China deschide o investigatie antidumping privind importurile de carne de porc din UE

China deschide o investigatie antidumping privind importurile de carne de porc din UE


China a anuntat luni ca a lansat o investigatie antidumping privind importurile de carne de porc si produsele sale secundare din Uniunea Europeana, informeaza AFP si Reuters.

Analistii avertizeaza ca sunt vizate in principal Tarile de Jos, Franta, Spania si Danemarca.

 

„Ministerul Comertului a deschis o investigatie anti-dumping privind importurile relevante de porc si produse din carne de porc originare din Uniunea Europeana”. Investigatia vine in urma solicitarii depuse oficial de Asociatia de zootehnie din China, in numele industriei interne a carnii de porc. Conform dovezilor, productia totala a solicitantului indeplineste cerintele din Reglementarile antidumping ale Chinei”, au informat intr-un comunicat autoritatile de la Beijing.

 

Ancheta a demarat pe 17 iunie 2024 si va fi finalizata pana pe 17 iunie 2025, dar ar putea fi extinsa cu sase luni, daca va fi necesar, a precizat Ministerul Comertului.

Investigatia vine pe fondul sporirii tensiunilor comerciale dintre China si UE. Saptamana trecuta, Comisia Europeana a informat ca intentioneaza sa impuna tarife vamale suplimentare pentru vehiculele electrice (EV) chineze, incepand cu data de 4 iulie, o masura care este posibil sa duca la represalii din partea Chinei. Vehiculele produse in uzinele chineze si importate in UE sunt vizate deja de tarife vamale de 10%. Bruxellesul intentioneaza sa majoreze aceste tarife cu 17,4% pentru automobilele BYD, cu 20% pentru automobilele Geely si cu 38,1% pentru automobilele SAIC.

 

Beijingul a avertizat ca tarifele vamale suplimentare „vor prejudicia propriile interese ale Europei” si au condamnat „protectionismul blocului comunitar”.

Firmele chineze isi rezerva dreptul de a solicita investigatii antisubventii si antidumping privind importurile de lactate si carne de porc din Uniunea Europeana, a anuntat joi un purtator de cuvant al Ministerului Comertului din China, cand a fost intrebat daca grupurile din industrie influenteaza autoritatile sa adopte astfel de masuri.

 

Anul trecut, China a importat in total 1,55 milioane tone metrice de carne de porc, UE fiind responsabila pentru mai mult de jumatate din total, conform datelor autoritatii vamale de la Beijing.

 

„In privinta problemei mentionate, industriile locale din China isi rezerva dreptul de a solicita deschiderea unei investigatii pentru a proteja concurenta normala pe piata, precum si drepturile si interesele lor legitime”, a precizat He Yadong, purtator de cuvant al Ministerului Comertului, ca raspuns la intrebarea adresata de Reuters.

 

Presa chineza de stat anuntase ca firmele interne se pregatesc sa solicite astfel de investigatii, care ar putea avea ca rezultat restrictii comerciale.

Global Times a informat sambata, fara a preciza sursa informatiei, ca firmele chineze intentioneaza sa ceara autoritatilor sa deschida o investigatie antisubventii privind unele produse lactate din UE si o investigatie antidumping pentru unele produse din carne de porc din Europa.

 

In ianuarie, China a demarat o investigatie antidumping privind coniacul importat din UE. Investigatia vine in urma unei plangeri depuse de Asociatia Chineza de Bauturi Alcoolice, in numele industriei interne de coniac. Ancheta se va concentra pe coniacul din UE care este importat in China in recipiente mai mici de 200 de litri, a precizat Ministerul Comertului, fara a da publicitatii numele companiilor.


Uniunea Europeana nu este ingrijorata de investigatia lansata de China si va interveni in mod adecvat pentru a se asigura ca ancheta respecta toate reglementarile relevante ale Organizatiei mondiale a Comertului (OMC), a spus un purtator de cuvant al Comisiei Europene.

Separat, ministrul spaniol al Agriculturii, Luis Planas, si-a exprimat speranta ca exista loc pentru negocieri in scopul evitarii tarifelor vamale suplimentare. Planas a adaugat ca nu se asteapta imediat la masuri din partea Chinei, care anuntase ca investigatia ar putea dura pana la un an.

 

Furnizorii de carne de porc din America de Sud si SUA si-ar putea majora cota de piata in China daca Beijingul restrictioneaza importurile din Uniunea Europeana, ca raspuns la escaladarea tensiunilor comerciale, sustin traderii si analistii, mai transmite Reuters.

Rusia, care isi sporeste rolul de partener comercial apropiat al Chinei, a inceput in februarie sa exporte carne de porc in statul asiatic, si si-ar putea majora livrarile.

 

'Brazilia, Argentina si SUA pot exporta o cantitate mai mare de carne de porc catre China daca sunt restrictionate exporturile din UE. In cazul in care taxele anti-dumping sunt prea ridicate, atunci livrarile din alte zone, cum ar fi Brazilia, Argentina si SUA, vor creste', a apreciat Pan Chenjun, analist la Rabobank in Hong Kong. Acesta sustine ca impactul asupra pietei chineze va fi limitat.

 

In 2023, China a importat carne de porc, inclusiv maruntaie, in valoare de sase miliarde de dolari, arata datele autoritatilor vamale. Statul asiatic este cel mai mare producator de carne de porc si consuma aproximativ jumatate din cantitatea consumata pe plan global.

 

Un trader din Asia a declarat, sub protectia anonimatului, ca Brazilia, un partener cheie al comertului agricol al Chinei, ar urma sa beneficieze de pe urma perturbarii comertului cu UE. Acesta a explicat ca Brazilia este extrem de competitiva in privinta preturilor si va putea usor sa-si sporeasca cota de piata.

Si Rusia are potential de crestere, iar potrivit lui Yuri Kovalev, seful Asociatiei nationale a producatorilor de carne de porc, vrea o pondere de 10% din importurile Chinei de carne de porc in urmatorii trei-patru ani.

 

Pana in 2 iunie, livrarile Rusiei de carne de porc catre China au totalizat 4.260 tone metrice, dar Sergey Dankvert, seful Rosselkhoznadzor (Serviciul Federal de Supraveghere Veterinara si Fitosanitara din Federatia Rusa), a declarat ca Rusia ar putea exporta pana la 100.000 tone de carne de porc catre China in 2024.

 



Poti fi interesat si de