Control bazat pe cifre. 5 indicatori importanti pentru un plus de siguranta in materie de procese
Joi, 08 Decembrie 2022
Joi, 08 Decembrie 2022
In acest sens, nu trebuie sa mire pe nimeni ca specialistul nostru, Stefan Prünie, s-a „ingropat“ in materiale ce abordeaza subiectul Key Performance Indicators (KPI). Concluzia anticipata: indicatorii depind de obiectivele urmarite.
In lucrarea sa de disertatie, Stefan Prünie a elaborat un sistem economic de sistematizare a indicatorilor, pentru ca, in cele din urma, este nevoie de o baza pentru a manageria in mod cuprinzator disponibilitatea instalatiilor si pentru a crea procese sigure.
Instalatiile
Instalatiile si procesele de productie necesita investitii ridicate, asadar sunt supuse mereu optimizarilor si cresterilor de eficienta. Acest lucru genereaza tensiune intre gradul de incarcare ridicat al instalatiilor, menit sa mentina costurile per bucata la un nivel cat mai scazut posibil, pe de o parte, si furnizarea unor capacitati suficiente pentru a garanta flexibilitate si crestere economica, pe de alta parte.
Pentru a pastra acest echilibru este nevoie de flexibilitate ridicata – o cerinta devenita factor de impulsionare esential pentru Industria 4.0, deoarece pe baza sistemelor cyber-fizice sunt interconectate instalatii si oameni, iar datele instalatiilor sunt puse la dispozitie in timp real. Calitatea datelor obtinute permite companiilor sa reactioneze din scurt sau in timp real la evenimente, sa identifice in avans evenimentele iminente si sa intreprinda contramasuri.
Exista trei indicatori importanti pentru utilizarea si randamentul instalatiilor:
- disponibilitatea instalatiilor
- gradul de performanta al acestora (asadar masuratoarea comparativa a cantitatii reale fata de cantitatea nominala)
- eficienta generala (Overall Equipment Effectiveness)
Concluziile bazate pe diferentele nominale-reale arata surse de erori posibile si permit recunoasterea posibilitatilor de optimizare.
Mentenanta
Prin produsele fabricate, producatorii de instalatii contribuie in mod continuu la automatizarea necesara a industriei bazate pe procese. In momentul de fata, acestia dezvolta, in afara de interfata OPC-UA, alte interfete standardizate care continua sa armonizeze procesarea eterogena a datelor. Aceste interfete asigura de asemenea transparenta necesara si transferul automatizat al datelor.
Interconectarea instalatiilor faciliteaza totodata mentenanta preventiva, orientata pe indicatori. Acest tip de mentenanta ofera o siguranta superioara in materie de procese, scade costurile prin perioade de inactivitate mai scurte si reduce stocurile de consumabile.
Acest lucru creste in mod inevitabil insemnatatea mentenantei preventive in melanjul strategic al mentenantei. Actualmente, melanjul strategic din industria alimentara accentueaza importanta masurilor reactive si preventive, ceea ce duce la perioade de inactivitate frecvente si la intreruperi de productie.
Cu ajutorul indicatorilor de mai jos se urmareste atingerea obiectivelor Reducerea reparatiilor neplanificate, Reducerea intervalelor de reparatii si Numarul de operatiuni de intretinere:
- Gradul reparatiilor neplanificate
- Mean Time To Repair (asadar intervalul de timp mediu de la comunicarea defectiunii pana la restabilirea starii de functionare a unei instalatii)
- Gradul de implementare a operatiunilor de intretinere planificate
Aprovizionarea
Aprovizionarea are ca scop evitarea cantitatilor lipsa prin intermediul unui proces de comanda optim, asigurarea disponibilitatii de livrare permanente si minimizarea stocurilor de depozit prin livrari prompte.
Furnizorii selectati corect si relatia buna cu acestia reprezinta factori de succes esentiali pentru o productie eficienta si sincronizata. Indicatorii cheie de performanta cuantificabili precum rutele de transport, respectarea termenelor, flexibilitatea si fiabilitatea depind in mare masura de furnizori.
