Risipa alimentara ramane o provocare. Aproape jumatate dintre romani arunca mancare gatita

Risipa alimentara ramane o provocare. Aproape jumatate dintre romani arunca mancare gatita


Aproape jumatate dintre romani arunca mancare gatita, acest comportament mentinandu-se la un nivel ingrijorator si in 2025, in ciuda faptului ca obiceiurile de cumparare a produselor alimentare au ramas constante, comparativ cu datele analizate in 2024, releva un studiu recent.

'Aproximativ 83% dintre respondenti au declarat ca fac cumparaturi de cateva ori pe saptamana, iar 38% zilnic sau aproape zilnic, iar risipa alimentara continua sa fie o problema majora', arata studiul realizat de Up Romania, jucator in industria beneficiilor extrasalariale, in parteneriat cu Reveal Marketing Research.

 

Potrivit cercetarii, mancarea gatita acasa ramane principala forma de consum, in scadere usoara fata de anul trecut, cu cele mai ridicate valori inregistrate in randul femeilor (7,5 din 10 mese) si al persoanelor de peste 55 de ani (8,7 din 10 mese).

 

Tinerii intre 18 si 24 de ani aleg mai des alternative precum comanda la domiciliu (1,8 din 10 mese) sau masa la restaurant (2,1 din 10 mese), ceea ce contribuie indirect la cresterea risipei alimentare, precizeaza sursa citata.

 

'Romania arunca anual aproximativ 2,5 milioane de tone de alimente, echivalentul a 150 de kilograme pe persoana. Este un fenomen care are consecinte nu doar economice, ci si sociale si de mediu. De aceea, la Up Romania ne implicam activ in reducerea risipei alimentare prin programe si initiative menite sa incurajeze un consum responsabil si sustenabil', a declarat Elena Pap, director Europa Up Group.

 

Conform cercetarii, risipa alimentara ramane o provocare, in ciuda constientizarii.

 

Majoritatea romanilor declara ca se confrunta saptamanal cu o risipa de bani, din cauza alimentelor pe care le arunca. Daca 66% dintre respondenti au declarat ca arunca alimente in valoare de sub 50 de lei, 3% dintre cei care au participat la sondaj depasesc pragul de 200 lei. Tinerii continua sa raporteze pierderi mai mari, in timp ce persoanele peste 55 de ani demonstreaza o gestionare mai eficienta a alimentelor si o constientizare mai clara a impactului financiar, se mai arata in comunicat.

 

Autorii studiului precizeaza ca mancarea gatita ramane principalul tip de aliment care ajunge la cosul de gunoi (46%), urmata de paine si produse de panificatie (39%), fructe (28%) si legume (27%). Tinerii intre 18 si 34 de ani sunt responsabili pentru cele mai mari niveluri de risipa, in contrast cu varstnicii, care arunca semnificativ mai putin.

 

'Printre cele mai frecvente cauze identificate pentru risipa alimentara se numara cumparaturile in exces (43%) si prepararea unor cantitati prea mari de mancare (39%), obiceiuri intalnite mai ales in randul adultilor intre 25 si 44 de ani. Alte motive includ refuzul de a consuma mancarea reincalzita si lipsa educatiei privind planificarea si conservarea alimentelor - aspecte care contribuie la perpetuarea fenomenului de risipa alimentara', precizeaza cercetarea.

 

Atitudinile romanilor arata o constientizare in crestere, dar si diferente generationale, mai arata cercetarea.

 

'Romanii incep sa constientizeze din ce in ce mai mult amploarea risipei alimentare, 64% dintre respondenti considerand-o o problema grava - in special femeile si persoanele cu varste intre 35 si 44 de ani. Sentimentul dominant este vinovatia, resimtit mai intens de femei (63%) si de adultii intre 45-55 de ani (59%)', conform analizei.

 

Atunci cand vine vorba de masuri concrete, femeile se declara mai implicate decat barbatii in combaterea risipei alimentare. Persoanele de peste 55 de ani se remarca prin comportamente mai sustenabile: arunca cel mai putin, au pierderi financiare reduse (84% estimeaza pierderi sub 50 de lei pe saptamana) si respecta in continuare reguli invatate din familie, precum 'sa nu arunci mancarea'.

 

Studiul mai arata ca majoritatea respondentilor aplica deja obiceiuri menite sa reduca risipa: depozitarea corecta si congelarea alimentelor (82%), planificarea cumparaturilor (78%) si estimarea corecta a portiilor (76%). Aceste practici sunt mai frecvent adoptate de femei si de persoanele intre 35-44 de ani, in timp ce deschiderea fata de astfel de solutii este mai redusa in randul tinerilor intre 25 si 34 de ani.

 

'Rezultatele studiului din acest an confirma ca romanii, in special persoanele mai in varsta si femeile, manifesta un interes crescut fata de reducerea risipei alimentare. Desi comportamentele tinerilor arata inca o predispozitie mai mare spre risipa, presiunea sociala si accesul la informatii pot contribui la adoptarea unor obiceiuri mai responsabile', a mentionat Marius Luican, director general al Reveal Marketing Research.

 

Totodata, pentru 46% dintre romani, regula 'sa nu arunci mancarea' era impusa inca din copilarie - mai ales in cazul celor peste 45 de ani. In schimb, generatiile mai tinere au fost mai putin expuse acestor norme traditionale. Expresii precum 'gandeste-te la copiii flamanzi' sunt amintite de 69% dintre respondenti, in special de femei si de cei cu varste intre 35 si 55 de ani, ceea ce indica o influenta clara a normelor culturale asupra perceptiei risipei.

 

Mai mult de jumatate dintre respondenti (53%) recunosc ca traditiile si valorile familiei in care au crescut le influenteaza comportamentul alimentar. Acest procent ajunge la 65% in randul celor peste 55 de ani, indicand o legatura puternica intre educatia traditionala si grija fata de resurse. La polul opus, tinerii sub 35 de ani se declara mai putin influentati de aceste valori - doar 43% in segmentul 25-34 ani si 40% in randul celor de 18-24 ani.

 

Comportamentul alimentar al Generatiei Z (18-24 ani) indica un nivel ridicat de risipa - acestia arunca cel mai frecvent mancare gatita si raporteaza pierderi financiare saptamanale mai mari.

 

In acelasi timp, tinerii sub 35 de ani prefera intr-o masura mai mare comanda de mancare la domiciliu sau mesele in oras. De altfel, reprezentantii Generatiei Z (18-24 ani) iau, in medie, 2 din 10 mese la restaurant. Totodata, deschiderea lor fata de adoptarea unor metode preventive de reducere a pierderilor alimentare este mai scazuta, comparativ cu persoanele intre 35 si 44 de ani, care se remarca printr-o implicare crescuta in combaterea risipei.

 

Studiul a fost realizat online in randul persoanelor cu varste cuprinse intre 18 - 56+ ani, din mediul urban, pe un esantion de 1.017 respondenti. Eroarea maxima de esantionare este +/-3,1% la un nivel de incredere de 95%, iar perioada de colectare a datelor a fost 15-24 martie 2025.

 

Reveal Marketing Research este o companie de cercetare de piata full-service, specializata in marketing research, studii sociologice, customer insight, business strategy, market development.



Poti fi interesat si de