Proiectul privind Legea acvaculturii, adoptat de Camera Deputatilor

Proiectul privind Legea acvaculturii, adoptat de Camera Deputatilor


Deputatii au adoptat in plen, proiectul Legii acvaculturii, care are ca obiect de reglementare stabilirea cadrului legal privitor la activitatea de acvacultura si de comercializare a produselor obtinute din acvacultura, in scopul asigurarii competitivitatii acestei activitati, in acord cu normele si exigentele europene in domeniu.

S-au inregistrat 196 de voturi "pentru", 67 de voturi 'impotriva' si 18 abtineri.

 

Potrivit unui amendament, proiectul reglementeaza cadrul juridic privind activitatea de acvacultura si de comercializare a produselor obtinute din acvacultura, cand aceste activitati se realizeaza pe teritoriul Romaniei, inclusiv in apele marine de sub jurisdictia nationala a Romaniei si prin privatizarea societatilor reglementate de Legea nr. 31/1990, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, cu profit piscicol, a amenajarilor piscicole si a terenurilor pe care sunt amplasate acestea, apartinand statului; administrarea societatilor si regimul concesionarii sau arendarii terenurilor proprietate publica si privata a statului pe care sunt amplasate amenajarile piscicole si terenurile aferente acestora, indiferent de detinator, cu exceptia celor aflate in perimetrul Rezervatiei Biosferei "Delta Dunarii"; aplicarea regimului juridic al terenurilor din domeniul public si privat al statului pe care sunt amplasate amenajarile piscicole, precum si terenurile aferente acestora.

 

Punerea in aplicare a activitatilor prevazute in proiectul de lege se realizeaza de catre Ministerul Agriculturii si Dezvoltarii Rurale, prin Agentia Nationala pentru Pescuit si Acvacultura, denumita in continuare ANPA.

 

Comitetul Consultativ National pentru Sectorul Pescaresc se defineste ca fiind organismul de avizare si consultare, cu autoritate stiintifica in domeniul piscicol, care este format din reprezentantii institutiilor publice si private cu atributii specifice in domeniul resursei acvatice si al mediului de viata al acesteia.

 

Proiectul defineste acvacultura va fiind activitatea de crestere sau cultivarea de organisme acvatice utilizand tehnici destinate cresterii productiei organismelor in cauza prin populare, asigurarea resurselor de hrana, protectia fata de daunatori, intr-un cadru in care organismele respective raman proprietatea unei persoane fizice sau juridice pe intreaga perioada de crestere/cultivare si recoltare;

 

Responsabilitatea privind definirea si implementarea politicii referitoare la acvacultura ii revine Ministerului Agriculturii si Dezvoltarii Rurale, prin ANPA. Desemnarea zonelor de acvacultura marina si in lacurile de acumulare se face la propunerea ANPA, prin hotarare a Guvernului. Informatiile despre zonele de acvacultura sunt publice si sunt furnizate in coordonate spatiale in format GIS. Radierea unei zone de acvacultura din ROUA se poate face doar in baza unui studiu de impact, exclusiv in scopul restaurarii ecologice.

 

Privatizarea societatilor cu profil piscicol care detin in exploatare terenuri cu destinatie agricola, constituite in conformitate cu Legea nr. 15/1990 privind reorganizarea unitatilor economice de stat ca regii autonome si societati comerciale, cu modificarile ulterioare, administrarea acestora pana la privatizarea si concesionarea sau arendarea terenurilor proprietate publica si privata a statului, aflate in exploatarea acestora, sunt coordonate de catre Comisia de privatizare, concesionare, organism fara personalitate juridica, constituit in cadrul ANPA.

 

Senatul, in calitate de prima Camera sesizata, a adoptat tacit initiativa legislativa, Camera fiind for decizional.

 

Uniunea Salvati Romania sustine ca forma in care a fost adoptata Legea acvaculturii deschide calea "tunurilor imobiliare" in domeniul amenajarilor piscicole si anunta ca va ataca actul normativ la Curtea Constitutionala.

 

"PSD si PNL pun la cale un tun imobiliar in domeniul amenajarilor piscicole. Coalitia PSD-PNL-UDMR a adoptat Legea acvaculturii intr-o forma care deschide cutia tunurilor imobiliare in piscicol. USR nu poate accepta ca vanzarea terenurilor amenajarilor piscicole sa se faca in rate, cu un avans de doar 10%, transformand astfel statul roman in banca de creditare pentru baietii destepti care vor sa puna mana pe balti de peste. In acest context, USR va sesiza Curtea Constitutionala", se arata intr-un comunicat transmis de Uniune.

 

Deputatul USR Daniel Gheba considera ca miza reala a legii este privatizarea societatilor de stat cu profil piscicol.

 

"Pentru prima data in ultimii 30 de ani, Coalitia PSD-PNL a dat posibilitatea cumpararii terenului de sub luciul de apa, teren din domeniul public sau privat al statului. Desi scopul declarat al legii pe care vor sa o adopte pe repede-inainte este reglementarea unui domeniu important pentru Romania - cresterea organismelor acvatice cu valoare economica (pesti, midii, stridii, raci etc.) - miza reala este alta: privatizarea societatilor de stat cu profil piscicol, a amenajarilor piscicole, inclusiv a terenurilor pe care sunt amplasate", declara Gheba, membru in Comisia pentru agricultura, silvicultura, industrie alimentara si servicii specifice a Camerei Deputatilor, citat in comunicat.

 

Reprezentantii USR sustin ca se urmareste privatizarea a ceea ce a mai ramas din amenajarile piscicole ale statului, "in conditii dubioase", la pachet cu activele valoroase de care inca mai dispun.

 

"Acolo unde nu se vinde, se concesioneaza sau se arendeaza. Legea prevede si treceri dubioase din domeniul public in domeniul privat al statului. Iar odata schimbat regimul juridic al proprietatii, revoltatoare de-a dreptul este prevederea prin care se permite achizitionarea terenurilor pe care sunt construite amenajari piscicole in rate semestriale, esalonate pe 10 ani, cu un avans de numai 10% din pretul de vanzare si o dobanda anuala egala cu dobanda de referinta a BNR de la data facturarii", mai precizeaza Daniel Gheba.

 

USR considera ca exista "posibilitatea crescuta" ca proiectul pe care PSD si PNL l-au adoptat astazi sa fie neconstitutional, deoarece "preia proceduri din OUG nr. 88/1997 privind privatizarea societatilor comerciale, proceduri care sunt suspendate pana la data de 13 august 2022 prin Legea nr. 173/2020".



Poti fi interesat si de