Ioan Popa, TRANSAVIA: „Investim peste 50 mil. euro in modernizarea si extinderea capacitatilor de productie”
Marti, 04 Iunie 2024
Marti, 04 Iunie 2024
Producatorul de carne de pasare, ale carui venituri au trecut anul trecut de pragul de 1 miliard de lei, vrea sa-si extinda portofoliul de produse, sa intre pe noi segmente si piete si sa achizitioneze alti jucatori din tara si din strainatate. Aceasta si in contextul in care 30% din productia TRANSAVIA merge la export. Compania se asteapta la dublarea cifrei de afaceri si a profitului pana in 2026.
„Prin disciplina, pot fi identificate solutiile potrivite pentru toate provocarile”, este mesajul transmis de liderul pietei de carne de pui din Romania.
Ati anuntat cel mai ridicat nivel de investitii din sector pentru 2024. Catre ce proiecte va fi dirijata suma de 50 de milioane de euro?
Dupa ce am implementat cea mai mare investitie in energie verde din industria alimentara in doar 2 ani de la initierea proiectului, in 2024, compania va investi peste 50 de milioane de euro, din fonduri proprii, in proiecte cu randament ridicat, in modernizarea si extinderea capacitatilor de productie. Vom accelera digitalizarea, eficientizarea si optimizarea lantului valoric prin abordarea circulara in toate activitatile „de la bob la furculita... si inapoi”, reutilizand oriunde se poate fiecare element rezultat din procesele de productie. De asemenea, vom sustine inovatii si extinderea portofoliului de produse, cucerirea de noi segmente si piete si ne vom concentra catre achizitii de noi jucatori din tara si din strainatate despre care vom vorbi atunci cand vom agrea cu partenerii de discutie si vom avea unda verde pentru finalizare.
Care sunt tintele pentru urmatorii ani referitoare la volumele de productie?
Ca o continuitate fireasca a investitiilor masive sustinute an de an, dar si a Planului nostru de Accelerare a Cresterii Solide anuntat deja, ne asteptam la o dublare a vanzarilor si a profitului, pana in 2026. Acesta va fi sustinut, intre altele, de inovatii si extinderea portofoliului de produse si de cucerirea de noi segmente si piete.
Cat de mult a afectat inflatia sectorul in care activati si obiceiurile de consum?
Cresterea constanta si accelerata a preturilor materiilor prime, energiei, transportului si fortei de munca, dar si modificarile legislative si fiscale aparute pe parcursul anului au creat o presiune suplimentara asupra costurilor de productie, in industria alimentara in ansamblu. In acelasi timp, si consumatorii au simtit presiunea inflationista si au fost nevoiti sa isi ajusteze comportamentul de consum in raport cu schimbarile de preturi. Am avut, totusi, o evolutie pozitiva a sectorului, potrivit Institutului National de Statistica (+5,5% vs. 2022), ce ne arata mentinerea popularitatii pe scara larga a carnii de pui. De altfel, numeroase studii indica faptul ca 9 din 10 romani aleg acest tip de carne, consumandu-l cel putin o data pe saptamana. Presiunea inflationista s-a tradus diferit la nivel de consumatori, care chiar daca au sau nu bani, trebuie sa manance. Multi dintre ei au optat sa continue sa aleaga produse in care au incredere, care sunt sigure si de calitate inalta, asigurandu-le o nutritie sanatoasa, gustoasa si fara griji. Desigur, exista si consumatori care sunt mai sensibili la pret. Acestia fie au redus cantitatea cumparata, fie s-au indreptat catre produse mai accesibile.
Aveti cei mai buni indicatori de profitabilitate din sector. Ce sta la baza acestei performante?
