Marii retaileri alimentari se confrunta cu o criza de personal

Marii retaileri alimentari se confrunta cu o criza de personal


Deficitul de personal pentru marile retele din comertul alimentar modern, experimentat inainte de pandemie, se repeta astazi, fiind observat si de ESSA Group, unul dintre cei mai mari jucatori din piata serviciilor de trade marketing si vanzari din tara.

Acest fenomen este mai accentuat pentru recrutarea de angajati care vizeaza activitati din categorii precum: lucratori comerciali, casieri, pickeri sau lucratori polivalenti, potrivit unui comunicat al companiei.

 

In prezent, ESSA are parteneriate pe termen lung cu cinci retele de tip hypermarket, supermarket si cash&carry, asigurand serviciile in aproximativ 2.108 puncte de vanzare.

 

"Ponderea cea mai mare de angajati, pentru anul 2021, se intalneste la categoria "picking". Avem solicitari de peste 300 persoane, pentru o singura comanda, durata de delegare fiind de cel putin sase luni, la nivel national. In trimestrul al doilea al acestui an, s-a resimtit lipsa de personal disponibil. Piata a revenit practic la comportamentul de dina inte de criza, la momentul in care angajatorii erau cei intervievati si nu candidatii. Numarul mic de aplicanti si cel mare de job-uri disponibile face ca flexibilitatea angajatorilor sa fie una foarte mare", declara Eugen Saulea, fondatorul ESSA Group, un business de 15 milioane de euro anul trecut.

 

Din datele companiei reiese ca angajatul bun la toate era usor de recrutat si selectat intr-o perioada similara ca si mediu economic cu cea a anului trecut. Mai concret, in 2020, in plina pandemie, prin blocarea activitatii din sectoare precum HoReCa sau ca efect al revenirii unor romani din strainatate, ESSA si-a marit baza de date peste nivelul nevoilor de la acel moment.

 

"In ceea ce priveste platile pentru angajatul ideal, exista cateva limitari ce deriva din conditiile generale de munca din unitatea in care acesta este delegat. Astfel, o salarizare excesiva va conduce la demotivarea personalului deja existent, in timp ce o salarizare sub nivelul practicat in unitate va conduce la pierderea respectivului angajat. Cea mai eficienta solutie ramane cea cu plata in functie de performanta", continua Eugen Saulea.

 

Deficitul de personal pentru pozitiile punctate - lucratori comerciali, casieri, pickeri – este explicat si prin faptul ca retailerii alimentari au inregistrat o lipsa de candidati pentru pozitiile superior platite si pozitionate in zona calificata. Iar motivul este simplu: aceasta lipsa a permis accesarea pozitiilor respective si de catre cei cu pregatire inferioara, ceea ce a condus la descoperirea sectoarelor din structurile de executie.

 

Potrivit ESSA, acest fenoment este unul de actualitate, in sensul ca personalul slab pregatit sau insuficient pregatit acceseaza pozitiile de middle management, efectul fiind transformarea job-urilor de executie in unele tranzitorii.

 

"Suntem in situatia in care semestrul al doilea al acestui an a inceput cu un deficit de peste 400 de persoane in organigrama unui mare retailer. Perspectiva de a acoperi un astfel de deficit, intr-un termen relativ scurt, este posibila doar cu investitii salariale mari, care sa depaseasca ofertele curente ale competitorilor. Vedem o crestere de 20% a cererii pentru suport, recrutare si selectie in trimestrul al treilea si o crestere cu pana la 40% in trimestrul al patrulea", mai spune Eugen Saulea.

 

La nivelul general al pietei, de la inceputul acestui an, cele mai multe comenzi din zona de retail au venit pentru pozitiile de picker. Comertul online reprezinta o nisa pe care o vizeaza toti marii retaileri pentru o dezvoltare accelerata pe termen scurt si mediu.

 

Anul 2021 aduce o constanta in ceea ce priveste comenzile online, variatiile de volume fiind nesemnificative de la o luna la alta, se mai arata in comunicat. Chiar daca masurile de relaxare au facut posibila deplasarea in locatiile de proximitate, pentru aprovizionarea zilnica, sistemul de comenzi online a ramas unul cu o pondere majoritara pentru aprovizionarea unei familii.

 

Fondat in 2010 de antreprenorul Eugen Saulea, ESSA Group este astazi unul dintre cei mai cunoscuti jucatori din piata serviciilor de trade marketing si vanzari din tara. In 2020, grupul a raportat afaceri de 15 milioane de euro, in crestere usoara fata de anul anterior. Printre serviciile din portofoliul companiei se numara: recrutarea si plasarea de forta de munca, BTL si evenimente, servicii management POSM (materiale de comunicare), call center si merchandising.

 

In prezent, ESSA ofera servicii in sistem leasing si outsourcing pentru peste 30 de clienti, furnizori si producatori, dar si pentru marile lanturi de retail precum Carrefour, Kaufland, Auchan, Metro Cash & Carry, Mega Image.

 



Poti fi interesat si de