Puterea de cumparare a romanilor a continuat sa scada, fiind la jumatate fata de media europeana

Puterea de cumparare a romanilor a continuat sa scada, fiind la jumatate fata de media europeana


In Romania, puterea medie de cumparare pe cap de locuitor in acest an este de 7.738 Euro. Asta inseamna ca romanii sunt cu 56% sub media europeana si coboara doua locuri, pana pe locul 33, arata rezultatele noului studiu publicat „GfK Purchasing Power Europe 2023”.

In 2023, puterea de cumparare medie pe cap de locuitor in Europa este de 17.688 Euro. Cu toate acestea, exista o diferenta clara intre cele 42 de tari din Europa: Liechtenstein, Elvetia si Luxembourg, de exemplu, au un venit net mai mare decat restul Europei, in timp ce puterea de cumparare este cea mai mica in Belarus, Kosovo si Ucraina. Principalul castigator al anului este Irlanda, care a urcat patru locuri in clasamentul european.


In total, europenii au in jur de 12.1 miliarde de Euro la dispozitie pentru a cheltui in 2023 pentru hrana, servicii, energie, pensii private, asigurari, vacanta, mobilitate si cumparaturi de bunuri de larg consum si de folosinta indelungata. Aceasta cifra corespunde unei puteri medii de cumparare pe cap de locuitor de 17.688 Euro pe an, ceea ce reprezinta o crestere de 5.8% comparativ cu anul trecut. Cu toate acestea, suma totala pe care consumatorii o au la dispozitie pentru cheltuieli si economii variaza semnificativ de la o tara la alta si depinde si de evolutia preturilor in 2023.

 

Precum in anii trecuti, Liechtenstein depaseste cu mult valoarea puterii de cumparare fata de celelalte tari. Liechtenstein are o putere de cumparare pe cap de locuitor de 68.843 Euro, de aproape 3.9 ori mai mare decat media europeana. Elvetia si Luxembourg se afla pe locurile doi si trei. Elvetienii 49.592 Euro disponibil pentru cheltuieli pe cap de locuitor – de aproape 2.8 ori media puterii de cumparare europeana – Luxemburghezii au un venit net de 40.931 Euro pe cap de locuitor. Acesta inseamna mai mult de 2.3 fata de media europeana.

 

Puterea de cumparare in Europa (top zece)
Toate celelalte tari din top zece au, de asemenea, o putere de cumparare pe cap de locuitor semnificativ peste medie – cu cel putin 47% mai mare decat media europeana, Marele castigator este Irlanda: dupa ce anul trecut abia a intrat in top 10, anul acesta a reusit sa urce patru locuri pana pe locul sase. Cu 26.882 Euro pe cap de locuitor, irlandezii sunt cu exact 52% peste media europeana.

 

Au existat si alte schimbari in top 10. Islanda si Danemarca au urcat fiecare cate o pozitie pana pe locul patru si respectiv cinci, in timp ce Austria si-a imbunatatit Iocul cu doua pozitii, ajungand pe sapte. Norvegia, pe de alta parte, a coborat patru locuri, Germania un loc and Marea Britanie trei pozitii, cele trei tari ajungand pe ultimele trei pozitii ale top 10 in functie de puterea de cumparare.

 

Per total, 16 dintre cele 42 de tari examinate sunt peste media europena. Acestea contrasteaza cu cele 26 de tari care au puterea de cumparare sub media europeana, inclusiv Spania, care cu 16.449 Euro pe cap de locuitor este usor sub media europeana. La fel ca in anii precedenti, Ucraina este in continuare la coada clasamentului. Locuitorii au o putere de cumparare de doar 2.478 Euro per capita, ceea ce inseamna exact 14% din media europeana.

 

“Anul acesta, tarile europene au inregistrat din nou o crestere semnificativa a puterii de cumparare de aproape 6% in medie, dar acest lucru inca nu poate compensa pentru rata inca ridicata a inflatiei. Totusi, puterea de cumparare nu evolueaza la fel in toate tarile: de exemplu, in timp ce Irlanda urca patru locuri, Marea Britanie, tara invecinata, coboara trei locuri. Si in cadrul aceleiasi tari au fost fluctuatii, ca de exemplu in Cehia, unde rata puterii de cumparare a variat considerabil acest an, sau in Polonia sau Franta, unde este o diferenta si mai mare intre regiunile cu putere de cumparare mica si cele cu putere de cumparare mare. Totusi, un trend oarecum pozitiv poate fi observat printre toate cele 42 de tari. Cu toate ca diferentele sunt inca foarte mari in ceea ce priveste potentialul cheltuielilor, cel putin diferenta dintre puterile de cumparare e mai mica“, a declarat Tim Weber, expert in serviciile Geomarketing GfK.

 

Romania: Decalajul puterii de cumparare se adanceste
Nu au existat modificari in clasament in primele 10 judete in acest an. Cu toate acestea, se poate observa inca o data ca decalajul dintre regiunile cu putere de cumparare slaba si puternica din Romania se adanceste. Bucurestiul este clar pe primul loc, cu o putere de cumparare pe cap de locuitor de 15.314 Euro, ceea ce inseamna ca locuitorii capitalei au cu aproape 98% mai multa putere de cumparare decat media nationala si de 3,8 ori mai multa putere de cumparare decat locuitorii judetului Vaslui, care are cea mai mica putere de cumparare disponibila pentru cheltuielile si economiile lor. Acolo, venitul net disponibil este de doar 4.010 Euro, ceea ce reprezinta aproape 52% din media nationala.

 

Toate judetele din top zece au o putere de cumparare pe cap de locuitor peste medie. Judetul Prahova, clasat pe locul zece, se apropie cel mai mult de media nationala, cu un venit net disponibil de 7.836 Euro pe cap de locuitor, dar este inca cu aproape 1,3% peste acesta. Toate celelalte 32 de judete, care constituie mai mult de trei sferturi din toate judetele, sunt sub media nationala.

 

tabel

 

Studiul GfK Purchasing Power Europe 2023 este disponibil pentru 42 de tari europene la niveluri regionale detaliate, cum ar fi municipalitatile si codurile postale, impreuna cu date despre locuitori si gospodarii, precum si harti digitale.

 

“Puterea de cumparare este o masura a venitului disponibil dupa deducerea impozitelor si a contributiilor caritabile si include, de asemenea, orice beneficii de stat primite. Studiul indica nivelurile puterii de cumparare pe persoana, pe an in euro si ca indice. Puterea de cumparare GfK se bazeaza pe venitul nominal disponibil al populatiei, ceea ce inseamna ca valorile nu sunt ajustate la inflatie. Calculele se efectueaza pe baza veniturilor si castigurilor raportate, a statisticilor privind beneficiile guvernamentale, precum si a previziunilor economice furnizate de institutele economice”, explica specialistul in GeoMarketing din GfK – an NIQ Company, Mirela Dogaru.

 

Consumatorii se bazeaza pe puterea lor generala de cumparare pentru a acoperi cheltuielile legate de alimentatie, trai, servicii, energie, pensii private si planuri de asigurari, precum si alte cheltuieli, cum ar fi vacantele, mobilitatea si achizitiile consumatorilor.



Poti fi interesat si de