Mancarea livrata la domiciliu se scumpeste, la nivel global

Mancarea livrata la domiciliu se scumpeste, la nivel global


"Inflatia tranzitorie" tinde sa creasca preturile mancarii livrate la domiciliu, iar printre motive se afla scumpirea alimentelor, lipsa fortei de munca, dar si majorarea salariilor, sustine Bogdan Maioreanu, analist in domeniul serviciilor financiare si al investitiilor la eToro, platforma de investitii cu active multiple.

"O seara linistita acasa cu mancare la comanda si un film pe Netflix este o imagine normala pentru multi dintre noi, dar «inflatia tranzitorie» loveste si aceasta forma mai ieftina de divertisment. De la filme si programe de divertisment, pana la ingredientele pentru mancare, la combustibilul necesar livrarii sau la salariile celor care lucreaza pentru a va pregati comanda, preturile sunt in crestere, iar pandemia complica lucrurile si mai mult. Este vorba de un trend global", noteaza specialistul.

 

Analiza eToro citeaza datele Institutului National de Statistica (INS) care indica faptul ca, in Romania, in medie, preturile alimentelor au crescut cu 4,26%, in septembrie 2021 fata de aceeasi perioada din anul anterior. In plus, rata somajului a fost pe un trend ascendent lent la 5,2%, in august, de la 5% in iunie, minimul ultimelor 12 luni, "dar am avut o scadere abrupta a participarii fortei de munca de la 69,5% din populatie in septembrie 2020 la 66,3%, in iulie anul acesta".

 

Potrivit sursei citate, aceasta tendinta se regaseste si in SUA, unde inflatia a urcat, in septembrie, la 5,4%.

 

"Toate produsele alimentare s-au scumpit, cea mai mare crestere fiind la carne, pasari, peste si oua, care au crescut cu 10,5%, in conditiile in care pretul pentru carnea de vita a crescut cu 17,6% in decursul anului. Cea mai mica crestere a fost inregistrata la produsele lactate si produsele conexe, ale caror preturi au crescut cu doar 0,6% in ultimele 12 luni. Tot in ultimele 12 luni, pretul alimentelor consumate in afara casei a crescut cu 4,7%. Dar cresterea preturilor din ultima vreme este alimentata nu doar de marfuri, ci si de lipsa fortei de munca si de cresterea salariilor. Piata muncii din SUA isi arata incapacitatea de a readuce oamenii la munca dupa pandemie, 5 milioane de persoane lipsind inca de pe piata fortei de munca daca ne raportam la 2019", precizeaza Maioreanu.

 

In acelasi context, Rich Allison, CEO-ul Domino's Pizza, afirma ca, pe masura ce compania sa a iesit din criza generata de pandemie,"s-a lovit de provocari tot mai mari in ceea ce priveste personalul din intreaga tara, ceea ce a dus la reducerea orelor de functionare si la probleme de furnizare a serviciilor intr-un numar de magazine din retea". Domino's (DPZ) si-a ratat obiectivele de vanzari in SUA in trimestrul al treilea, inregistrand o scadere de 1,9% fata de cresterea de 1,7%, pe care o astepta piata. In schimb, venitul net a cunoscut o majorare de 21,5%, in trimestrul III, trend determinat, in principal, de venituri mai mari din operatiuni, rezultate din venituri mai mari din francize globale, inclusiv cele din Europa.

 

Analistul eToro evidentiaza ca ingrijorari legate de cresterea preturilor la produsele alimentare se manifesta si in Marea Britanie, care, din cauza pandemiei si a Brexitului, se confrunta cu o lipsa acuta de camionagii, macelari si lucratori in depozite sau in ferme. In acest sens, Ranjit Singh Boparan, proprietarul grupului 2 Sisters, care produce o treime din carnea de pui consumata in Marea Britanie, sustine ca "zilele in care puteai hrani o familie de patru persoane cu un pui de 3 lire (18 lei) se apropie de sfarsit". Acesta a mentionat ca, in termeni relativi, puiul este astazi mai ieftin decat era in urma cu 20 de ani, dar acest lucru se va sfarsi din cauza lipsei fortei de munca. Compania 2 Sisters vinde carne de pasare, pizza si placinte, proceseaza 10,4 milioane de pasari pe saptamana si detine peste 700 de ferme.

 

"Ei bine, se pare ca majorarea preturilor la alimente este un eveniment global cu care ne vom confrunta mai mult timp. Dar ce se intampla cu Netflix (NFLX)? Exista analisti care prezic ca, incet-incet, pe masura ce continutul creste, vor creste si preturile abonamentelor. Am vazut deja aceasta crestere de un dolar la inceputul anului in SUA, in ultimul trimestru in Brazilia si ieri in Singapore. Iar Netflix nu obisnuieste sa creasca preturile intr-o singura zona geografica. In ultimul trimestru, Netflix a adaugat un numar net de 4,38 milioane de abonati la nivel global - mai mult decat asteptarile analistilor, care estimau 3,5 milioane. Acest total este in crestere de la 2,2 milioane in urma cu un an.

 

De asemenea, firma a atins asteptarile analistilor privind veniturile. Netflix a declarat ca performanta sa a fost stimulata de serialul in limba coreeana Squid Game, care a atras 142 de milioane de gospodarii in primele patru saptamani de la lansarea sa pe 17 septembrie, iar noul continut este abundent", arata Bogdan Maioreanu.

 

Conform datelor Nielsen, pe piata mai extinsa de televiziune si streaming, Netflix domina sectorul de streaming din SUA cu 6% cota de piata totala, alaturi de Youtube (GOOG) cu acelasi 6%, Hulu (3%), Amazon Prime (2%) si Disney+ (1%). In Romania, singurele servicii internationale de streaming prezente sunt: Netflix, Youtube si Amazon Prime Video.

 

eToro, platforma de investitii cu active multiple, a fost fondata in anul 2007 cu misiunea de a face accesibile pietele globale pentru ca toti cei interesati sa poata tranzactiona si investi intr-un mod simplu si transparent. Platforma eToro permite tuturor sa investeasca in activele pe care si le doresc, de la actiuni la marfuri pana la active cripto.



Poti fi interesat si de