In 2022, METRO Romania mizeaza pe digitalizare, eficienta logistica si expansiune

In 2022, METRO Romania mizeaza pe digitalizare, eficienta logistica si expansiune


Extinderea suprafetei centrului logistic One Roof cu 10.000 metri patrati, pana la 65.000 metri patrati, si inaugurarea a peste 400 de magazine LaDoiPasi in doar un an sunt doar cateva dintre performantele business-ului METRO din 2021, punctate de Adrian Ariciu, CEO al grupului.

Anul acesta, strategia de crestere este bazata pe trei directii principale: extinderea si modernizarea platformelor logistice, digitalizarea si dezvoltarea francizei LaDoiPasi, pana la atingerea a 2.000 de magazine.

 

Cum a evoluat business-ul METRO in 2021? Pe ce va bazati strategia de crestere in 2022?

METRO si-a majorat afacerile anul trecut, continuand astfel trendul pozitiv inregistrat in primul an de pandemie. Obiectivul nostru pentru 2022 este sa ne mentinem dinamica de crestere, pentru a ne consolida cota de piata. In acest moment ne mentinem ritmul de crestere si cota de piata in sectorul distributiei de produse alimentare. Totodata, anul acesta, strategia de crestere este bazata pe trei directii esentiale care sa raspunda cat mai bine provocarilor actuale: extinderea si modernizarea asset-urilor logistice, digitalizarea si dezvoltarea francizei LaDoiPasi.

 

Cum arata acum reteaua de magazine METRO si care sunt planurile de expansiune?

METRO opereaza in Romania inca din 1996, cand a deschis primul centru de distributie in Bucuresti. In prezent, detinem 30 de magazine la nivel national. In 2012, am infiintat lantul de magazine de proximitate LaDoiPasi, lider pe piata magazinelor de proximitate in regim de franciza, care a ajuns in prima luna a acestui an la un numar total de 1.700 de magazine la nivel national. De altfel, numai in 2021 au fost deschise 407 magazine in toata tara. Pentru urmatoarea perioada, obiectivul este atingerea unui prag de 2.000 de magazine pana in 2023. In prezent, reteaua METRO deserveste un portofoliu extins de clienti profesionisti, de la clienti din domeniul HoReCa, la revanzatori si pana la alte companii (birouri, asociatii, gradinite).

 

metro 2

 

METRO ofera si servicii digitale clientilor. Care sunt functionalitatile disponibile?

Modernizarea si transformarea digitala a afacerilor HoReCa sunt esentiale pentru a trece prin aceasta perioada plina de provocari. La METRO, intelegem nevoile in schimbare si dezvoltam solutii digitale care sa imbunatateasca experienta clientilor nostri. Spre exemplu, METRO app ofera acces rapid la toate informatiile relevante despre produse, stocuri sau facturi. Practic, este aplicatia mobila ce le ofera clientilor nostri posibilitatea de a avea la indemana mereu cardul METRO si sa se bucure de oferte direct din telefon.

 

De asemenea, avem o platforma digitala, DISH, dedicata profesionistilor din domeniul HoReCa. Aceasta include solutii profesionale si a fost proiectata in colaborare cu experti din industria ospitalitatii, pentru a avea la dispozitie tot ce ai nevoie pentru a-ti digitaliza afacerea simplu si rapid, cu mai putine sarcini administrative, la un pret accesibil si fara comisioane suplimentare catre terti.

 

Care au fost provocarile ultimilor doi ani?

Pentru multi angajati din sectorul de retail, wholesale sau distributie, exista teama ca domeniul in care activeaza va fi afectat de criza economica generata de pandemie sau teama ca munca remote pe termen lung va afecta moralul si colaborarea intre echipe si oameni. Cea mai mare provocare a fost sa cream conditii optime, pentru intreaga noastra echipa, avand in vedere ca in acel moment ne intalneam cu un context complet nou. Ne-am reconfirmat in mod clar, aplicat, viziunea si misiunea de a fi alaturi de angajati, clienti si parteneri.

 

De asemenea, in aceasta industrie, contactul cu clientul si cu marfa este zilnic si continuu. De aceea, toate magazinele noastre din tara sunt dezinfectate si igienizate integral, la un interval de timp strict, respectand legislatia in vigoare si obtinand certificarea DEKRA care atesta ca magazinele si depozitul nostru sunt destinatii sigure din punct de vedere al protectiei sanitare.

 

Cum vedeti piata locala in prezent? Este o piata matura, organizata?

