Piata de mezeluri, marcata de instabilitate economica si scaderea vanzarilor
Joi, 24 Martie 2022
Joi, 24 Martie 2022
Piata de mezeluri a scazut anul trecut cu 5% cantitativ, dar a crescut in valoare (lei) cu 3.5%, arata datele unor analize Vektor si Nielson, oferite de reprezentantii MEDA. Canalul de comert traditional (TT) si-a continuat ritmul descendent, pierzand 17%, in timp ce segmentul de retail modern (IKA) a obtinut un avans de 3,5%.
Scaderi pe aproape toate grupele de produse
In 2021, anumite sortimente care se incadreaza in grupa produselor fiert-afumate (afumaturi, carnati etc) au avut o reducere de aproximativ 8% a volumului de vanzari si in jur de 6% din punct de vedere valoric, arata datele furnizate de membrii Asociatiei Romane a Carnii (ARC).
In cazul specialitatilor din carne, vorbim de o diminuare a vanzarilor pana in 3% ca volum, iar ca valoare de aproximativ 12%. Pentru grupa de produse crud-uscate, scaderea a fost mai accentuata - de circa 10%, atat ca volum, cat si ca valoare.
“Din pacate, din cauza perpetuarii crizei sanitare, am inregistrat un recul de cca 10%, atat ca cifra de afaceri, cat si ca volume. In acelasi timp, instabilitatea preturilor principalelor elemente de cost ne-au impiedicat sa contracaram aceasta scadere prin actiuni promotionale si comunicare media”, spune Angelica Smil, director general SALBAC.
Pentru DIANA Abator si Fabrica de Mezeluri, mezelurile au ramas o categorie constanta in 2021, bifand o crestere in punctele de vanzare ale partenerilor din International Key Account.
Pe primele pozitii ca vanzari s-au plasat produse din gama de salamuri – Salamul Afumat DIANA, in topul preferintelor consumatorilor de 3 ani, Salamul de Porc Extra, Salamul Victoria, Salamul Torpedo. Au performat bine produsele crud-uscate si specialitatile afumate. La fel de bine s-a vandut gama de sunci, preferate pentru alimentatia copiilor si de catre tineri – Sunca Presata Praga, Sunca Presata DIANA, Sunca Presata Pui, Sunca Presata Curcan.
In cadrul companiei VASCAR, avansul moderat inregistrat in 2020 s-a mentinut la un nivel similar in 2021.
“In 2021 am avut o crestere de o cifra ca volum si o crestere de doua cifre ca valoare, comparativ cu 2020. Tinand cont de evolutia categoriei in contextul pandemiei, suntem multumiti de rezultate. 2020 a fost un an total atipic, cu lockdown si restrictii, urmat de 2021, din nou cu restrictii”, precizeaza Vlad Ciuburciu, director general VASCAR.
Vanzari mai mari pe canalul IKA
Din perspectiva canalelor de vanzare, cel care a avut de castigat este canalul de supermarket, a carui pondere a crescut in jur de 2% in 2021, ajungand de la 35% la 37,5%, potrivit informatiilor de la Asociatia Romana a Carnii.
In cazul categoriei de produse crud-uscate, vanzarile in Modern Trade, canalele Cash&Carry/Discounters si Hypermarket au ramas oarecum liniare din punct de vedere al importantei in total structura, cu mici scaderi ca pondere de circa 1% in anul 2021 fata de 2020. Totodata, ponderea pietei traditionale a scazut cu aproximativ 1,5%, in principal datorita expansiunii marilor retele comerciale.
“Pentru celelalte categorii de produse din carne, putem spune ca pe de-o parte se constata o usoara crestere a volumelor vandute prin magazine de proximitate, in jur de 4-5% comparativ cu 2020, pe fondul restrictiilor impuse de evolutia pandemiei, si pe de alta parte o scadere de aproximativ 6% pentru produsele vandute prin marele retail”, spune Dana Tanase, director executiv ARC, explicand ca, din punct de vedere valoric, vanzarile prin magazinele de proximitate au crescut cu circa 5,8%, in timp ce in cazul vanzarilor prin marele retail vorbim de o scadere de aproximativ 7%.
O particularitate a anului 2021 o constituie achizitiile de tip hibrid, comanda online cu livrare acasa sau ridicare din magazin, canal care totusi este la inceput de drum pentru consumatorul roman si care a rulat cantitati mici de produse din carne, dar care pe viitor ar putea lua amploare in functie de evolutia pandemiei de Covid-19.
Cresterea vanzarilor online este mentionata si de compania DIANA, care mizeaza pe mentinerea ritmului de dezvoltare si in 2022.
“Volumele cele mai mari si cea mai mare vizibilitate o dezvolta colaborarile cu lanturile internationale de retail. Suntem deja listati in majoritatea punctelor de vanzare ale principalilor jucatori si am inceput anul cu discutii cu noi potentiali parteneri, IKA si TT. Pastram ca prioritate in 2022 dezvoltarea portofoliului de clienti, avand in vedere noile posibilitati de diversificare a gamei de produse si capacitatea de productie pe care ni le-a asigurat retehnologizarea abatorului si fabricii de mezeluri”, sustine Adina Craciunescu, Marketing Manager DIANA.
Si pentru VASCAR, evolutia de anul trecut a fost una pozitiva, in ciuda impactului negativ pe care le-au avut restrictiile impuse in ultimele luni. Producatorul din Vaslui a inregistrat o crestere a vanzarilor pe toate canalele, atat vanzari directe cat si in reteaua de magazine proprii.
Continuarea analizei despre evolutia pietei de mezeluri in 2021 se regaseste in editia 81 a revistei INDUSTRIA CARNII.RO.
Aceste criterii sunt si cele care au stat la baza desemnarii brandului Fragedo, drept „Nr. ...
Conform unui comunicat al MADR, printre subiectele ridicate de oieri au fost mentionate subventii...
Institutia Prefectului Salaj a precizat ca Centrul Local de Combatere a Bolilor (CLCB) a adoptat,...