Retailul alimentar din Romania ar putea depasi 142 miliarde de lei in 2021

Retailul alimentar din Romania ar putea depasi 142 miliarde de lei in 2021


Cifra de afaceri a retailului alimentar ar putea depasi pragul de 142 de miliarde de lei in 2021, pe fondul avansului consumului, dar si al accentuarii presiunilor inflationiste, potrivit unei analize KeysFin.

"Cifra de afaceri a retailului alimentar a crescut cu aproape 10% fata de 2019 si a fost cu 97% peste rezultatul din 2011, atingand nivelul estimat in analiza de anul trecut dedicata acestei piete, de aproape 130 de miliarde de lei in 2020. Pentru 2021, analistii KeysFin estimeaza depasirea pragului de 142 de miliarde de lei pe fondul avansului consumului, dar si al accentuarii presiunilor inflationiste", se precizeaza in document.

 

Industria de retail alimentar a avut per total o forta de munca de pana la 225.000 de angajati in 2020, dintre care cei mai multi lucrau pentru retailerul Profi, respectiv aproape 18.000 de persoane, dupa un avans anual de 10%.

 

Numarul de companii a inregistrat o crestere cu 1% fata de 2019, insa tendinta de consolidare a pietei este evidenta, numarul companiilor care si-au raportat rezultatele financiare fiind cu 19% sub cel din 2011, ajungand la 53.600 in 2020.

 

Retailerul Lidl Discount SRL, companie controlata direct de We International GMBH, a devenit liderul pietei de retail alimentar dupa cel mai mare avans anual, nominal si procentual din top 10 (de 3,1 miliarde de lei, respectiv 32%), la 12,9 miliarde de lei in 2020. Fostul lider, Kaufland Romania a coborat pe pozitia a doua, dupa o crestere anuala de 960 de milioane de lei, respectiv 8%, cu o cifra de afaceri de 12,8 miliarde de lei in 2020. Pe locul al treilea dupa cifra de afaceri a fost Carrefour Romania SRL, cu 9 miliarde de lei, respectiv 7% din total, urmat de Profi Rom Food SRL (cu 6,8% din total) si Mega Image SRL care si-a pastrat cota de piata de 5,6% din total in 2020.

 

Cele mai mari 10 companii din retailul alimentar au avut o cifra de afaceri cumulata de 73 de miliarde de lei, generand peste 56% din cifra de afaceri totala a pietei in 2020. Potrivit analistilor KeysFin, odata cu cresterea cifrei de afaceri, a crescut si profitabilitatea astfel ca, in 2020, profitul net al companiilor din domeniu a inregistrat o crestere cu 14% in comparatie cu anul precedent si a fost cu 334% mai mare decat in 2011, ajungand la 4,9 miliarde de lei.

 

Primii 10 jucatori au inregistrat cumulat un profit net de 2,5 miliarde de lei, ceea ce a constituit aproape 52% din total in 2020.

 

"Inca de la inceputul pandemiei, din 2020 companiile din retailul alimentar au demarat proiecte ample de investitii: de la managementul stocurilor, campaniile vaste de informare, preventie si responsabilizare a populatiei si eforturile de igienizare a spatiilor, la extinderea retelelor de magazine, deschiderea de eventuale depozite dedicate vanzarilor online si la investitiile din zona de livrare (directa sau indirecta) la domiciliu. In prezent observam o atentie sporita acordata masurilor de reducere a impactului asupra mediului: de la optimizarea consumului de energie si gestionarea mai atenta a deseurilor, la reducerea sau chiar eliminarea folosirii plasticului", a declarat Diana Florescu, analist economic KeysFin.

 

Comertul cu amanuntul (serie ajustata), cu exceptia celui cu autovehicule si motociclete, a crescut cu 10% in 2021 fata de 2020. Pentru comertul de marfuri alimentare, bauturi si tutun la nivel agregat s-a inregistrat un avans de peste 2 ori mai mic, de 4,2% in 2021 fata de 2020.

 

Potrivit ultimelor date de la INS, citate in analiza mentionata, indicele preturilor de consum al marfurilor alimentare, care reprezinta 33% din cosul de consum al romanilor, a crescut in martie 2022 cu 11,2% fata de aceeasi luna din 2021. Cele mai mari scumpiri anuale din martie 2022, de peste 20% din categoria marfurilor alimentare, au fost la cartofi (36,5%), ulei (32,3%), malai (24,4%) si faina, cu 21,5% peste nivelul din martie 2021.

 

Analiza KeysFin are la baza datele financiare anuale, neajustate, agregate, raportate de companii la Ministerul Finantelor (la sfarsitul perioadei) care au ca domeniu principal de activitate comertul cu ridicata nespecializat de produse alimentare, bauturi si tutun, comertul cu amanuntul in magazine nespecializate, cu vanzare predominanta de produse alimentare, bauturi si tutun, comertul cu amanuntul al fructelor si legumelor proaspete, in magazine specializate.

 

KeysFin ofera solutii 100% digitalizate pentru verificarea mediului de business, cu date financiare si juridice, rapoarte, grafice si analize actualizate la zi despre companiile din Romania si din strainatate, in vederea reducerii riscului comercial. Cu un portofoliu de peste 700 de clienti, KeysFin este unul dintre cei mai importanti furnizori de solutii de business information din Romania.



Poti fi interesat si de