Privind in perspectiva, cred ca pe termen scurt si mediu, consolidarea industriei va continua, tocmai datorita acestui val de gandire antreprenoriala axat pe tehnologie. Suntem atenti la schimbarile pietei si lucram la o serie de scenarii prin care sa dezvoltam permanent afacerea si sa venim in sprijinul profesionistilor si partenerilor nostri.

 

Care este nivelul importurilor de carne si ce pondere au produsele romanesti in magazinele METRO?

In momentul de fata, importurile reprezinta aproximativ 40% din cantitatea comercializata si se axeaza in principal pe carnea de porc, unde Romania se confrunta acum cu un deficit de productie, dar si pe sortimentul de carne de vita premium, care inregistreaza o cerere crescuta din partea clientilor HoReCa. In ceea ce priveste carnea de pasare, aceasta categorie este acoperita in proportie de 90% de produse provenite din Romania, iar in vitrinele cu vanzare asistata, carnea de porc si vita provine exclusiv de la producatorii romani.

 

metro carne

 

Cat de dificil este sa asigurati necesarul de carne de pe piata interna?

Productia de carne de vita premium nu este inca acoperita la nivelul cererii interne, asadar aici ne concentram pe import, din cauza lipsei unor alternative care sa acopere spectrul de calitate pe care ni-l dorim. In ceea ce priveste carnea de porc, in ultimii ani ne-am confruntat cu un deficit de productie, iar pretul carnii de porc de import a fost mult mai competitiv decat cel intern.

 

Ce articole din segmentul de carne si preparate din carne inregistreaza cele mai mari vanzari?

In topul preferintelor clientilor nostri profesionisti, ramane in continuare ceafa de porc si pieptul de pui, iar in ultima perioada am vazut un apetit crescut pentru carne de calitate superioara, in special pe segmentul de carne de vita, clientii selectand carnea dupa criterii bine definite, precum originea de provenienta, tip de alimentatie, grass fed sau grain fed, grad de marmorare si tip de maturare. Observam ca segmentul premium este in crestere, iar pentru sectorul HoReCa venim cu solutii care sa optimizeze afacerile clientilor nostri, portii calibrate si ambalari individuale pentru stabilitatea costului de productie.

 

Cum credeti ca vor evolua preturile la carne si preparate din carne in perioada urmatoare?

Suntem intr-o perioada de inflatie, primim solicitari de majorari de preturi zilnice de la producatori, din cauza costurilor mari cu energia si a costurilor de productie. In urmatoarea perioada, estimam ca pretul carnii de porc de import va ramane constant, in timp ce la carnea de pui observam cresteri. De asemenea, carnea de vita este in crestere, iar din discutiile avute atat cu furnizorii nostri, cat si din estimarile analistilor financiari, vom ajunge la o stabilizare a preturilor in a doua jumatate a anului.

 

Mai au cautare produsele congelate? Ce volume vindeti in comparatie cu carnea fresh?

La ora actuala, cererea pentru produsele congelate este in continua crestere. Pentru categoria de carne, ponderea este de aproximativ 30% din volumele vandute.

 

Care sunt planurile de dezvoltare pentru departamentul de carne si preparate din carne?

Scopul nostru este de a servi clientii profesionisti cu produse de inalta calitate, relevante pentru nevoile lor de afaceri si de a oferi solutii care sa contribuie la succesul afacerilor lor. In acest sens, pentru departamentul de carne ne-am propus sa dezvoltam oferta de produse „fast service”, de la produse ready-to-cook, gata marinate sau portionate si calibrate, produse ready-to-serve, produse gata gatite prin tehnici moderne, pana la produse easy cooking, preparate care pot fi gata in cinci minute din congelator direct pe gratar. De asemenea, portionarea este un punct important pe linia de control al food costului, avand disponibile produse calibrate cu gramaj adaptat, pentru a satisface atat consumatorul final din punct de vedere al cantitatii primite, cat si operatorul HoReCa din punct de vedere al costului de productie.

 

Ne vom concentra in continuare pe categoriile de carne prin pret, dar si pe dezvoltarea ofertei de carne de vita premium, selectata de la cei mai buni producatori, diferentiata prin origini, tip de maturare, taieturi specifice adaptate la piata locala si ambalari convenabile.

 

metro carne 2

 

Care sunt strategiile pe care va bazati pentru a face fata crizei de personal?

