Oficialii europeni interzic declaratiile inselatoare de pe etichetele produselor
Vineri, 19 Ianuarie 2024
Vineri, 19 Ianuarie 2024
Directiva adoptata cu 593 voturi pentru, 21 impotriva si 14 abtineri urmareste sa protejeze consumatorii de practicile de marketing inselatoare si sa ii ajute sa faca alegeri mai bune atunci cand cumpara diverse bunuri. In acest scop, lista UE cu practicile comerciale interzise va fi completata cu mai multe obiceiuri de marketing problematice legate de dezinformarea ecologica (cunoscuta si ca „greenwashing”) si de obsolescenta prematura a bunurilor.
O publicitate mai precisa si mai fiabila
Noile norme urmaresc, in principal, sa imbunatateasca fiabilitatea si claritatea etichetelor produselor prin interzicerea utilizarii unor declaratii de mediu inselatoare, cum ar fi „ecologic”, „natural”, „biodegradabil”, „neutru din punct de vedere climatic” sau „eco”, atunci cand nu sunt insotite de dovezi.
Folosirea etichetelor de sustenabilitate va fi si ea reglementata, avand in vedere confuzia cauzata de proliferarea lor si faptul ca nu folosesc date comparative. In viitor, in UE vor fi autorizate doar etichetele de sustenabilitate bazate pe sisteme oficiale de certificare sau stabilite de autoritatile publice.
In plus, directiva va interzice afirmatiile bazate pe schemele de compensare a emisiilor potrivit carora un produs ar avea un impact neutru, redus sau pozitiv asupra mediului.
Durabilitatea in prim-plan
Un alt obiectiv important al noii legi este ca producatorii si consumatorii sa se concentreze mai mult asupra durabilitatii produselor. In viitor, informatiile privind garantia produselor vor trebui sa fie mai vizibile. Se va crea, de asemenea, o eticheta armonizata, care va conferi mai multa vizibilitate produselor cu o garantie extinsa.
Noile reguli vor interzice si afirmatiile nefondate privind durabilitatea (de exemplu, afirmatia potrivit careia o masina de spalat va rezista la 5 000 de cicluri de spalare, daca acest lucru nu este adevarat in conditii normale), indemnurile la inlocuirea consumabilelor mai devreme decat este strict necesar (ceea ce se intampla adesea cu cerneala imprimantelor, de exemplu) si prezentarea bunurilor ca fiind reparabile atunci cand nu este cazul.
„Aceasta lege va schimba viata de zi cu zi a tuturor europenilor! Ne vom indeparta de obiceiul de a arunca foarte repede produsele, vom face marketingul mai transparent si vom combate obsolescenta prematura a bunurilor. Oamenii vor putea alege produse mai durabile, reparabile si sustenabile datorita etichetelor si reclamelor fiabile. Cel mai important, companiile nu mai pot pacali oamenii spunand ca sticlele de plastic sunt bune pentru ca au plantat copaci undeva sau nu vor mai putea afirma ca un produs este sustenabil fara a aduce dovezi. Aceasta este o mare victorie pentru noi toti!”, a declarat Biljana Borzan (S&D, Croatia), raportoarea Parlamentului.
Directiva mai trebuie acum sa primeasca aprobarea finala din partea Consiliului, dupa care va fi publicata in Jurnalul Oficial, iar statele membre vor avea la dispozitie 24 de luni pentru a o transpune in legislatia nationala.
Noua directiva este menita sa functioneze impreuna cu Directiva privind afirmatiile legate de mediu, care este in prezent examinata in comisiile Parlamentului. Aceasta viitoare directiva va fi mai specifica si va descrie mai detaliat conditiile de utilizare a afirmatiilor legate de mediu.
Aceste criterii sunt si cele care au stat la baza desemnarii brandului Fragedo, drept „Nr. ...
Conform unui comunicat al MADR, printre subiectele ridicate de oieri au fost mentionate subventii...
Institutia Prefectului Salaj a precizat ca Centrul Local de Combatere a Bolilor (CLCB) a adoptat,...