Piata de transport si logistica, marcata de incertitudinile economico-sociale in 2022

Piata de transport si logistica, marcata de incertitudinile economico-sociale in 2022


Conform estimarilor Gebrüder Weiss Romania, unul dintre principalii jucatori ai pietei locale de transport si logistica, piata de profil va fi marcata in acest an de incertitudinile economice si sociale si va avea un ritm de crestere usor mai lent comparativ cu 2021.

Pe de alta parte, prima jumatate din an a prefigurat un context favorabil pentru dezvoltarea de noi linii de business si pentru accesarea de oportunitati suplimentare.

 

„Anul 2021 a fost marcat de o serie de provocari care se remarca si in acest an. Astfel, anul trecut, lipsa fortei de munca calificate, cresterea continua a costurilor, situatia pandemica au fost unele dintre cele mai mari provocari. In 2022, acestora li se adauga si incertitudinile economice determinate de cresterea galopanta atat a inflatiei, cat si a costurilor la energie si combustibil, dar si cele sociale in contextul conflictului din Ucraina”, a declarat Viorel Leca, director general al Gebrüder Weiss Romania.

 

Potrivit afirmatiilor sale insa, anul acesta aduce cu sine, asa cum a aratat deja prima jumatate, si o serie de oportunitati importante. Astfel, ridicarea restrictiilor determinate de pandemie redeschide rute afectate si inlesneste transporturile, in timp ce se poate observa o crestere a cererii pe serviciile de transport multi si intermodal. Pe de alta parte, investitiile din ultimii ani in digitalizarea industriei se vor concretiza, treptat, in tot mai multe oportunitati de business.

 

“In mod normal, in industria de transport si logistica, inceputul anului este unul mai lent, fiind vorba in special de sezonalitatea anumitor industrii. Pe langa acest aspect, primele luni din 2022 au reprezentat si inceputul unei noi crize – conflictul din Ucraina - care a pus presiune si mai mare pe lantul de aprovizionare. Tocmai din acest motiv suntem usor rezervati in ceea ce priveste evolutia segmentului pe care activam, insa cu siguranta 2022 va aduce un avans usor”, a mai spus Viorel Leca.

 

Acest aspect este confirmat si de raportul global TI Global Freight Forwarding 2022 (Transportul global de marfa 2022), conform caruia aglomeratia portuara, ratele ridicate de transport si cresterea inregistrata de comertul online au creat contextul pentru o crestere impresionanta a pietei globale de profil, in ultimul deceniu, cu 11,2%. Pe de alta parte, raportul arata ca 2022 va inregistra, la nivel global, un avans de 5,7%.

 

In ceea ce priveste evolutia segmentului de transporturi la nivel national, datele INSSE raportate la nivelul lui 2021 arata ca transportul rutier de marfuri a inregistrat un avans cu cca. 15,1% pentru volumul marfurilor transportate, comparativ cu 2020. In cazul transportului feroviar, volumul marfurilor a inregistrat crestere cu 15,6% faṭa de anul precedent, datorata evoluṭiilor pozitive ale tuturor componentelor, in timp ce transportul maritim a avut o scadere cu 11,1%. Totodata, in transportul aerian, volumul marfurilor transportate a inregistrat o crestere cu 1,9% faṭa de anul 2020.

 

Datele centralizate ale INSSE mai revela ca, in transportul rutier international de marfuri, 93,2% din totalul marfurilor descarcate au provenit din State Membre ale Uniunii Europene si 95,5% din totalul marfurilor incarcate au avut ca destinatie State Membre ale Uniunii Europene.

 

Cele mai mari cantitati de marfuri au provenit din Germania (21,1%), Ungaria (15,9%) si Italia (11,3%), iar in ceea ce priveste incarcarile, 18,5% din volumul marfurilor au avut ca destinatie Germania, 16,3% Italia si 14,9% Ungaria.

 

„Datele INSSE confirma, o data in plus, cresterea segmentului feroviar in contextul in care tot mai multe industrii isi redeseneaza sursele de aprovizionare si apeleaza la transportul intermodal. Dezvoltarea infrastructurii feroviare ar putea creste interesul pentru acest tip de serviciu, iar Romania ar deveni un important hub pe vechiul Drum al Matasii, facilitand comertul dintre Europa si Asia. In plus, transportul feroviar reprezinta un mijloc de transport sustenabil, un deziderat in noul context de business”, a mai spus Viorel Leca.



Poti fi interesat si de