Reglarea pietei alimentare in era post-COVID 19 se poate intinde pana la 3 ani

Reglarea pietei alimentare in era post-COVID 19 se poate intinde pana la 3 ani


Lipsa de predictibilitate in evolutia crizei COVID-19 forteaza actorii din piata alimentara globala sa gaseasca noi metode de adaptare la noile reguli de igiena si securitate in munca, care, la randul lor, nu sunt batute in cuie.

Aparitia unui vaccin sau fenomenul de imunizare in masa sunt cele doua elemente care ar putea oferi ceva mai multa claritate asupra modului in care consumul de carne urmeaza sa evolueze.

 

Cam aceasta este perioada estimata de analistii firmei de consultanta DinarStandard. Implicatiile asupra noilor obiceiuri de consum incep deja sa se faca vizibile si vor continua sa se dezvolte in urmatorii ani.

 

Stil de viata mai sanatos

 

Cum virusul SARS-COV2 ataca indeosebi prin bresele sistemului imunitar, un stil de viata mai sanatos si cautarea alimentelor cu atribute care sa intretina sanatatea organismului uman sunt trenduri care vor continua sa evolueze. Consumul de alimente proaspete este de asteptat sa creasca rapid, dar acest lucru presupune si scurtarea lanturilor de aprovizionare, bineinteles, acolo unde este posibil.

 

Din acest punct de vedere, producatorii locali vor fi avantajati in pietele in care au deja o amprenta stabila. Totodata, magazinele de proximitate sunt cele care vor fi colindate in mod frecvent de clientii ingrijorati de riscurile prezentate de eventuale aglomerari umane din supermarketuri.

 

La fel, comertul online va fi preferat tot mai mult, in detrimentul cumparaturilor clasice. “Noi am sesizat o crestere a vanzarilor produselor DIANA in online, prin  intermediul aplicatiilor dezvoltate de partenerii din retailul mare: Kaufland, Carrefour, Auchan”, au explicat reprezentantii procesatorului de carne din Valcea.

 

Monoportiile, la mare cautare

 

Odata cu blocarea canalului HoReCa in perioada de izolare si cu recomandarile privind limitarea vizitelor intre cunoscuti, obiceiurile de consum de pe mai toate pietele s-au modificat, portionarea alimentelor expediate catre retail suferind de asemenea modificari majore.

 

Monoportiile sunt acum la mare cautare, datorita distantarii sociale si a unui numar mare de persoane care locuiesc singure. Gatitul acasa a devenit o norma de viata tot mai des intalnita, atat pe pietele emergente, cat si in pietele mature.

 

Cu urmare a unui dezinteres destul de crescut, manifestat in ultimii ani, fata de tainele bucataritului modern, reintoarcerea la stilul clasic de gatit “ca la mama acasa” favorizeaza tot mai mult vanzarea produselor fresh sau pe a celor ready-to-cook/ready-to-eat, ultimele indeosebi in mediul urban, unde programul de lucru poate reduce timpul alocat pentru gatit.

 

Piata in crestere pentru alternativele vegetale

 

Totodata, intreruperile survenite in lantul de distributie in piete precum SUA, Brazilia, Canada, Germania sau Italia au fortat consumatorii sa isi indrepte atentia spre alternativele vegetale oferite de Beyond Meat sau Impossible Foods.

 

Chiar daca trendul vegan si flexitarianismul erau deja pe o panta ascendenta in ultimii doi ani, cererea exploziva din primavara acestui an de pe piata americana a dus la o crestere a vanzarilor cu 43% pentru Beyond Meat, ca sa oferim un exemplu.

 

In Romania vedem ca pana si Ikea a renuntat la clasicele chiftelute de carne in sos pentru alternativa vegetala a acestora.

 

Dezechilibru in HoReCa

 

Restaurantele au avut de suferit enorm in ultimele 5 luni, iar operatorii care au apelat la sistemele take-away nu au reusit sa compenseze in totalitate pierderile generate de pandemia de coronavirus.

 

Dezechilibrul pe canalul HoReCa va continua sa se manifeste in urmatorii 2-3 ani, conform unui studiu recent Rabobank, ca urmare a temerilor manifestate de clienti, reducerea puterii de cumparare si noilor reguli de distantare sociala.

 

Urmeaza asadar o perioada de adaptare si consolidare a industriei carnii, din care supravietuitori vor iesi doar cei care vor sti sa isi marcheteze cat mai bine produsele in functie de noile tendinte de consum ale populatiei si sa furnizeze rapid marfa catre consumator.

 

In schimb, cei care asteapta o revenire la conditiile si obiceiurile de consum de acum un an s-ar putea sa piarda masiv pe aceasta speranta cu iz tot mai pregnant de iluzie.

 

Analiza realizata de Marius Jianu in editia cu nr. 72 a revistei INDUSTRIA CARNII.RO.



Poti fi interesat si de