Consumatorii isi reduc cheltuielile in beneficiul economisirii

Consumatorii isi reduc cheltuielile in beneficiul economisirii


Mai mult de jumatate dintre consumatori (54%) se concentreaza pe economisire si au fost mai atenti la preturi in ultimele noua luni (56%), potrivit sondajului Global Consumer Insights Pulse, realizat de PwC in luna iunie.

Una dintre concluziile studiului este ca oamenii au ramas la fel de preocupati de siguranta financiara ca in luna octombrie a anului trecut, chiar daca, intre timp, au inceput campaniile de vaccinare, iar economia da semne de revenire.

 

Liderul Serviciilor pentru Retail al PwC Romania, Mihai Anita, a subliniat tendinta clara catre economisire care reiese din aceasta editie a sondajului.

 

"Daca in editia anterioara a raportului, din martie anul acesta, remarcam o usoara inviorare a interesului consumatorilor de a cheltui, acum vedem o tendinta clara catre economisire. Chiar daca aceste obiceiuri vor persista, ne asteptam ca dispozitia consumatorilor fata de cheltuieli sa se imbunatateasca pe masura ce economiile recupereaza pierderile din timpul pandemiei. Exista, de asemenea, o tendinta de economisire si in randul generatiilor mai tinere, chiar daca nu au experimentat pana acum crize financiare. Totusi, constatam de exemplu ca multi dintre respondenti (61%), in special din Europa si SUA, s-au aratat dornici sa cheltuiasca mai mult pentru a lua masa in oras", a declarat Mihai Anita, partener si lider al Serviciilor pentru Retail al PwC Romania.

 

Potrivit analizei PwC, structura cheltuielilor va ramane aceeasi in perioada urmatoare, mare parte mergand spre lucruri de baza, precum produsele alimentare si bunurile de uz casnic.

 

Consumatorii au transmis insa ca in urmatoarele sase luni se asteapta la o crestere a cheltuielilor pentru alimente (37%), mancare la pachet (32%) si home entertainment (30%), la polul opus aflandu-se echipamentele sportive (21%), evenimentele culturale si sportive (19%) si bauturile alcoolice (18%).

 

Peste o treime dintre consumatori (36%) au mentionat ca au devenit mai optimisti cu privire la revenirea economiei decat erau la sfarsitul anului trecut, iar tinerii sunt cei mai optimisti in privinta viitorului.

 

Mai mult de 50% dintre consumatorii globali chestionati au sustinut ca au devenit mai "digitali" in ultimele luni: desi a crescut numarul celor care au revenit in magazinele fizice dupa ridicarea restrictiilor (46% in iunie, fata de 42% in martie), cumparaturile la distanta continua sa creasca, castigand doua puncte procentuale fata de cumparaturile din magazin.

 

In topul motivelor pentru cresterea cumparaturilor online, pretul a depasit calitatea si comoditatea, inregistrand marje mari la majoritatea categoriilor (moda - 47%, electronice - 42%, sanatate - 38%, electrocasnice - 40%). Exceptie fac produsele alimentare, unde cele trei motive inregistreaza procente apropiate, pretul fiind mentionat de 35% dintre consumatori, comoditatea, de 33%, si calitatea, de 29%.

 

Avand in vedere izolarea in case pentru o perioada atat de mare de timp, multi consumatori sustin totusi ca au devenit mai sanatosi in ultimele sase luni. De asemenea, cei care lucreaza de acasa spun ca au o sanatate mai buna acum (55%), decat cei care lucreaza de la birou (46%).

 

Procentul celor care doresc sa calatoreasca in urmatoarele sase luni a crescut foarte usor, de la 47% in martie 2021 la 50% in iunie. De asemenea, mai multi consumatori cumpara produse locale si peste jumatate dintre respondenti spun ca se orienteaza mai mult catre produsele ecologice. Din octombrie 2020 pana in prezent, a existat o crestere cu 6 puncte procentuale a numarului de cumparatori care spun ca au sprijinit companiile independente locale. Sondajul Global Consumer Insights Pulse a cuprins un esantion de 8.600 respondenti din 22 de tari.



Poti fi interesat si de