Romanii cumpara produse mai ieftine, din cauza inflatiei

Romanii cumpara produse mai ieftine, din cauza inflatiei


Cheltuielile casnice pentru bunuri de larg consum (FMCG) au crescut cu 7% in Romania in primele trei luni din 2022 comparativ cu perioada similara a anului trecut, pe fondul accelerarii cresterii preturilor la alimente, arata datele GfK Consumer Panels & Services.

Avansul valoric al pietei FMCG a fost de 1,2% in 2021 fata de anul anterior, se arata intr-un comunicat al companiei de cercetare de piata.

 

"Este al doilea trimestru consecutiv in care se observa migrarea shopperilor catre produse din segmente inferioare de pret (fenomenul de down-trade), in special in categoriile nealimentare, ca raspuns la presiunile inflationiste in crestere. Peste 4 din 10 categorii de alimente (excluzand alimentele proaspete si lactatele) si de produse pentru ingrijirea locuintei, precum si jumatate din categoriile de produse de ingrijire personala se confrunta cu fenomentul de down-trade. In segmentele de alimente proaspete si lactate, ponderile categoriilor care au inregistrat down-trade au fost mai mici, de 18%, respectiv 30%", se precizeaza in comunicat.

 

Analiza speciala Inflation Tracker derulata de GfK Romania incepand cu acest an arata ca, in primul trimestru din 2022, inflatia a fost prezenta in 8 din 10 categorii FMCG. Cu toate acestea, jumatate din categoriile afectate de cresteri de preturi au fost pe un trend ascendent din punct de vedere volumic, comparativ cu perioada similara din 2021, declinul fiind inregistrat doar in 38% din aceste categorii.

 

Analiza Inflation Tracker a aratat ca in categorii precum faina, paste fainoase, mixuri de bere, capsule de cafea, dulciurile sau vopsea de par, cumparatorii au migrat catre produse mai accesibile ca pret, pentru a nu elimina aceste categorii din cosul de cumparaturi.

 

De asemenea, analizand categoriile cu scaderi de volume pe fondul inflatiei, in primul trimestru din an fata de perioada similara de anul trecut, 28% din acestea s-au confruntat cu fenomentul de down-trade.

 

Studiul care monitorizeaza comportamentul de cumparare al gospodariilor din Romania – GfK Consumer Panel - evidentiaza faptul ca, in intervalul ianuarie - martie 2022, doar discounterii au reusit sa se mentina pe un trend ascendent in volum fata de Q1 din anul trecut. Acestia au inregistrat o crestere valorica de 18%, peste ritmul hypermarketurilor si al comertului traditional si in opozitie cu trendul descendent al supermarketurilor.

 

Pe de alta parte, magazinele online si-au temperat cresterea in trimestrul I al anului si au ramas sub pragul de 1% din valoarea cheltuielilor gospodariilor pentru bunuri de larg consum. Per total, incluzand delivery apps, segmentul e-grocery detine mai putin de 3% din aceasta valoare.

 

GfK Consumer Panel este un studiu de tip continuu care monitorizeaza comportamentul de cumparare al familiilor din Romania pe baza unui esantion reprezentativ la nivel national, format din 6.000 de gospodarii. Datele sunt colectate prin scanarea codurilor de bare ale produselor aduse acasa, indiferent de canalul de achizitie.

 



Poti fi interesat si de