Ca urmare a schimbarii viziunii manageriale aparute la nivel strategic al companiilor, departamentele de resurse umane au fost nevoite sa adapteze obiectivele, strategia si politicile de resurse umane in concordanta cu cele generale ale companiei. Pe perioada actualei crize sanitar-economice, obiectivul de baza a constat in asigurarea tuturor lucrurilor necesare intregii echipe. Am elaborat instrumente care sa ne permita identificarea posibilelor nemultumiri ale angajatilor si am elaborat diverse planuri de remediere pe termen scurt si mediu. Inainte de debutul pandemiei, a existat o politica de recrutare, dar constrangerile actualei perioade nu au facut imposibila continuarea ei. Nu am disponibilizat un numar mare de angajati, deopotriva am angajat in aceasta perioada personal nou. Investitia noastra continua in membrii echipei, pentru ca impreuna reusim sa construim acest business de succes in Romania.

 

Care sunt proiectele companiei cu cel mai mare succes?

In anul 2021, unul dintre proiectele in care am investit mult timp si energie este centrul logistic One Roof din Stefanestii de Jos, langa Bucuresti. Aici am reusit, impreuna cu partenerii de la Warehouses De Pauw (WDP), integrarea unei platforme aditionale de 10.000 metri patrati in acest centru care acum are o suprafata de peste 65.000 metri patrati. Avand in vedere modernizarea serviciilor METRO in Romania, extinderea platformei One Roof era necesara, pentru integrarea atat a furnizorilor din zona de direct store delivery (DSD), cat si pentru optimizarea capacitatii logistice care sa deserveasca un volum de marfa din ce in ce mai ridicat. Viitorul business-ului METRO se bazeaza pe o logistica de inalta performanta. Pe de alta parte, inaugurarea a peste 400 de magazine LaDoiPasi intr-un singur an, o consider o performanta incredibila.

 

METRO este pentru al doilea an partener principal al CARNEXPO Grill. Cat de important este un astfel de eveniment pentru piata locala si ce pregatiti pentru editia din 2022?

Ne face o deosebita placere ca si anul acesta, in calitate de suporter al afacerilor independente din Romania, sa fim principalul partener al celui mai important eveniment din industria gastronomica – CARNEXPO Grill, prin furnizarea produselor si ingredientelor pentru chefii care vor sustine show-uri culinare. Cu o gama variata de peste si carne, dar si cu solutia METRO Chef, marca proprie special dezvoltata pentru profesionistii industriei ospitalitatii, METRO va veni in intampinarea nevoilor clientilor sai din industria ospitalitatii, cautand in mod constant sa gaseasca solutiile optime pentru succesul afacerilor lor.

 

Ce credeti ca va diferentiaza de concurenta?

Planul nostru de crestere se bazeaza pe trei piloni: un focus mai pronuntat al procesului wholesale pe clientii profesionisti, dezvoltand semnificativ modelul de business de tip multichannel si aducerea de new business. Aceasta inseamna alinierea constanta a gamei pentru a indeplini nevoile clientilor profesionisti. In prezent, accelerarea ritmului spre comertul online impus de pandemie ne-a obligat sa imbunatatim serviciile existente si sa dezvoltam altele noi, care sa satisfaca nevoile actuale. La METRO, continuam sa avem preturi competitive, o pozitionare de disponibilitate constanta a produselor la raft si oferim produse de calitate si alimente proaspete si ultra-proaspete de la producatori locali, din toate regiunile tarii.

 

Care credeti ca vor fi trendurile in urmatorii ani in piata de retail?

Cu siguranta, digitalizarea si e-commerce-ul vor ramane personajele principale si anul acesta. Insa evolutia va putea fi realizata doar cu o logistica optimizata si eficientizata. Si toti jucatorii din retail, mai ales pe formate mari, trebuie sa isi transforme modelul de business si scopul folosirii asset-urilor existente. In Europa Centrala si de Est s-au deschis un pic peste 10.000 de magazine in ultimii doi ani, in SUA s-au inchis aproape 15.000. Probabil acest trend al consolidarii pietei ar putea veni si la noi, tinand cont de permanenta schimbare a obiceiurilor de consum si a canalelor de aprovizionare ale consumatorilor.

 

Una dintre cele mai mari tendinte in retail va fi adoptarea economiei circulare. Acest tip de economie presupune un sistem continuu de productie si reutilizare a resurselor si a deseurilor, ce poate fi aplicat de la industria alimentara la moda si pana la energie.

 

Dar principala provocare pentru sectorul de retail vine de la eventuale socuri de consum, in urma scaderii resurselor financiare ale consumatorilor. La METRO, vom oferi clientilor nostri preturi competitive si vom continua sa le asiguram permanent disponibilitatea produselor la raft.



Poti fi interesat si de