Retailul din Romania depaseste media europeana

Retailul din Romania depaseste media europeana


Compania de cercetare de piata GfK a realizat un amplu studiu privind situatia retailului in 32 de tari europene. Potrivit raportului final, Romania a inregistrat cea mai mare crestere a puterii de cumparare din Europa Centrala si de Est.

retail crestereCompania de cercetare de piata GfK a realizat un amplu studiu privind situatia retailului in 32 de tari europene. Potrivit raportului final, Romania a inregistrat cea mai mare crestere a puterii de cumparare din Europa Centrala si de Est.


Studiul a cuprins cele mai recente evolutii si prognoze pentru 2017. Au fost analizate puterea de cumparare, ponderea cheltuielilor populatiei in retail din cheltuielile totale, inflatia, profitabilitatea spatiilor comerciale. De asemenea, GfK ofera o prognoza asupra cifrei de afaceri aferente retailului din spatiile comerciale pentru 2017.

Reducerea somajului si o usoar? crestere a veniturilor au avut un impact favorabil in multe domenii. In 2016, consumatorii din UE au avut un venit mediu de 16,153 de persoana pentru consum, chirie, economii si contributii pentru pensii, o putere de cumparare nominala mai mare cu +0,7% fata de ??anul anterior. Este important de remarcat faptul ca diferentele de curs valutar au o influenat negativa, in special prin devalorizarea lirei sterline britanice. Tarile din Europa Centrala si de Est au avut cele mai mari rate de crestere.

Chiar daca in crestere, puterea de cumparare in Romania este printre cele mai mici din Europa. Situatia este asemanatoare celei din Ucraina, Bulgaria, Serbia, Bosnia Hertegovina, Macedonia, Albania si, partial, Turcia. Regiunile tarii unde puterea de cumparare inregistreaza un mic salt fata de restul tarii sunt: Bucuresti si judetele Cluj, Timis, Arad, Alba, Sibiu, Brasov, Prahova, Arges.

GfK estimeaza o crestere de 1,5% a afacerilor din retail. Daca excludem Marea Britanie, cifra ajunge la peste 2%. Tarile campioane de anul trecut sunt in prim-plan si in 2017. In special Romania (aproape 10%) si Ungaria (in jur de 6%) au rate de crestere dinamice. GfK estimeaza o crestere intre 4 si 5,5% pentru Croatia, Bulgaria si tarile baltice, iar in Polonia putin peste 5%, gratie aprecierii zlotului polonez, precum si cresterii veniturilor si a preturilor. Dupa un declin de doi ani, retailerii din Grecia pot respira usurati datorita unei cresteri de un procent prognozat pentru 2017.

Comisia Europeana prognozeaza o rata a inflatiei de 1,8% pentru 2017. Consumatorii estonieni (+2,8%) si cei britanici (+2,5%) par a fi cei mai afectati anul acesta.

Pe ansamblu, profitabilitatea a crescut in UE cu aproape un procent in 2016. Pentru ca si populatia a crescut in acelasi interval de timp, profitabilitatea spatiilor a crescut cu 0,4%, ajungand la o medie de 1.17m pe cap de locuitor. Dar valorile difera foarte mult de la o tara la alta. Austria si Olanda nu au reusit sa atinga aceleasi valori la acest capitol in 2016, comparativ cu anul precedent. Chiar si asa, aceste doua tari impreuna cu Belgia continua sa aiba cea mai mare profitabilitate pe cap de locuitor a spatiilor comerciale intre tarile UE luate in considerare de studiu. Ratele de profitabilitate au crescut in Europa Centrala si de Est pe fondul unei mai bune stari de spirit a consumatorilor si a ratelor predominant peste medie de crestere a retailului. Extinderile si deschiderile de magazine de mari dimensiuni au contribuit de asemenea la cresterea profitabilitatii spatiilor de retail in Spania si Italia.

In Romania, spatiul comercial aferent unui locuitor se afla inca sub media europeana, la 0,7 m, si cu o profitabilitate de sub 2.500 eur/m.



Poti fi interesat si de