Secretul indicatorilor nostri de profitabilitate, cei mai buni din sector, este ca noi, la TRANSAVIA, facem lucrurile exact asa cum trebuie, de la bob la furculita. Suntem singura companie din Romania care detine tot circuitul complet, cu un lant de productie 100% integrat. Suntem singurul jucator din piata care detine toate facilitatile de productie si procesare, aspect ce ne permite sa avem control complet asupra calitatii si sigurantei intregii productii, precum si sa ne optimizam profitabilitatea. Acest model ne-a protejat mai bine de volatilitatea pietei si de evolutia in crestere a costurilor materiilor prime. Cultivam aproximativ 10.000 de hectare cu cereale pentru hrana pasarilor noastre, pe care o pregatim in Fabrica de Nutreturi Combinate, in functie de varsta si de nevoile de dezvoltare a puilor proveniti din fermele noastre de reproductie si incubatie, crescuti exclusiv in fermele noastre, si care sunt sacrificati doar in abatoarele noastre. De asemenea, procesam produse cu valoare ridicata in propria noastra fabrica de procesare si le distribuim cu propria noastra flota. In plus, avem „Politica ZERO Pierderi”, o initiativa cheie ce subliniaza angajamentul nostru pentru sustenabilitate si eficienta, si prin care fiecare dintre cei peste 2300 de angajati manifesta responsabilitate fata de resurse. In plus, actionam circular utilizand tot ceea ce producem si evitand, totodata, generarea de deseuri. De exemplu, asternutul din hale este 100% natural si provine din fermele vegetale proprii, unde cultivam cerealele destinate puilor. Colectam si procesam paiele obtinute in urma recoltarii si le folosim exclusiv pentru puii din fermele TRANSAVIA. In acelasi timp, acordam o atentie deosebita gestionarii asternutului uzat scos din hale, pe care il valorificam circular prin utilizare ca ingrasamant organic pe terenurile administrate de noi in cadrul fermelor vegetale detinute. Reusim astfel sa utilizam mai putin ingrasamant mineral si sa reducem emisiile de gaze cu efect de sera.
Cum a evoluat piata de carne proaspata de pui in 2023? Care sunt asteptarile pentru anul 2024? Care sunt tendintele pe plan intern si la nivel international?
Datele INS arata ca in 2023, piata carnii de pui a crescut cu 5,5% fata de 2022, o crestere mult peste cea globala situata la 1,1% . Interesul in crestere al consumatorilor pentru o proteina de calitate, versatila, usor de gatit, care are si pret mai accesibil decat alte tipuri de carne, sustine traiectoria ascendenta a cresterii cererii in segment, atat la nivel global, unde se asteapta o dublare a vitezei de crestere, dar si la nivel national. Tendinta de crestere a cererii pentru produsele sigure, de calitate superioara, sustenabile din punct de vedere ecologic, ne da convingerea ca vanzarile produselor TRANSAVIA vor continua sa creasca mai repede decat piata, consolidandu-ne astfel pozitia de lider in sectorul avicol.
Care sunt principalele directii de dezvoltare la nivel de grup pe termen scurt si mediu?
Suntem o afacere de familie, cu capital 100% romanesc, pornita acum 33 de ani din inima Transilvaniei. Am crescut sanatos an de an, avand o baza solida, sustinuta de faptul ca suntem, probabil, singurul jucator din sector care nu are datorii sau credite, dar care investeste masiv gratie profitului inregistrat an de an. In opinia mea, avem cea mai buna echipa de profesionisti si ne intarim continuu cu oameni talentati si pasionati de ce fac, pe care ii sustinem sa se dezvolte. Cu siguranta vom continua sa investim in noi capacitati de productie performante si in tehnologii care sustin angajamentul nostru in de sustenabilitate, in bunastarea animalelor si in asigurarea carnii de pui sigure, de cea mai inalta calitate pentru consumatorii romani si de pretutindeni. Ne dorim sa fim in continuare cei care dau tonul pentru standardele sectorului, sa fim modele de bune practici si de excelenta, de la bob la furculita. Vom veni cu noutati si inovatii in piata, care cu siguranta vor stabili noi directii de dezvoltare a sectorului, asa cum s-a intamplat si atunci cand, gratie investitiilor noastre, am inceput sa oferim carne proaspata intr-o piata dominata de produse congelate, schimband practic traiectoria industriei noastre, dominata acum de acest tip de oferta.
Interviul integral cu presedintele si fondatorul TRANSAVIA, ing. Ioan Popa, se regaseste in editia 94 a revistei INDUSTRIA CARNII.RO.
Aceste criterii sunt si cele care au stat la baza desemnarii brandului Fragedo, drept „Nr. ...
Conform unui comunicat al MADR, printre subiectele ridicate de oieri au fost mentionate subventii...
Institutia Prefectului Salaj a precizat ca Centrul Local de Combatere a Bolilor (CLCB) a adoptat,...