Consumatorii romani cumpara alimente mai mult din magazinele fizice

Consumatorii romani cumpara alimente mai mult din magazinele fizice


Romania se afla pe primul loc in Europa Centrala si de Est (CEE) in ceea ce priveste cheltuielile consumatorilor pe alimente in magazinele fizice, cu 6% din totalul cheltuielilor, potrivit unei companii de investitii imobiliare.

Conform analizei, in ultimii cinci ani, ponderea vanzarilor online in Europa Centrala si de Est a crescut cu 9 puncte procentuale pana la 15%, iar in urmatorii patru ani se estimeaza ca procentul se va majora pana la 20%.

 

"Ponderea cumparaturilor online in retailul din regiunea CEE a crescut constant in ultimii ani. Pandemia a fost impulsul care a accelerat si mai mult aceasta evolutie si care va continua sa dicteze ritmul de dezvoltare in urmatorii ani. Cele mai populare categorii de bunuri achizitionate online includ electronicele, cu o cota de piata de 14%, hainele si incaltamintea, care reprezinta 10% din totalul achizitiilor. Trebuie adaugat ca, exceptand anul pandemic 2020, cumparaturile offline sunt, de asemenea, in crestere, iar previziunile pentru acest segment sunt si ele optimiste. Cea mai larga categorie de bunuri achizitionate in magazinele traditionale o reprezinta mancarea. Cota sa actuala in regiunea CEE este de 59%, fiind una dintre categoriile cu cea mai rapida crestere, alaturi de electronice si articolele din categoria sanatate si frumusete. Produsele alimentare au dominat vanzarile din retail in toate tarile din CEE, Romania fiind pe primul loc in top, cu un impresionant procent de 66% din totalul cheltuielilor consumatorilor in magazinele fizice", a afirmat Carmen Ravon, Head of Retail Occupiers CEE, CBRE.

 

In Europa Centrala si de Est, canalul online acopera in prezent 15% din totalul vanzarilor in retail, restul de 85% fiind cumparaturi offline. Intre 2016 si 2021, ponderea comertului electronic a crescut cu 9 puncte procentuale, de la 6% la 15%, iar pana in 2026 ar putea acoperi pana la o cincime din retail, potrivit estimarilor CBRE.


Potrivit analizei, cresterile se observa in aproape toate categoriile de produse. In ultimii 5 ani, insa, vanzarea de alimente si bauturi a fost cea care a crescut cel mai rapid; cota sa din comertul electronic fusese anterior marginala, in timp ce la sfarsitul anului 2021 era de pana la 5% din piata.

 

"Desi dintre toate tarile din regiune, Cehia si Polonia se remarca in ceea ce priveste totalul cumparaturilor online, conform previziunilor CBRE, Romania se afla pe un trend ascendent in ceea ce priveste comertul electronic pe termen scurt si mediu, in urmatorii 4 ani fiind estimat ca acesta sa reprezinte pana la 15% din totalul vanzarilor din retail. Chiar si cu o astfel de crestere de 5 puncte procentuale exista potential suplimentar, deoarece media in regiunea Europei Centrale si de Est este estimata sa atinga un procent de 20% in 2026", sustin autorii cercetarii.

 

Spre deosebire de alte tari din regiune, romanii cumpara preponderent imbracaminte si incaltaminte, categorie care a avut cea mai mare pondere in vanzarile online din Romania in 2021.

 

Achizitiile online de electronice sunt a doua cea mai populara categorie din tara noastra, spre deosebire de celelalte tari din CEE in care reprezinta cel mai important segment. A treia cea mai populara categorie din Romania este mancare&bauturi, urmata de decoratiuni interioare&mobilier, si produse media.

 

In concordanta cu tendinta de abordare omnichannel, cresterea canalelor de retail online merge mana in mana cu un numar tot mai mare de magazine traditionale. Cu exceptia anului 2020, cand pietele s-au confruntat cu perioade de carantinare extinse, formatele traditionale de retail au continuat sa se dezvolte. Odata depasit momentul de varf al perioadei de pandemie, numarul mare de vizitatori inregistrat dupa redeschiderea magazinelor demonstreaza dorinta consumatorilor de a face cumparaturi offline.

 

Prognozele CBRE arata ca pana in 2026 acest sector de piata ar putea creste cu 10%. Conform sursei citate, exista o suprapunere clara a canalelor de vanzare din punctul de vedere al consumatorilor, dar si din perspectiva lanturilor de retail.

 

Spatiile de depozitare inchiriate de retele sunt adesea folosite pentru a onora comenzile care urmeaza sa fie expediate catre magazinele traditionale, precum si pentru a le expedia pe cele plasate online de catre clientii individuali. Prin combinarea diferitelor canale, tipuri de vanzare si retur, acestea pot iesi in evidenta pe piata, garantand confortul si abordarea individuala a clientilor lor, dar isi pot folosi spatiul de depozitare mai eficient.

 

"Ambele sectoare, cel de Retail dar si cel Industrial&Logistica se vor confrunta cu noi provocari si vor trebui sa se completeze reciproc, nu doar pentru a se conecta ci mai ales pentru a se completa integrand canalele online si cele traditionale, deoarece aceasta abordare aduce cele mai multe beneficii tuturor - retaileri si clienti. Comertul electronic pur evolueaza, iar posibilitatea de a comanda online si simpla livrare la domiciliu nu mai sunt suficiente acum. Experienta clientilor in magazine necesita solutii noi, avansate din punct de vedere tehnic, in timp ce aspectul ESG si costurile ridicate ale combustibilului influenteaza obiceiurile consumatorilor si strategiile retailerilor", spune Victor Rachita, Head of Industrial and Logistics Services, CBRE Romania.



Poti fi interesat si de