Procentul romanilor care cumpara online a crescut anul acesta la 47%

Procentul romanilor care cumpara online a crescut anul acesta la 47%


Procentul celor care cumpara online a crescut anul acesta, aproape jumatate dintre romani (47%) facand cea mai recenta achizitie online, fata de 41% in 2021, conform celui mai recent studiu Google "Smart Shopper", care analizeaza obiceiurile de cumparare in Romania.

Cel mai mare avans al achizitiilor online in 2022 se observa la electronice, unde ponderea online-ului a ajuns la 60%, si fashion, unde se apropie de jumatate (45%).

 

"Comportamentul de achizitie online adoptat de romani in pandemie s-a pastrat si chiar s-a accentuat in vara acestui an (...) Depasirea pandemiei ne-a adus intr-o perioada marcata de o prudenta in comportament pe fondul incertitudinilor economice, manifestata printr-o crestere a interesului in cautarile pe Google pentru economisire, reduceri sau produse second-hand si o scadere a celui pentru divertisment sau turism si a achizitiilor spontane", se mentioneaza intr-un comunicat.

 

Shopping-ul online a crescut cel mai mult in categoria celor tineri, peste jumatate dintre persoanele cu varste intre 18 si 34 de ani spunand ca cea mai recenta achizitie a fost online, fata de aproape 40% in urma cu un an. In ceea ce priveste dispozitivul, datele Google arata ca jumatate dintre romanii care cumpara online fac achizitia de pe smartphone.

 

Cei mai multi romani sunt agnostici la tipul de achizitie - in magazin sau online. Datele Google arata ca aproape 70% dintre cumparatorii din Romania nu au o preferinta pentru online sau offline, ei isi aleg canalul de achizitie in functie de ocazie si oportunitate. Argumentele pentru achizitia online sau in magazin tin de comoditate si modalitatea in care intra in posesia produsului, precum si de tipul de produs achizitionat.

 

Jumatate dintre cumparatori au spus ca au avut nemultumiri legate de achizitia online. De cele mai multe ori a fost vorba despre lipsa recenziilor independente pentru produsele cautate: unul din 5 respondenti a aratat aceasta nemultumire, pe toate tipurile de produse. Pe locul doi intre nemultumiri este imposibilitatea de a cumpara fara cont. Un alt inconvenient notabil este procesul de returnare.

 

Incertitudinile economice din aceasta perioada isi pun amprenta asupra retailului si comportamentului de cumparare a romanilor. Valoarea vanzarile de retail din Romania a crescut cu un ritm anualizat de 15% in ianuarie 2022, pana la 21% in august anul acesta, stimulata si de cresterea preturilor, potrivit datelor Eurostat si Euromonitor. De asemenea, tarifele la energie alimenteaza incertitudinile acestei perioade. Cautarile pe Google in Romania legate de preturile energiei au crescut cu 70% in trimestrul 3 fata de trimestrul anterior. In ciuda incertitudinilor, datele Eurostat arata ca increderea in zona de retail si asupra economiei sunt mai ridicate in Romania decat media Uniunii Europene, subliniaza sursa citata.

 

Un alt efect al incertitudinilor este orientarea romanilor catre economisire si asigurarea de disponibilitati financiare pentru viitor, arata datele Google. Astfel, cautarile romanilor pe Google pentru depozite bancare aproape s-au dublat in primele 8 luni din 2022 fata de aceeasi perioada a anului trecut, cautarile dupa aur au crescut cu 25%, in aceeasi perioada, iar cele pentru carduri de credit cu 14%.

 

Pe de alta parte, obiceiurile romanilor legate de achizitii de servicii asociate cu relaxarea si divertismentul, precum si produse de valoarea ridicata sunt in schimbarea in aceasta perioada. Datele Google arata ca interesul romanilor in cautari a scazut pentru turism, calatorii sau iesiri in oras (restaurant, bar, divertisment, etc.). Mai mult, in primele 7 luni din 2022 au scazut cautarile pentru achizitia de masini si imobiliare, doua zone unde este nevoie de o investitie semnificativa.

 

Achizitiile spontane au scazut si ele in 2022, arata datele studiului Google, de la 36% in 2021, la 13% in 2022. Pe de alta parte, a crescut apetenta romanilor pentru reduceri. Cautarile pe Google legate de "reduceri" au crescut cu 23% in primele 8 luni ale acestui an.

 

O alta caracteristica a acestei perioade este orientarea consumatorilor catre produse second-hand: 37% dintre participantii in cadrul studiului Google spun ca au cumparat astfel de produse.

 

Categoriile fashion si electronice sunt cele mai populare zone pentru achizitiile second-hand. De exemplu, cautarile pentru telefoane second hand au crescut in 2022 cu 80% fata de anul anterior.

 

Studiul Smart Shopper a fost realizat pentru Google de compania de studiu de piata Savanta, in perioada iunie-iulie 2022. Studiul are o reprezentativitate nationala pentru persoanele de peste 18 ani din Romania, care folosesc un dispozitiv conectat la internet si care au realizat o achizitie in ultimele 3 luni in cele 4 mari categorii de produse analizate: electronice, imbracaminte / incaltaminte, casa/gradina si infrumusetare.

 

Prin produse si platforme precum Search, Maps, Gmail, Android, Google Play, Google Cloud, Chrome si YouTube, Google joaca un rol semnificativ in viata de zi cu zi a miliarde de oameni si a devenit astfel una dintre cele mai cunoscute companii la nivel global. Google este o subsidiara a Alphabet Inc.



Poti fi interesat si de