotie, pentru milioane de romani. Produsele de marca proprie a hipermarketurilor probabil se vor afla in prim-plan, mai ales ca raportul pret-calitate s-a imbunatatit semnificativ. Toate estimarile arata ca, pe ansamblu, vom avea un Craciun mai auster ca niciodata, un semn al puterii de cumparare tot mai reduse din Romania', arata analiza Frames.
Desi castigul salarial mediu net in luna octombrie a ajuns 5.268 lei, in crestere cu 40 lei (+0,8%) fata de luna septembrie 2024 (cele mai noi date statistice), puterea de cumparare se mentine in continuare la un nivel scazut, iar Romania ocupa locul doi la cel mai mic salariu mediu pe ora din Uniunea Europeana, cu putin peste 10 euro/ora, ceea ce face ca gestionarea cheltuielilor sa fie o provocare continua pentru populatie.
'Media cresterii salariale nu reflecta situatia financiara dificila in care se afla mai mult de jumatate din populatia Romaniei, pentru care venitul real/persoana nu depaseste 3.000 lei. Si nu vorbim de pensionari, unde e o adevarata tragedie, ci de persoane active, de salariati care isi vad veniturile tot mai mult diluate de cresterile de preturi record din Romania', afirma expertii Frames.
In opinia acestora, 2025 se anunta a fi un an plin de provocari in care inflatia va juca cel mai important rol. Chiar daca, la un moment dat, parea ca inflatia scade si la noi in tara, in noiembrie a revenit pe plus, iar decembrie, cu scumpirile conjuncturale de Craciun, va mentine rata inflatiei peste 5%. Nu este exclus ca acest nivel sa ramana in continuare multe luni de acum incolo, iar asta va insemna ca puterea de cumparare va continua sa scada.
De asemenea, dincolo de cauzele deja clasice ale inflatiei din Romania (cresterile de salarii, plafoanele de pret la energie si gaze etc), 2025 va aduce, de la 1 ianuarie, o crestere a accizelor la carburanti, un salariu minim pe economie mai mare si, probabil, alte noi cresteri de taxe.
'Daca va creste TVA-ul, asta va insemna o lovitura dura mai ales pentru populatia vulnerabila care si asa abia reuseste sa isi asigure cumparaturile de baza si sa isi plateasca facturile. Iar liberalizarea pietei energiei va aduce inca un puseu inflationist. Iar dincolo de asta, nu este exclus ca Donald Trump, odata instalat la Casa Alba, sa dea din nou drumul tiparnitei de bani pentru a sustine economia americana, fapt care ar putea declansa un nou val inflationist la nivel international. Suntem oare pregatiti pentru acest scenariu?'', atrage atentia Adrian Negrescu.
Mai mult chiar, exista tot mai multe estimari legate de cresterile de preturi la nivel international, mai ales la produsele din carne, la cele care contin zahar si cacao.
'Limitarile generate de agricultura si mai ales de zootehnia eco, accentuarea crizelor climatice si schimbarile din comportamentul de consum la nivel mondial vor face ca preturile alimentelor, la nivel international, sa continue sa creasca in 2025. Ce se intampla la noi vine sa puna gaz pe focul scumpirilor'', adauga el.
Potrivit datelor companiei de cercetare de piata NielsenIQ, romanii cheltuie anual 30 miliarde de euro pe bunuri de larg consum, adica pe alimente, bauturi non-alcoolice, bauturi alcoolice si bunuri nealimentare, respectiv produse de ingrijire personala si a locuintei. In primele noua luni din acest an, vanzarile de astfel de articole FMCG au crescut cu 16,2%, avansul fiind sustinut de fapt doar de scumpiri, pe o piata unde consumul a scazut.
Consumul individual efectiv (AIC) este un indicator al nivelului bunastarii gospodariilor. Anul t...
Cel mai mare declin este prevazut pentru Tarile de Jos, unde populatia de porci este preconizata ...
„Parcursul Sphera demonstreaza puterea viziunii pe termen lung. Incepand cu primul restaura...