In ultimii 7 ani, AGRICOLA a investit aproape 90 milioane de euro in noi tehnologii, energie verde si in oameni
Joi, 07 Noiembrie 2024
Joi, 07 Noiembrie 2024
Cum evolueaza Grupul AGRICOLA anul acesta, comparativ cu 2023, in ce privesc cifra de afaceri si profitul?
Agricola International SA, jucator de top in piata carnii de pasare, are o pondere de aproape 70% din cifra de afaceri a Grupului de firme AGRICOLA, din care mai fac parte Salbac SA (mezeluri crud-uscate si fiert-afumate), Europrod SA (ready meals si semipreparate), Avicola Lumina SA (oua proaspete pentru consum) si Aicbac SA (culturi de camp, cresterea vacilor si fabrica de lactate).
La nivelul Grupului de firme, rezultatele anului 2023 s-au aliniat la obiectivele pe care ni le-am setat pentru aceasta perioada: o cifra totala de afaceri de 1.162.920 mii lei, respectiv un profit net de 98.156 mii lei. Am realizat in linii mari obiectivele de vanzari – cantitate si cifra de afaceri – pe toate liniile de business/ categorii de produs, am realizat indicatorii de profitabilitate care sa faca sustenabile afacerile noastre si pentru viitor, iar acest lucru a fost posibil deoarece firmele noastre au fost pregatite din timp sa faca fata unor eventuale crize. Sunt peste 10 ani de cand, impreuna cu colegii din top managementul firmelor din Grupul AGRICOLA, am stabilit un set de indicatori la care am lucrat pentru ca firmele noastre sa aiba un bilant echilibrat, o expunere rezonabila la indatorare, o rentabilitate minima care sa faca companiile noastre capabile sa gestioneze socuri de natura celor amintite.
Pentru 2024, firmele din Grupul AGRICOLA isi continua planurile si trendul de crestere si suntem convinsi ca vom realiza ce ne-am propus, estimarile aratand o crestere de peste 6 puncte procentuale. Suntem in continuare optimisti, chiar daca efectele crizelor care se manifesta sunt resimtite de consumatori si in acest an. Acestia constata ca veniturile fac fata din ce in ce mai greu facturilor la utilitati, costurilor gospodariei, context in care decid sa cumpere mai putin, sa caute mai des promotiile. Pe acest fond, volumele realizate la categoriile de produse cu valoare unitara mare sunt «in acord» cu tendintele pietei, care in aceasta perioada se orienteaza spre produse mai ieftine, chiar daca in decizia de cumparare a consumatorului este de multe ori… sacrificata calitatea.
Chiar si in acest context, pozitionarea de pret a Brandului AGRICOLA ramane neschimbata: nu ne stabilim strategia de pret in functie de concurenta, ci in functie de calitatea produselor noastre, de valoarea perceputa si recunoscuta de consumatorii nostri (luand in considerare bineinteles si costurile de productie). Suntem consecventi in tot ceea ce facem, mentinem cu orice pret calitatea. Si chiar daca la unele produse cu valoare mare si pret unitar mare nu am reusit sa marcam cresteri de volume asa cum am fost obisnuiti, am convingerea ca decizia noastra de a pastra si chiar imbunatati calitatea ne va rasplati pe viitor.
La fel de adevarat este ca functionam intr-o piata competitiva, astfel incat trebuie sa ne adaptam constant strategia de vanzare la provocari de tot felul. Iata de ce portofoliul nostru este structurat de asa natura, incat putem oferi consumatorilor nu doar produse aspirationale, premium, ci si produse din mainstream-ul categoriei, cele care dezvolta cele mai mari volume.
Grigore Horoi, Președinte AGRICOLA
Ce investitii ati realizat in ultimul an? Ce investitii aveti planuite pentru urmatorul sau urmatorii ani?
In ultimii 7 ani am investit aproape 90 milioane euro: in dezvoltare/ noi tehnologii, pentru inlocuire, in energie verde si in oameni. Anul trecut am atins un buget de investitii de 23 milioane euro (din care o pondere semnificativa a avut-o proiectul de modernizare a abatorului, care ne-a ajutat sa crestem viteza de taiere, dar si procesarea carcasei intr-o structura cu o pondere mai mare a sortimentelor cu valoare adaugata mare), iar in 2024 investitiile ating 14 milioane de euro.
Avem planuri indraznete si pentru viitor: ne gandim la un nou complex industrial care sa includa o noua platforma logistica, un nou abator, o noua linie de produse ready-meal s.a.
Care au fost principalele provocari prin care a trecut compania dumneavoastra in ultimul an? V-a afectat situatia tensionata de la granitele Romaniei?
Principala provocare este lipsa stabilitatii, pentru ca doar aceasta ne ajuta sa construim relatii parteneriale pe termen lung si sa putem planifica mai usor bugete si activitati. Orice perturbare a mediului de afaceri (fiscala, geopolitica, macroeconomica, chiar si climatica!) ne provoaca intreruperi si dificultati in desfasurarea activitatii normale. In ultimii 2-3 ani am confruntat perioade pline de perturbari si crize legate de pandemie, de razboi, de seceta, de gripa aviara, de pesta porcina, «ajustari» fiscale si altele. Am invatat in ultimii ani sa fim mai flexibili si sa ne adaptam mai repede la noile conditii, astfel incat ne consideram pregatiti pentru orice schimbare.
