Federatia Ospitalitatii solicita reducerea impozitelor pe salarii si mentinerea TVA la 9% pentru mancare

Federatia Ospitalitatii solicita reducerea impozitelor pe salarii si mentinerea TVA la 9% pentru mancare


Federatia Ospitalitatii avertizeaza ca, in acest moment, toata industria HoReCa se afla la punctul 0 si solicita ferm Guvernului reducerea impozitelor pe salarii si venituri ale angajatilor, mentinerea TVA la 9% pentru mancare si pastrarea tichetelor de vacanta.

„Marea majoritate a business-urilor din ospitalitate nu au rezultate financiare mai bune decat anul trecut, iar cele care reusesc au, in mare parte, cresteri mici, de maximum 6%. Industria traverseaza o perioada dificila, pentru ca nu doar materiile prime s-au scumpit, ci sunt majorari de costuri pe toate planurile, iar asta duce la cresteri foarte mari, pentru ca majorarile au un efect multiplicator. In prezent, foarte putine afaceri din aceasta industrie mai pot supravietui, pentru ca devine tot mai greu sa ramai la fel de competitiv ca inainte si sa sustii preturile”, a declarat Valentin Soneriu, presedintele Federatiei Patronatelor din Industria Ospitalitatii din Romania (FPIOR).

 

Orice crestere a preturilor se va simti in buzunarul sau satisfactia clientilor

Orice crestere a cheltuielilor avute de companiile din industrie genereaza, automat, o evolutie similara a preturilor catre consumatorul final. Situatia este critica, cu atat mai mult cu cat se estimeaza ca, de anul viitor, vor fi introduse noi majorari de taxe, iar plafonarea pretului la energie va disparea. Mai mult decat atat, business-urile din sectorul ospitalitatii sunt dependente de calitatea angajatilor, mana de lucru reprezentand 30% din cheltuielile din aceasta industrie.

 

„Suntem martorii unei premiere: pentru prima oara in 30 de ani, industria ospitalitatii din Romania prinde putere si intra intr-o faza de consolidare. In ultimii ani, companiile din ospitalitate s-au tot eficientizat, au construit modele de business flexibile si adaptate, dar s-a ajuns la un punct de plafonare de la care nu mai pot sustine cresterile de cheltuieli. Multi antreprenori sunt pe un minimum de profit, motiv pentru care orice crestere va deveni un compromis – fie vor fi nevoiti sa faca rabat de la calitatea serviciilor, adica sa scada numarul de angajati si sa le creasca nivelul de munca, lucru care se va simti in scaderea calitatii serviciilor turistice din Romania, fie vor face rabat de la calitate. In ambele cazuri, vom fi martorii unui nou lant de falimente a business-urilor romanesti. Acesta va fi inca un motiv pentru ca romanii sa plece in strainatate si pentru alte lanturi internationale sa acapareze piata ospitalitatii din Romania”, a mai precizat presedintele FPIOR.

 

soneriu

 

“Solicitam cu fermitate mentinerea sistemului tichetelor de vacanta - solutie vitala pentru sustinerea industriei ospitalitatii din Romania. Datorita tichetelor de vacanta, a crescut cu 60% procentul unitatilor de cazare si alimentatie care au iesit din zona de negru in zona alba a autorizarii si a fiscalizarii, ceea ce a crescut considerabil veniturile incasate de stat, ce provin de la industria ospitalitatii. Stim ca Romania nu atrage un numar insemnat de turisti straini, fata de destinatiile vecine si concurente si asta se intampla pentru ca, in fiecare an, guvernele Romaniei nu aloca bugete de promovare turistica care sa ne faca mai cunoscuti si mai vizibili in lume, astfel incat sa atragem mult mai multi turisti straini.

Ce inseamna asta pentru industrie? Inseamna ca mecanismele si politicile statului roman nu sustin, ci afecteaza, industria ospitalitatii din Romania!

In aceste conditii, eliminarea tichetelor de vacanta, cresterea TVA la mancare si la pachetele de cazare cu mic dejun si eventuale noi mariri de taxe si impozite vor detemina o noua presiune asupra operatorilor HORECA si, desigur, acestea se vor reflecta in preturi mai mari, necompetititve fata de destinatiile externe concurente”, a transmis Corina Martin, Secretar General FPIOR.

