Fermierii si transportatorii continua protestele

Fermierii si transportatorii continua protestele


Protestul transportatorilor si fermierilor va continua dupa ce discutiile purtate duminica, timp de peste trei ore, la Ministerul Finantelor, s-au incheiat fara rezultat.

'Nu s-a ajuns la niciun acord, motivand legislatia europeana, prin acorduri asumate de Romania la Comisia Europeana. Nu s-au gasit solutii pentru reducerea cheltuielilor bugetare in toate domeniile. In concluzie, protestul nostru va continua la nesfarsit pana cand aceste autoritati vor intelege ca neputinta dumnealor de a gestiona o tara este reala. Din lista de revendicari nu s-a acceptat decat o singura revendicare, aceea cu profituri investite in ferma si in transport. Asa intelege domnul ministru sa sustina economia romaneasca, neputand justifica incompetenta statului de a gestiona banul public. Totul se motiveaza pe Comisia Europeana. Domnul ministru (Marcel Bolos, ministrul Finantelor, n.r.) ne trimite la cei care au scris PNRR si PNS si toate celelalte', a declarat reprezentantul fermierilor, Danut Andrus, la iesirea de la discutii, potrivit Agerpres.

 

Acesta a subliniat ca la nivel national fermierii si transportatorii ies in strada pentru ca protestul este singura forma prin care acestia isi pot arata nemultumirile.

 

'Din pacate, o mare parte din mass-media nu vad ce se intampla la nivel national. Dar lumea iese in strada, fermierii si transportatorii, pentru ca nu-si mai pot continua jugul. Asa ceva nu se mai poate. Vom protesta pentru ca este singura noastra forma de a striga necazul acestor doua clase sociale si al multora care sunt in Romania. Ministerul Finantelor avea masuri concrete pe care putea sa le ia in calcul', a spus reprezentantul agricultorilor.

 

El a subliniat, in context, ca protestatarii nu cer bani ci interventia statului prin cadre legislative, mentionand ca problemele lor nu sunt legate doar de agricultura sau de transporturi, ci de toate institutiile statului, inclusiv Banca Nationala.

 

'Sunt reguli facute, pe care nu le mai putem suporta, reguli la care noi nu mai suntem bancabili, nu mai avem posibilitatea sa ne desfasuram activitatea in tara, suntem pribegi in tara noastra. Nu se poate asa ceva. Totul tine de bani. Ori toate bugetele primesc bani prin Ministerul de Finante. Prin decizii gresite, institutiile statului sifoneaza bani. Statul trebuie sa opreasca robinetul. Banii se duc pe agentii nationale care nu au nicio treaba, nu lucreaza nimeni, dar primesc salarii pe acea economie subterana gestionata tot de stat', a subliniat acesta.

 

Potrivit lui Andrus, printre masurile solicitate autoritatilor se numara reducerea impozitului pe profit de la 3% la 1% si reintoarcerea capitolului pe masa monetara, respectiv limitarea cash-ului la forma veche. De asemenea, protestatarii solicita ca inputurile sa fie exonerate de TVA.

 

'Se fac tot felul de masinatiuni pentru a ne denigra. La ora actuala avem peste 30.000 de fermieri in faliment. Am cerut ca inputurile sa fie exonerate de TVA. Statul se foloseste de banii nostri. Platesc acciza la motorina ca sa mi-o dea in jumate inapoi, platesc TVA la inputuri si la ingrasaminte ca sa-mi dea inapoi, prin intoarcere de TVA. Deci noi nu suntem sponsorii statului roman. Repet, un stat esuat trebuie sa schimbe ceva. Suntem la limita exasperarii si nu mai putem duce acest joc. Daca plugul nu ara, camionul nu cara, painea se gata. Nu sunt anarhist, nu vreau sa provoc pe nimeni, dar noi nu ne mai putem continua activitatile. Oamenii astia nu stau de drag de sase-sapte zile in strada. Au probleme mari', a mai spus Danut Andrus.

 

Pe de alta parte, reprezentantii transportatorilor au prezentat lista de revendicari pentru acest sector. Acestia cer tratament fiscal identic pentru public si privat si cresterea beneficiilor neimpozabile pentru angajatii din transporturi, in cuantum de 265 lei; cresterea valorii zilnice acceptabile pentru masa angajatilor delegati sau detasati neimpozabila, in valoare de 50 euro pe zi, care sa se adauge la plafonul maxim de 87,5 euro pe zi, in limita caruia se poate acorda indemnizatia; recuperarea unui procent din acciza direct de la pompa pentru toate firmele de transport rutier de marfuri licentiate; revenirea la sistemul RO-eTransport eSigiliu doar la marfurile cu risc ridicat; revenirea la 5% la impozitul pe dividende si eliminarea dublei impozitari CASS; revenirea la plafonul numerar la forma veche a legii si sa nu se instituie sanctiuni pentru transportatori pentru nerespectarea de catre beneficiarul transportului a tuturor conditiilor de declarare a marfurilor cu risc ridicat.

 

'Imaginati-va ca in momentul in care intra in Romania, prin Vama din Siret sau dintr-o vama din UE, un camion incarcat cu cereale, o bena, i se aplica un sigiliu, dar acel sigiliu nu functioneaza, nu este ermetic cum functioneaza pentru sticla de apa. Se pot face anumite sisteme pe unde se descarca o parte din cantitate si la beneficiar ajunge numai cu 24 de tone. Sunt foarte multe camioane care intra in Romania cu cantitate de peste 40, deci undeva la 35-36 de tone din Ucraina, intra pe teritoriul Romaniei in zona de nord, descarca intr-un depozit diferenta de marfa pana la 24 tone si cu acea cantitate de 20 de 24 tone se ajunge in Portul Constanta. Diferenta de la 36 tone la 24 tone ramane la negru in Romania, cantitate care pune o presiune pe preturile cerealelor romanesti. ANAF-ul trebuie sa-si asume, sa cantareasca camionul cand a intrat pe teritoriul Romaniei cu 24 tone si acel camion trebuie sa ajunga in Portul Constanta in controlul ANAF tot cu 24 tone. Daca se intra in tara cu 24 tone si sa iese din tara cu 24 tone, nu avem nevoie de sigiliu', a explicat reprezentantul transportatorilor la discutiile de la Ministerul Finantelor.

 

Reprezentantii transportatorilor si ai fermierilor au intrat duminica in a cincea zi de proteste, nemultumiti de rezultatul discutiilor purtate cu autoritatile. Acestia au mers la Ministerul Finantelor, dupa ce sambata au discutat cu oficiali din Ministerul Agriculturii, Ministerul Transporturilor si Autoritatea de Supraveghere Financiara. Protestatarii sunt nemultumiti de accizele mari la motorina, preturile RCA, dar si de schimbarile legislative intrate in vigoare de la 1 ianuarie. Ei au plecat pe drumurile din tara cu camioane si tractoare, cu viteza redusa, indreptandu-se spre Bucuresti, iar traficul a fost blocat pe mai multe sosele inclusiv pe Soseaua de centura a Capitalei.



Poti fi interesat si de