Chesnoiu: Legea 321 va fi modificata pentru protejarea producatorilor romani
Miercuri, 22 Decembrie 2021
Miercuri, 22 Decembrie 2021
'In propunerea venita de la Senat pentru transpunerea Directivei 633 privind practicile comerciale neloiale se prevedea abrogarea Legii 321. In schimb, pentru mine si colegii mei, Legea 321 este un act normativ bun care trebuie modificat astfel incat sa fie complementar cu directiva europeana. Pentru prima data o sa avem si in Romania un mecanism statal de interventie, pe de o parte, prin Legea practicilor neloiale unde Consiliul Concurentei va fi autoritatea de aplicare a legii, in timp ce Ministerul Agriculturii va fi autoritate de monitorizare, iar de cealalta parte vom avea posibilitatea prin Legea 321 sa cream cadrul legal care sa protejeze producatorul roman in relatia cu marii comercianti si sa echilibram acest raport de forte care a fost inegal si dezechilibrat', a precizat Chesnoiu.
In ceea ce priveste modificarile aduse legii privind prelungirea termenelor de plata, Chesnoiu a spus ca in legea venita de la Senat se impuneau termene de plata, ceea ce aducea un risc de declansare a unei proceduri de infringement. 'Haideti sa ne intelegem. Directiva europeana spune depasirea termenului de plata cu pana la 30 de zile, constituie practica comerciala neloiala. In legea venita de la Senat se impuneau termene de plata. Ori nu acesta a fost rolul si scopul Directivei. Riscam, daca treceam in forma venita de la Senat aceasta lege, sa se declanseze procedura de infringement impotriva Romaniei pentru ca am transpus Directiva in mod incorect. Si atunci lasam Legea practicilor comerciale neloiale cu definirea practicilor negre si a celor gri si intervenim pe Legea 321 ca sa asiguram complementaritatea actelor normative, astfel incat legea nationala sa fie in completarea celei europene', a transmis seful MADR.
Intrebat daca Romania risca un infringement pentru netraspunerea directivei europene, el a raspuns: 'Nu. Am avut discutia cu domnul comisar. L-am informat ca pana la finalul lunii februarie, tinand cont ca Parlamentul va avea vacanta in ianuarie, vom finaliza legea si va fi adoptata'.
In ceea ce priveste controlul pe calitatea fructelor si legumelor comercializate pe piata romaneasca, ministrul Agriculturii a spus ca aceste controale vizeaza in general produsele importate, iar de anul viitor autoritatile se vor preocupa pentru deschiderea de noi piete pentru producatorii romani si diminuarea evaziunii fiscale din acest sector.
'Pe 10 decembrie am demarat aceasta actiune de control pe sectorul legume-fructe pentru ca am vrut, pe de o parte, sa asiguram consumatorii romani ca aceste fructe si legume, in general importate, sunt conforme din punct de vedere al calitatii si al nivelului de pesticide regasite in ele. De cealalta parte este un mesaj pentru producatorul roman ca anul viitor ne vom preocupa sa stavilim si sa diminuam evaziunea fiscala din sectorul legume-fructe, dar si sa deschidem noi piete pentru producatorii de legume si fructe romanesti, pentru ca putem si noi sa producem, si producem foarte bine, dar in timp ce fermierul roman isi arunca legumele pe camp sau la marginea santului, apar tot felul de importuri care sunt nefiscalizate, care fac dumping pe piata romaneasca si practic descurajeaza producatorul roman sa mai produca. Si atunci trebuie sa luam masuri. Sa stiti ca rolul statului este sa regleze piata prin masuri coerente si care sa isi produca efectele', a transmis el.
Potrivit datelor transmise de Ministerul Agriculturii, in perioada 10 - 16 decembrie 2021, inspectorii MADR au dat amenzi in valoare totala de 101.500 lei si 159 de sanctiuni cu avertisment, dupa verificarile efectuate la operatorii economici care comercializeaza fructe si legume proaspete cu privire la modul de respectare a legislatiei specifice.
Actiunile de control s-au concretizat in verificarea unui numar de 581 operatori economici, din domeniul comertului en-detail cu legume si fructe proaspete (Market-uri/Supermarket-uri/Hipermarket-uri), fiind constatate abateri de la prevederile standardelor de comercializare pentru fructele si legumele proaspete.
Printre neconformitatile constatate se regasesc lipsa mentiunii originii si categoriei de calitate de pe facturile fiscale emise de furnizorii produselor, in baza carora operatorii economici comercializeaza en-detail legume si fructe proaspete, a etichetarii sau etichetarea incompleta a loturilor de legume si fructe (de exemplu: lipsa originii, lipsa categoriei de calitate, lipsa calibrului, lipsa datei recoltarii).
De asemenea, etichetele expuse in imediata apropiere a loturilor de legume sau fructe aveau mentionate o alta tara de provenienta/o alta origine, decat cea inscrisa pe eticheta ambalatorului si pe documentele fiscale (facturi, avize de insotire).
Inspectorii au gasit si deficiente de calitate la vanzarea legumelor expuse, fara a corespunde standardelor de comercializare (de exemplu: produse afectate de mucegai, lipsa prospetime si turgescenta, cu umezeala externa anormala, deshidratate).
Nu in ultimul rand, a fost constatata lipsa etichetelor de pe ambalaje sau etichetarea incompleta a acestora, precum si lipsa originii si calitatii de pe facturile emise de distribuitorii en-gros, fapte care pot conduce la situatia in care unele produse provenite din comert intracomunitar sau import sunt prezentate drept produse in Romania. Lipsa acestor mentiuni reprezinta o informare eronata a consumatorilor, sustin reprezentantii Ministerului Agriculturii.
Aceste criterii sunt si cele care au stat la baza desemnarii brandului Fragedo, drept „Nr. ...
Conform unui comunicat al MADR, printre subiectele ridicate de oieri au fost mentionate subventii...
Institutia Prefectului Salaj a precizat ca Centrul Local de Combatere a Bolilor (CLCB) a adoptat,...