Peste un miliard de porții de pește și fructe de mare servite anual în Italia
Vineri, 19 Septembrie 2025

Vineri, 19 Septembrie 2025
Astăzi, fructele de mare au devenit cea mai populară sursă de proteine în meniurile italiene.
Italia este una dintre cele mai importante piețe pentru fructele de mare norvegiene. Aici, somonul a ajuns aproape să depășească pizza ca masă principală. În același timp, italienii optează mai des pentru fructe de mare în general atunci când mănâncă în afara casei.
În 2024, 1,1 miliarde de porții de pește și fructe de mare au fost servite în restaurantele, cafenelele și localurile cu mâncare la pachet din Italia — o creștere de 3% față de anul precedent.
În acest context, Consiliul Norvegian pentru Fructe de Mare a comandat două noi rapoarte care analizează Italia ca piață pentru fructe de mare și consumul italian de fructe de mare. Aceste rapoarte oferă informații valoroase atât pentru industria norvegiană a fructelor de mare, cât și pentru Consiliul Norvegian pentru Fructe de Mare.
„Informațiile despre consumatori, grupuri de cumpărători, locații de servire a mesei și tendințele pieței sunt un instrument puternic pentru a ne consolida eforturile pe piață”, spune Tom-Jørgen Gangsø, directorul de țară al Consiliului Norvegian pentru Fructe de Mare în Italia.
Mai puțini oameni iau masa în oraș, dar mai mulți aleg peștele
Italienii adoră să mănânce în oraș. Cu toate acestea, incertitudinea geopolitică, efectele de durată ale pandemiei și inflația au un impact asupra gospodăriilor italiene. Oamenii sunt îngrijorați de cum își plătesc facturile și reduc activitățile non-esențiale, cum ar fi mersul la cinema, teatru sau la restaurant.
Conform raportului privind consumul în afara casei, pregătit de Circana pentru Consiliul Norvegian pentru Fructe de Mare, 6 din 10 italieni spun că și-au schimbat obiceiurile alimentare. În 2024, au existat mai puține vizite la restaurant față de anul precedent. Clienții au comandat mai puține feluri de mâncare, au evitat vinurile scumpe și au căutat oferte speciale, programe de fidelitate și cupoane de reducere.
În ciuda acestui fapt, numărul de porții de fructe de mare a crescut cu 3%. Pe parcursul anului, au fost servite 1,1 miliarde de porții având fructe de mare ca ingredient principal. Pentru somon, creșterea a fost de 6%, în timp ce preparatele pe bază de cod au crescut cu 5%.
Consumul de fructe de mare a beneficiat în special de revenirea italienilor la birou după pandemie, deoarece mai mulți oameni aleg fructe de mare pentru prânz — fie la cantină, fie ca o opțiune rapidă, cum ar fi un wrap, sushi sau poke bowl, consumate pe fugă.
În 2024, au existat cu 15% mai multe vizite la prânz care includeau pește în meniu, comparativ cu 2023.
Fructele de mare, mai populare decât carnea
În ciuda faptului că sunt mai scumpe decât alte proteine, fructele de mare au fost proteina cea mai consumată în localurile italiene în 2024, conform raportului Italian Seafood Market. Măsurat după numărul de porții, peștele și crustaceele au reprezentat una din patru feluri de mâncare, fiind urmate îndeaproape de carnea de pui/curcan (24%), carne de vită (23%) și carne de porc (20%).
Aceste cifre pot fi legate de atenția peste medie a italienilor pentru alimentele sănătoase și sustenabile. În plus, consumul este stimulat de numeroasele restaurante specializate în poke și sushi.
„Știm că mulți oameni aleg preparate cu fructe de mare atunci când mănâncă în oraș, deoarece este ceva ce nu pregătesc des acasă”, spune Gangsø.
Dintre fructele de mare, peștele a reprezentat 70% din porții, în timp ce celelalte tipuri de fructe de mare au alcătuit 30%. În toate tipurile de localuri, porțiile de somon, produse din cod și alte specii de pește au crescut, în timp ce tonul și crustaceele au înregistrat un declin. Imaginea este în mare parte aceeași și la o comparație între 2024 și anul pre-pandemic 2019.
Atât prânzul, cât și tradiționalul „aperitivo” revin rapid la nivelurile de dinaintea pandemiei. „Aperitivo” se referă la întâlnirea pentru a te relaxa și a discuta la o băutură și câteva feluri mici de mâncare după serviciu și înainte de cină.
Trendul poke a avut un impact major asupra creșterii porțiilor de somon, în special la prânz.
„Ponderea fructelor de mare în porțiile mici consumate după muncă este relativ mică, dar potențialul este semnificativ”, spune Gangsø.
De la restaurante independente la lanțuri mai mari
Italia are un număr mare de localuri independente în comparație cu alte țări. În 2024, aproape trei sferturi din consumul de fructe de mare în afara casei a avut loc în astfel de locații.
Cu toate acestea, numărul lanțurilor de restaurante crește rapid și, în doar un an (2023–2024), porțiile de fructe de mare servite în lanțuri au crescut cu 30%. În cadrul acestui segment, cea mai puternică creștere este în categoria numită „Quick Service” — locații care oferă mese rapide și convenabile.
„De aceea am început să ne concentrăm mai mult pe promovarea fructelor de mare norvegiene prin acest canal”, spune Tom-Jørgen Gangsø.
El subliniază că acest lucru se adaugă campaniilor din sectorul de retail, principalul accent fiind pus pe campanii complet integrate, în care Consiliul Norvegian pentru Fructe de Mare lucrează pe mai multe canale simultan.
Originea fructelor de mare contează pentru italieni
În timp ce restaurantele independente domină scena culinară italiană, opusul este valabil pentru magazinele alimentare, unde numeroase lanțuri și comercianți se luptă pentru clienți. Astăzi, supermarketurile tradiționale reprezintă jumătate din vânzările de fructe de mare în retail, dar magazinele de tip discount câștigă teren constant.
Pe lângă preț, originea fructelor de mare este extrem de importantă pentru consumatorii italieni:
Italienii consumă anual aproximativ 130.000 de tone de somon norvegian, ceea ce face din Italia a treia cea mai mare piață de consum pentru somonul norvegian.
În total, valoarea exporturilor directe de fructe de mare norvegiene către Italia a atins 7,4 miliarde de coroane norvegiene în 2024.
Noua Zeelandă Datorită ofertei reduse, prețurile cărnii de miel din Noua Zeelandă și-au ...
Exporturile în UE au crescut cu 6,5% Din ianuarie până în iunie 2025, ...
Administraţia Donald Trump impune, începând din data de 7 august, tarife vamale supli...