Companiile pot formula cerinte privind indicatorii cheie de performanta amintiti si pot evalua furnizorii pe baza acestor indicatori, pentru a asigura productia si pentru a garanta disponibilitatile. Indicatorii relevanti pentru evaluarea furnizorilor, a fiabilitatii de livrare a acestora si a calitatii produselor sunt:
- Fiabilitatea termenelor de livrare
- Cota de reclamatii la intrarea marfii
- Perioada de reaprovizionare si cota de livrari speciale, realizate ad-hoc – astfel, viteza de reactie si flexibilitatea sunt evaluate in faze de inactivitate critice.
Acesti factori influenteaza restabilirea starii de functionare a instalatiilor si totodata disponibilitatea instalatiilor.
Clientii
Chiar daca se afla la capatul lantului de creare a valorii adaugate, cerintele clientilor reprezinta punctul de plecare in orice situatie. Indicatorii urmatori servesc drept baze fundamentale pentru masurarea fidelitatii de livrare si a calitatii produselor.
- Cota de reclamatii
- Cota de retururi
- Fidelitatea termenelor
Satisfactia clientilor, bazata pe acesti indicatori, reflecta propria calitate a produselor si, prin necesitatea produselor alternative, influenteaza inclusiv planificarea productiei si a instalatiilor.
Calitatea
Calitatea este decisiva cand vine vorba de productivitatea unei companii. Cerintele de calitate ale unui produs sunt descrise de dispozitiile de siguranta si cerintele clientilor. Abateri de calitate pot aparea de-a lungul intregului proces de productie si constituie o sursa de risipa in procesul de productie.
Evaluarea calitatii este necesara pentru a identifica abaterile de disponibilitate aparute din cauza calitatii deficitare a produselor si a lucrarilor de remediere necesare. Constatarea abaterilor de calitate duce la cresterea sigurantei proceselor.
Relevante pentru masuratoarea obiectivelor sunt:
- gradul de calitate
- gradul de rebut
- gradul de remediere.
Acesti indicatori ofera o privire generala asupra calitatii marfurilor produse si faciliteaza interventia timpurie, in caz de nevoie. Acestia furnizeaza de asemenea informatii privind necesitatea mentenantei si sunt utilizati pentru a calcula eficienta instalatiilor.
Sinopsis – Totul sub control
Experienta a demonstrat faptul ca - cu conditia inscrierii consecvente a indicatorilor de monitorizare – un sistem de indicatori contribuie la cresterea sigurantei proceselor si la optimizarea disponibilitatii instalatiilor. Sunt indeplinite din perspectiva tehnica premisele privind optimizarea proceselor prin colectarea si procesarea in timp real a datelor.
Din pacate, insa, in practica, datele colectate privind indicatorii si consolidarea acestora in sisteme de indicatori nu sunt aplicate integral. Acest lucru este demonstrat inclusiv de catre cercetarile calitative si cantitative efectuate de catre Stefan Prünie. Unul dintre motive este: de multe ori nu este clar ce date trebuie centralizate sub forma de indicatori si ce beneficii au acestea. Fiecare companie trebuie sa isi croiasca in mod sistematic o viziune si o strategie proprie, plecand de la perspectivele enumerate mai sus, cu obiective, indicatori si actiuni strategice. Rezultatul reflecta situatia actuala si demonstreaza posibilitatile de optimizare – o sansa ce nu trebuie ratata!
Date contact CSB-System Romania SRL
Tel.: +40-368-446235 / Fax: +40-368-446236 / office@csb-system.ro / www.csb.com
Articol publicat in editia cu numarul 85 a revistei INDUSTRIA CARNII.RO.
De la inceputul anilor 90’, fondatorul FIX PRO, Nesti Tarusha, s-a concentrat pe distributi...
Pentru a indeplini standardele de calitate ridicate, produsele inalt-calitative de la Feyel &...
Beneficii: 1. Montaj stabil: Sistemul de conectare etans cu fixari ascunse permite montarea rap...