 

Efectele se propaga in lant

Cresterea cheltuielilor va accelera insa si fenomenul de inchidere a multor companii, dar si aparitia unor afaceri mici in zona de fast-food, unde preturile care pot fi practicate sunt mai accesibile. De asemenea, este foarte posibil ca produsele de foarte buna calitate sa inceapa sa dispara din meniuri, pentru ca nu vor mai fi consumate si vom asista la o reorientare catre produse mai populare, mai ieftine.

 

„Un alt efect vizibil deja este scaderea numarului de clienti. Iar multi dintre cei care totusi merg la restaurant au inceput sa consume mai putin. De exemplu, sar peste aperitive, consuma doua beri in loc de trei, nu mai mananca deserturi. Si acest lucru se vede si in programul de functionare al firmelor – majoritatea inchid la ora 22:00, nu la 24:00, unele nu mai deschid lunea, altele o fac doar dupa-amiaza si tot mai multe au renuntat la un schimb complet, din cele doua care lucrau anterior prin rotatie. Totul  pentru a reduce cheltuielile, cu energia, cu salariile, cu impozitele”, a explicat Csaba Ludescher, directorul Departamentului de dezvoltare al Federatiei.

 

Ce solutii propun antreprenorii?

Toate aceste efecte, cumulate, vor contribui, potrivit reprezentantilor FPIOR, la cresterea numarului romanilor ce vor alege destinatii externe pentru a-si petrece concediile si care isi vor cheltui banii in afara tarii. Un rezultat total contrar celui declarat de guvern si autoritatile de resort, care sustin ca ȋsi doresc cresterea incasarilor din turism.

 

Valentin Soneriu, presedintele Federatiei Patronatelor din Industria Ospitalitatii din Romania, sutine ca sunt solutii posibile pentru prevenirea acestor riscuri: „In primul rand, trebuie gasita o formula pe zona de taxare a muncii, deoarece industria ospitalitatii este dependenta de bacsis, din cauza salariilor mici. Apoi, ar trebui sa ne asiguram ca TVA-ul la mancare ramane la 9%, pentru ca vom ajunge sa ne batem cu preturile din supermarketuri. De asemenea, este vital ca tichetele de vacanta sa ramana valabile, la fel ca plafonarea la energie, pentru ca suntem o industrie puternic influentata de aceste costuri.”

 

Reprezentantii FPIOR sustin ca, ȋnca din primavara lui 2024, multe afaceri din industria ospitalitatii au ȋnceput sa se ȋnchida. Un numar tot mai mare de unitati sunt puse la vanzare, pe site-urile de profil, dar si bucatarii ȋntregi, mobilate si utilaje de bucatarie, pensiuni, sau mobilier hotelier. Efectul de domino se resimte si ȋn cazul firmelor care furnizeaza utilaje si materii prime pentru restaurante si hoteluri. Desi au scazut preturile, vanzarile lor sunt mai mici, au greutati la incadrarea la termen, iar restantele clientilor se tot maresc.

Acestia fac apel la institutiile statului pentru a sustine dezvoltarea industriei prin pastrarea unei stabilitati legislative, pe de o parte, si prin investitii in promovarea turismului romanesc in randul strainilor, de cealalta parte.

 

***

Federatia Patronatelor din Industria Ospitalitatii din Romania este cea mai mare organizatie patronala la nivel national din sectorul ospitalitatii. Patronatele reunite din 24 de judete ale tarii, inclusiv Bucuresti, reprezinta interesele a peste 22.000 de angajati.

Federatia are ca misiune reprezentarea intereselor membrilor in relatia cu autoritatile centrale, protejarea si promovarea intereselor jucatorilor din industrie la nivel national si international.

FPIOR sprijina structurile asociative locale si incurajeaza colaborarea intre membrii si partenerii federatiei pentru dezvoltarea unui sector al ospitalitatii puternic, rezilient si inovator, capabil sa faca fata provocarilor.



Poti fi interesat si de