Romanii reduc consumul din cauza inflatiei


Sase din zece romani (58%) considera ca reducerea consumului este cea mai la indemana solutie pentru a combate dificultatile financiare generate de inflatie, arata rezultatele unui studiu de piata.

In luna aprilie a acestui an, rata inflatiei a atins un nivel record de 13,8%, depasind prognoza de inflatie proiectata de Banca Nationala a Romaniei (BNR) pentru anul 2022, respectiv de 12,5%.

 

Conform datelor centralizate de Reveal Marketing Research, atitudinea ostila fata de institutiile statului capata noi valente, Guvernul fiind perceput de 67% dintre romani ca responsabil pentru nivelul inflatiei din Romania. Atitudinea ostila fata de Executivul de la Bucuresti este vizibila intr-o masura semnificativ mai mare in cazul persoanelor de peste 45 de ani (77%).

 

De asemenea, 42% dintre romanii din mediul urban declara ca sunt informati sau foarte informati cu privire la fenomenul inflatiei, iar categoriile de persoane care se considera mai putin informate despre acest subiect sunt femeile (35%), persoanele sub 35 de ani (34%) si cele cu venituri mici (35%). In acelasi timp, aproape trei sferturi (72%) dintre respondenti considera ca nivelul inflatiei din Romania este mai mare decat cel din alte tari, intr-o mai mare masura persoanele peste 45 de ani (88%) si cele cu venituri ridicate (80%).

 

Romanii intervievati sustin ca cele mai afectate de scumpiri categorii de produse sunt alimentele (77%), combustibilul (77%) si utilitatile (electricitate, gaz etc.) - in proportie de 70%.

 

Acestea se afla la o distanta semnificativa de valoare fata de urmatoarea categorie de produse masurate, respectiv materialele de constructii, care a inregistrat un scor de 17%.

 

In acest context, 58% din totalul celor chestionati sustin ca reducerea consumului ar putea rezolva problema inflatiei, in masuri semnificativ mai mari barbatii (63%), persoanele peste 55 de ani (71%), dar si cele cu venituri ridicate (65%).

 

Potrivit sursei citate, o alta solutie pentru combaterea efectelor inflatiei este cererea unei mariri de salariu, 42% dintre romanii din mediul urban preferand si aceasta optiune.

 

Totodata, tinerii intre 18 si 24 de ani sunt cei mai putin dispusi sa isi schimbe stilul de viata si sa isi modifice obiceiurile de consum (53%). Acestia prefera, in mai mare masura, cererea unei mariri de salariu (58%). Mai mult, un sfert dintre romani iau in considerare si emigrarea pentru a face fata provocarilor economice aduse de inflatie, alternativa mentionata in mai mare masura de persoanele cu venituri mici.

 

Alta cauza a nivelului ridicat al inflatiei sunt reprezentate si de situatiile de conflict sau razboi (60%), semnalate intr-o masura mai mare de persoanele cu venituri ridicate (70%). Urmatoarele doua pozitii sunt ocupate de pandemie (42%) si de marile corporatii (31%).

 

Studiul Reveal Marketing Research s-a desfasurat online, in perioada 20 - 26 aprilie 2022, pe un esantion de 1.005 persoane, din mediul urban, cu varste de peste 18 ani, utilizatori de Internet. Eroarea maxima de esantionare este +/-3,1%, la un nivel de incredere de 95%.

 

Reveal Marketing Research este o companie de cercetare de piata full-service, specializata in marketing research, studii sociologice, customer insight, business strategy, market development.



Poti fi interesat si de