La granita, situatia este complexa. Ucraina este un stat agresat, oamenii acestei tari sunt intr-o mare suferinta, se «bucura» de compasiunea noastra, oferim ajutor, s.a. Economia UE este una care se deruleaza dupa multe si costisitoare reguli, iar competitia cu produse din afara UE (inclusiv din Ucraina) care nu se subordoneaza acestor reguli pune producatorii europeni – deci si pe aceia din Romania – intr-o situatie de concurenta neloiala care poate produce multe daune.
Amenintarile geopolitice vor produce in continuare perturbari care vor afecta mediul de business. Cu toate acestea, noi credem ca Romania va gasi resursele de a mentine economia pe un trend crescator (inflatia se va «calma») si isi va putea valorifica potentialul, insa va trebui sa acorde o mult mai mare atentie indicatorilor macroeconomici care ne pot duce intr-o zona de risc pe termen mediu si lung.
Cum va selectati si fidelizati angajatii? Puteti detalia cum gestionati problemele legate de forta de munca?
Suntem, in primul rand, foarte atenti la internalizarea valorilor pe care compania le-a definit si le asuma si care, credem noi, conduc la crearea unei viziuni comune pentru succesul la nivel personal si organizational, dezvoltarea unei gandiri inovative si creative.
Incurajam cresterea castigurilor salariale in baza realizarii indicatorilor de performanta si suntem foarte constienti ca, pe langa bani, oamenii au nevoie in primul rand de siguranta, de stabilitate, sa fie apreciati si sa aiba posibilitatea sa se dezvolte profesional, sa beneficieze de un mediu de lucru placut, favorabil desfasurarii activitatii zilnice.
Am asumat, in companiile noastre, acoperirea din surse proprii a “facilitatilor” retrase de guvernanti dupa doar un an de la acordarea acestora, ”ajustam“ inflatia, suntem atenti la nevoi speciale personale.
In concluzie, suntem constienti ca impreuna am trecut toate momentele grele concentrandu-ne pe solutii si pe diseminarea satisfactiei lucrului bine facut.
Care sunt diferentiatorii Agricola in piata in care activati?
Companiile Grupului Agricola au creat de-a lungul timpului produse premium diferentiatoare, structurate si dezvoltate in functie de nevoile si aspiratiile identificate in cadrul cercetarilor de piata calitative si cantitave efectuate la consumatori.
La carnea de pui am fost primul producator care a introdus in piata segmenul de pui cu crestere lenta (Puiul Fericit, Cocoselul de Padure), pe care din 2021 ii crestem si ingrijim fara a folosi vreodata antibiotice. La sfarsitul anului 2022 am lansat primul brand pentru copii (si dedicat intregii familii) din portofoliul nostru: BRAVITO La mezeluri, pe langa produsele deja consacrate (Salam de Sibiu, Babic, Banatean etc.) am lansat in Romania produse crud-uscate de influenta mediteraneana, cu structura a carnii mare: Salamul Levant, Salamul Mozaic si altele. La produsele ready-meals am dezvoltat gama “Fara E-uri”. La ouale proaspete, am lansat Ouale Ochioase si Ouale Inimoase - produse functionale, imbogatite pe cale naturala cu luteina, Omega 3 sau antioxidanti, ca rezultat al unei cercetari stiintifice ce s-a intins pe durata a 4 ani.
Pentru ca una dintre valorile brandului AGRICOLA este ,,inovatia”, avem aceasta datorie de fi trendsetter in fiecare categorie de produse in care jucam.
Ce programe de CSR ati desfasurat in ultimul an? Ce programe aveti prevazute pentru urmatorul an?
Misiunea Agricola se va manifesta si in anii urmatori in special prin implementarea unor proiecte care au ca scop un strop de “mai bine” in viata comunitatii. Am dezvoltat in ultimii ani prin intermediul Asociatiei Agricola – Neam de Gospodari proiecte ce depasesc un milion de euro, mare parte a acestora avand in focus programe din sfera sanatatii si alimentatiei sanatoase a copiilor. Am sustinut proiecte in licee cu profil gastronomic, am dezvoltat 4 ghiduri de alimentatie sanatoasa in parteneriat cu specialisti cu ampla experienta in domeniu, am fost alaturi de ONG-urile locale la evenimente educationale si culturale, plus alte zeci de proiecte ce au adus plus valoare in viata comunitatii locale. Sustinem in continuare activitatile derulate in Gradinita AGRICOLA, la standarde inalte care au consacrat-o de-a lungul a 4 decenii! Ne propunem pentru urmatorii ani sa continuam in aceeasi linie strategica, dezvoltand proiecte si evenimente ce au in prim plan sanatatea oamenilor si educatia nutritionala.
Cum vedeti viitorul economic al tarii? Si cum ati caracteriza compania dumneavoastra in doua fraze?
Eu cred in progresul constant al economiei Romaniei, in folosirea eficienta a resurselor (materiale si umane), in alinierea acesteia la tendintele mondiale. Sper si cred ca se vor gasi solutii potrivite pentru o distribuire justa a plusvalorii create in economie intre partile interesate.
Agricola si firmele din Grupul nostru vor continua strategia de crestere si diferentiere – vom ramane un producator important in peisajul economic al Romaniei. Suntem o companie responsabila in folosirea resurselor, in raport cu personalul implicat si comunitatea in care ne desfasuram activitatea.
Interviu publicat in editia nr. 97 a revistei INDUSTRIA CARNII.RO.
Topul preferintelor Tadaaazz 2024 Clasamentul preparatelor preferate de romani este completat de...
Valorile maxime ale ajutorului : - pentru serviciile de intocmire si mentinere a registrului ge...
"Ciorba ocupa prima pozitie in topul preferintelor, fiind cel mai comandat fel de mancare traditi...