Balanta comerciala cu carne de porc, echilibrata in 8 ani
Joi, 19 Aprilie 2018
Joi, 19 Aprilie 2018
„Avem obiectivul ca programul de crestere a efectivelor de animale si cel de sustinere a reproductiei la suine sa se desfasoare timp de 8 ani. Este prevazut in Programul de Guvernare pentru a sustine produsele deficitare. Mie, ca ministru, imi vine misiunea sa il pun in practica. Noi avem o tinta, in opt ani, si speram sa atingem acest obiectiv in etapele pe care le vom desfasura, dar daca vom avea un succes mai devreme, cu atat mai bine. Programul derulat cu Cooperativa Agricola «Tara Mea» este un proiect inceput anul trecut si nu are termen, dar are insa niste obiective de atins: ca cel putin 60% din consumul fiecarui magazin din acest lant sa fie asigurat din carnea produsa in Romania. Cel putin 60%, dar asta nu ne opreste deloc sa ajungem la 100%”, a precizat Petre Daea, la lansarea „Raftului Romanesc” cu produse din carne de porc in lanturile de magazine Kaufland.
Seful MADR a precizat ca Romania trebuie sa apeleze din nefericire la importurile de carne de porc pentru a asigura consumul, dar a adaugat ca urmareste ca acest import sa fie din ce in ce mai mic si „apoi evident sa il si neutralizam”.
“Acum la importuri suntem undeva la 40-45% din consum carne de porc si acest procent variaza pe perioade si in functie de consum intern si de perioada de valorificare a carnii de porc. Sunt oscilatii generate de piata”, a adaugat Petre Daea.
Intrebat care este cauza acestor importuri de carne de porc, care ocupa de ani buni primul loc in balanta cu produse agroalimentare, ministrul a raspuns: “pentru ca nu avem, iar consumul trebuie satisfacut”.
“Aici nu te joci cu populatia. Si dumneavoastra, cand nu aveti va duceti sa cumparati si cumparati pentru ca va este necesar traiului zilnic. Extrapoland la nivelul populatiei, consumul trebuie asigurat, populatia trebuie hranita. (..). Magazinele trebuie aprovizionate, oamenii trebuie sa aiba de unde sa cumpere, in asa fel incat sa poata sa traiasca si sa manance zi de zi. Fara mancare niciunul dintre noi nu ar fi fericit”, a mentionat oficialul MADR.
Kaufland Romania a lansat anul trecut, in luna noiembrie, impreuna cu Cooperativa Agricola “Tara Mea”, primul program national pentru carne de porc 100% romaneasca, prin care se doreste preluarea a peste 60% din carnea de porc romaneasca, respectiv in jur de 300.000 de porci pe an, pana in anul 2020.
Acest program a intrat in etapa a doua, respectiv lansarea unei zone special amenajate in magazinele Kaufland Romania - “Raftul Romanesc” - in care sunt expuse separat produsele din carne de porc romaneasca pentru a incuraja clientii sa opteze pentru produsele autohtone.
Retailerul preia in prezent 800 de porci pe zi pentru aprovizionarea magazinelor din intreaga tara cu carne de porc de provenienta locala, ajungand la 200.000 de porci in acest an, iar treptat sa atinga cantitatea asumata la demararea programului, respectiv 300.000 de porci pe an in 2020.
“In noiembrie dadeam drumul la un astfel de program (...) de a consuma in Romania produsele pe care le facem in siguranta si la un pret cat mai cumsecade. Iata ca azi am fost talonat si uneori mi-ati barat directia de mers pentru ca manifesta interes. (...) Sunt prezent aici si oriunde in tara acolo unde se construieste. Nu voi fi niciodata acolo unde se darama sau acolo unde se critica, de dragul criticii. Nu voi fi niciodata intr-un dialog unde epitetele sparg ecranul televizorului si uneori sparg timpanele oamenilor, care asteapta de la noi, pe de o parte intelegere, dar mai mult decat atat, asteapta constructie, a face, a servi, a dezvolta, intr-un cuvant: a face bine. Felicit pe cei care au inteles programul si care au pus in spatiile aceste bine construite, au pus pe rafturi produse romanesti si intr-un procent mai mare de 51%, iata ca este vorba de 60%”, a explicat ministrul Agriculturii.
Seful MADR a adaugat ca programul dedicat raselor Bazna si Mangalita nu este concurent celui de cresterea efectivelor de suine, ci unul complementar, care se adreseaza gospodariilor mici pentru salvarea celor doua rase, “care au fost prabusite in ultima perioada, neglijenta cuibarindu-se, iar abandonul a fost evident”.
Potrivit lui Valer Hancas, director Comunicare si Corporate Affairs, Kaufland Romania, “Raftul Romanesc” este singurul raion de pe piata dedicat exclusiv produselor locale si ofera un sortiment extins de 25 de produse de carne de porc din Romania. In prezent este disponibil in magazinele Kaufland din Bucuresti (Barbu Vacarescu si Basarab), iar pana la finele lunii aprilie va ajunge in toate cele 119 hipermarketuri din retea.
“Speram ca aceste 25 de produse puse la dispozitie in permanenta pentru consumatori sunt suta la suta romanesti, produse autentice din porci crescuti in Romania, sacrificati in Romania si care speram sa convinga prin calitatea exceptionala si gustul autentic romanesc”, a spus Hancas. In prezent, 60% din carnea de porc din vitrinele Kaufland este romaneasca.
Conform datelor Ministerului Agriculturii, Romania importa anual circa 230.000 tone de porci si carne de porc (circa 30.000 tone porci vii si 200.000 tone carne de porc) cheltuind astfel circa 350 milioane de euro pe carnea importata. In acelasi timp, tara exporta de aproape 60 de ori mai putin, adica aproximativ 4.000 tone de carne si produse din carne de porc.
Statistica Ministerului Agriculturii pe primele noua luni din 2017 arata ca, in topul importurilor din tarile UE si terte, domina carnea de porc proaspata si refrigerata, cu 165.419 tone, in valoare de 342,27 milioane de euro.
2024 Holiday Shopping Report a fost realizat online in septembrie si octombrie 2024, prin interme...
In randul statelor membre UE pentru care sunt disponibile datele, cea mai mare crestere a volumul...
„De Black Friday 2024, peste 2,5 milioane de clienti eligibili beneficiaza de solutii de pl...