Curtea de Conturi Europeana: Fermierii fac profit din transportul de animale in UE
Marti, 18 Aprilie 2023
Marti, 18 Aprilie 2023
Potrivit sursei citate, peste o treime dintre aceste calatorii dureaza mai mult de opt ore si standardele privind bunastarea animalelor nu sunt respectate intotdeauna.
"Au aparut astfel semne de intrebare cu privire la caracterul adecvat al standardelor respective. In documentul de analiza, auditorii UE evidentiaza tendintele in transportul animalelor si atrag atentia asupra provocarilor cu care se confrunta factorii de decizie din UE, precum si asupra oportunitatilor pe care acestia le pot avea in vedere, in perioada premergatoare unei reformari iminente a normelor UE. Productia animaliera nu este distribuita uniform intre tarile si regiunile din UE si fermele tind sa se specializeze pe o singura specie sau pe o singura etapa de productie. In plus, exista o tendinta catre ferme si abatoare mai putine si mai mari", precizeaza sursa citata.
In acest context, fermierii si producatorii de carne urmaresc sa reduca la minimum costurile productiei animaliere si ale sacrificarii, sa maximizeze veniturile si sa optimizeze economiile de scara prin exploatarea diferentelor de costuri dintre statele membre. Acesti factori incurajeaza transportul animalelor, in special atunci cand costurile de transport reprezinta o mica parte din pretul de vanzare cu amanuntul al carnii.
"Transportul de animale vii pe distante lungi poate avea consecinte daunatoare asupra bunastarii lor. Legislatia UE privind transportul animalelor nu este pusa in aplicare in mod uniform de catre statele membre si exista riscul ca transportatorii sa exploateze lacunele care decurg din sisteme nationale diferite de sanctiuni", a declarat Eva Lindstrom, membra Curtii responsabila de aceasta analiza.
Potrivit sursei citate, exista riscul ca transportatorii sa aleaga rute mai lungi pentru a evita sa traverseze tari care aplica cu mai mare strictete normele UE si care impun sanctiuni mai severe.
Nerespectarea normelor poate aduce beneficii financiare producatorilor, de exemplu atunci cand este vorba de transportul animalelor inapte, deoarece, in acest caz, in general, tarile nu aplica sanctiuni disuasive.
In aceasta analiza, auditorii subliniaza ca impactul negativ al transportului asupra bunastarii animalelor ar putea fi atenuat prin reducerea numarului si a duratei calatoriilor si prin imbunatatirea conditiilor pentru animale in timpul transportului. In acelasi timp, ei aduc in atentie si unele alternative la transportul de animale vii.
Astfel, in unele cazuri, sacrificarea mai aproape de locul de productie ar putea fi o solutie: utilizarea de abatoare locale si mobile ar putea reduce din nevoia de a transporta animale si ar fi mai favorabila mediului.
Consumatorii pot fi, la randul lor, un motor important al schimbarii: un sondaj a aratat ca unii sunt dispusi sa plateasca un pret pentru carne mai mare, dar doar daca sunt informati cu privire la calitatea buna a vietii animalelor. Potrivit auditorilor, o mai buna informare a consumatorilor i-ar ajuta sa faca alegeri de consum in cunostinta de cauza. Acest lucru ar putea fi realizat printr-un sistem UE de etichetare in materie de bunastare a animalelor, care ar aduce o mai mare transparenta si ar armoniza etichetarea carnii per ansamblul blocului UE.
"Noile norme ar putea constitui o oportunitate pentru a promova schimbari structurale in directia unui lant de aprovizionare cu alimente mai durabil. Aceasta ar insemna oferirea de stimulente producatorilor si consumatorilor pentru a incuraja un comportament durabil din partea lor. Factorii de decizie din UE ar putea avea in vedere atribuirea unei valori monetare suferintei animalelor si luarea in considerare a acestei valori in costul transportului si in pretul carnii", se mai arata in documentul citat.
Potrivit Curtii de Conturi Europene, datele privind transportul animalelor vii sunt fragmentate la nivelul UE, iar Comisia Europeana nu dispune de o imagine de ansamblu centralizata si completa. Auditorii arata ca evolutiile in materie de IT si alte imbunatatiri tehnologice ar putea fi mai bine valorificate in acest domeniu. De exemplu, un sistem informatic la nivelul UE care sa urmareasca toate transporturile de animale vii ar putea ajuta la centralizarea datelor si utilizarea de camere si senzori ar putea inregistra miscarile de animale si masura bunastarea animalelor.
Animalele sunt supuse unui stres atunci cand sunt incarcate in vehicule. In timpul transportului, ele pot suferi de foame, sete, caldura, lipsa de spatiu si lipsa de odihna. De-a lungul vietii sale, un animal poate fi transportat de mai multe ori: adesea, porcii ingrasati si sacrificati in Germania sunt nascuti in Danemarca sau in Tarile de Jos, in timp ce bovinele nascute in Franta, Irlanda sau Lituania sunt adesea ingrasate si sacrificate in Spania sau in Italia.
Majoritatea comertului cu animale vii intre statele membre are loc pe cale rutiera. Conform datelor disponibile, citate in comunicat, 63% dintre transporturile de animale in perioada 2017-2021 au fost calatorii de scurta durata de pana la opt ore, urmate de calatorii de lunga durata (33%) si de calatorii de foarte lunga durata de peste 24 de ore (4%).
"In ultimii ani, cetatenii UE au devenit din ce in ce mai preocupati de bunastarea animalelor, iar ONG-urile au insistat asupra conditiilor precare pe care animalele le pot indura in timpul transportului, in timp ce Parlamentul European a creat o comisie de ancheta privind protectia animalelor in timpul transportului. Politica agricola comuna a UE nu s-a concentrat pana in prezent asupra bunastarii animalelor in timpul transportului. Comisia intentioneaza sa propuna o legislatie revizuita privind bunastarea animalelor inainte de sfarsitul acestui an", se mai arata in comunicat.
Documentul de analiza nr. 03/2023, intitulat "Transportul animalelor vii in UE: provocari si oportunitati", este disponibil pe site-ul Curtii, eca.europa.eu. Acesta pune la dispozitie un tablou de bord online interactiv, cu ajutorul caruia jurnalistii, cercetatorii si publicul larg vor putea compara diferite tari, miscarile de animale si valoarea economica a acestora.
Aceste criterii sunt si cele care au stat la baza desemnarii brandului Fragedo, drept „Nr. ...
Conform unui comunicat al MADR, printre subiectele ridicate de oieri au fost mentionate subventii...
Institutia Prefectului Salaj a precizat ca Centrul Local de Combatere a Bolilor (CLCB) a adoptat,...